Gesegmenteerde vaas uit perenhout

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Ik loop al bijna 1 1/2 / 2 jaar rond met het idee voor een grote vaas die de draaibank volledig vult. Dus maximale diameter en maximale lengte. Vertaald is dat dus 46/47 cm doorsnede en zo'n 80/85cm lengte(met alle schroefplaten en lijmblokken erbij). Het grote probleem was dat er nogal wat hout in zo'n vaas gaat en het dus een vrij kostbaar geheel wordt. Een globale berekening gaf aan dat ik al bijna 0,2 kuub nodig had om er zeker van te zijn dat ik alles uit 1 partij kan halen.

Ik was dus al die tijd op zoek naar een sponsor en die heb ik eindelijk gevonden. Eindelijk kan dit project dan starten. Qua vorm had ik al iets in mijn hoofd.



Qua houtsoort leek mij perenhout een goede kandidaat. Normaal zie je veel versier-ringen in het gesegmenteerde draaiwerk, dit keer wilde ik een rustige uiterlijk dus gewoon 1 houtsoort.

Morgen ga ik op pad om het perenhout op te halen. Ik vond precies genoeg bij een kleine duitse leverancier waar ik af en toe wel eens kom. Tenminste via de telefoon begreep ik dat hij die 0,2 kuub waarschijnlijk wel had liggen uit 1 boom. Samen met een bevriende houtbewerker crossen we morgen dus naar Duitsland toe.

De voorbereidingen voor de bouw zijn al gestart, hier zal ik vanavond wat foto's van posten.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Rene13 : ik zal een deel van de bouw hier beschrijven. mochten er gedurende het proces vragen komen dan hoor ik dat wel.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Nico : Het wordt inderdaad een beste klus, de grootste vaas tot op heden kwam tot zo'n 60cm en dat was al enorm spannend, dit wordt nog iets uitdagender. Ik heb er wel enorm zin in. De bril komt inderdaad weer tevoorschijn voor extra ondersteuning.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Goed, ben net terug van een mooi tochtje naar ons buurland. Bij aankomst gelijk maar eens wezen kijken naar het hout. Toen ik een willekeurige plank voelde was deze klam, dus vochtig. Ik had begrepen dat het hout al ruim 5 jaar daar droog lag maar dat werd nu ineens teruggedaaid naar 2 jaar maximaal......da's lekker.......Op zich had ik het hout wel kunnen kopen en zelf laten drogen maar eigenlijk had ik daar geen zin in dit keer.
Dus met een (bijna) lege auto weer terug naar Zwolle. Er is nog wel zwitsers peren te koop in Nederland maar dat is aanzienlijk duurder dan ik had opgegeven aan de toekomstige eigenaar van de vaas.......

Dus A. we gaan voor zwitsers peren met een hogere prijs of B. we gaan op zoek naar een alternatief

Wordt vervolgd
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Even een update voor de vaas :

De prijs van gestoomd zwitsers peren is gewoon erg hoog. Tenminste in de maat die ik zoek. Er is dus een redelijke kans dat dit project niet door gaat. Natuurlijk zijn er wel andere houtsoorten die erg mooi zouden kunnen zijn maar dat kom je ook al snel in de prijsklasse boven de 2500 per kuub.

Gelukkig heb ik genoeg andere dingen die ik wil maken.....momenteel rommelt er een idee voor een "kistje-nieuwe-stijl"door mijn hoofd.....
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Jammer, ik vind gesegmenteerd draaiwerk meestal erg mooi en ontzettend knap gemaakt.
Tja helaas is hout niet goedkoop, zelfs niet met jouw connecties ;)

Ben benieuwd naar de nieuwe stijl doosjes!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Forummers,

Het ziet er naar uit dat dit project niet plaats gaat vinden. Op zich wel jammer maar het is niet anders he!!!

Mocht iemand nog wel een grote vaas willen hebben en iemand zoekt die de vaas wil maken meld je dan even aub!!!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
erg jammer dat het niet doorgaat door het ongedroogde perenhout. als jouw klant veel geduld heeft ik heb evt nog wel een peren stam diameter 35 cm in de sloot liggen... deze kan ik er wel uithalen en verzagen maar eer dat eenmaal droog is ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.