KIRSTIN'S SCHOMMELSCHAALTJE

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ziet er mooi uit. heb zelf nog niet met pruimenhout gewerkt maar krijg nu wel enorm de neiging daartoe.

ga zo door

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Horst, erg mooie schaal, met een goede vormgeving.
Wist niet dat pruimenhout zo mooi is. Moet maar eens kijken of ze in de betuwe voor mij wat pruimenhout kunnen versieren, zal mijn voelhorens eens uitsteken.
Rest mij nog een vraag aan jou, heb je dit droog of nat gedraaid. Mijn ervaring is dat fruithout nogal makkelijk scheurt. En als je voor de eerste keer met voor jou onbekend hout gaat werken, is het wel leuk om de ervaring van iemand anders te horen, hoe het zich gedraagd.
Groeten. Ad
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Ja, ja pruimenhout is een van de kampioenen wat het scheuren betreft. Mijn eerste poging dit
hout te drogen is volledig mislukt. Ik had het in te korte stukjes gesneden ( 25 cm ) en het is zo vreselijk gescheurt, dat ik alleen maar lucifers ervan kon draaien. Drie jaar of zo geleden kreeg ik van een vriend een stam van ongeveer 1,20 m lengte een 20 cm diameter dat in de winter werdt gekapt en ca. 1 jaar in een donkere koude kelder stond. En het is niet gescheurt!
Dit schaaltje is een van de stukken die ik er al van gedraait heb ( droog ).
Als je pruimenhout wil drogen is het best lange stukken te snijden, de stam te halveren en ook splint en kern verwijderen omdat het vaak in de splint begint te scheuren. Maar ik geef geen garantie dat het lukt.....
wpb6566e86.gif
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.