Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Gesegmenteerde vaas uit perenhout

Forummers,

Ik loop al bijna 1 1/2 / 2 jaar rond met het idee voor een grote vaas die de draaibank volledig vult. Dus maximale diameter en maximale lengte. Vertaald is dat dus 46/47 cm doorsnede en zo'n 80/85cm lengte(met alle schroefplaten en lijmblokken erbij). Het grote probleem was dat er nogal wat hout in zo'n vaas gaat en het dus een vrij kostbaar geheel wordt. Een globale berekening gaf aan dat ik al bijna 0,2 kuub nodig had om er zeker van te zijn dat ik alles uit 1 partij kan halen.

Ik was dus al die tijd op zoek naar een sponsor en die heb ik eindelijk gevonden. Eindelijk kan dit project dan starten. Qua vorm had ik al iets in mijn hoofd.

Qua houtsoort leek mij perenhout een goede kandidaat. Normaal zie je veel versier-ringen in het gesegmenteerde draaiwerk, dit keer wilde ik een rustige uiterlijk dus gewoon 1 houtsoort.

Morgen ga ik op pad om het perenhout op te halen. Ik vond precies genoeg bij een kleine duitse leverancier waar ik af en toe wel eens kom. Tenminste via de telefoon begreep ik dat hij die 0,2 kuub waarschijnlijk wel had liggen uit 1 boom. Samen met een bevriende houtbewerker crossen we morgen dus naar Duitsland toe.

De voorbereidingen voor de bouw zijn al gestart, hier zal ik vanavond wat foto's van posten.

Attached files

Re: Gesegmenteerde vaas uit perenhout

leuk, perenhout is fijn draaihout

leuk project
    is het mogelijk om hier beknopt te vertellen hoe zo'n gesegmenteerde vaas in elkaar zit?
    welke stappen onderga je zoal?
    hoe weet je hoe breed je de ringen moet maken e.d.?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Rene13 : ik zal een deel van de bouw hier beschrijven. mochten er gedurende het proces vragen komen dan hoor ik dat wel.

Dat wordt een hele klus vooral het lijmen. Ik heb zelf eens een vaas van 58 cm hoog gemaakt. Het hout kwam van resten van een houten vloer van jatoba. Een bril gebruiken op de draaibank is erg handig en noodzakelijk.
    Succes. Nico Oosthoek

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@Nico : Het wordt inderdaad een beste klus, de grootste vaas tot op heden kwam tot zo'n 60cm en dat was al enorm spannend, dit wordt nog iets uitdagender. Ik heb er wel enorm zin in. De bril komt inderdaad weer tevoorschijn voor extra ondersteuning.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Goed, ben net terug van een mooi tochtje naar ons buurland. Bij aankomst gelijk maar eens wezen kijken naar het hout. Toen ik een willekeurige plank voelde was deze klam, dus vochtig. Ik had begrepen dat het hout al ruim 5 jaar daar droog lag maar dat werd nu ineens teruggedaaid naar 2 jaar maximaal......da's lekker.......Op zich had ik het hout wel kunnen kopen en zelf laten drogen maar eigenlijk had ik daar geen zin in dit keer.
    Dus met een (bijna) lege auto weer terug naar Zwolle. Er is nog wel zwitsers peren te koop in Nederland maar dat is aanzienlijk duurder dan ik had opgegeven aan de toekomstige eigenaar van de vaas.......

Dus A. we gaan voor zwitsers peren met een hogere prijs of B. we gaan op zoek naar een alternatief

Wordt vervolgd

ben benieuwd hoe het word, succes met de zoek tocht.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Even een update voor de vaas :

De prijs van gestoomd zwitsers peren is gewoon erg hoog. Tenminste in de maat die ik zoek. Er is dus een redelijke kans dat dit project niet door gaat. Natuurlijk zijn er wel andere houtsoorten die erg mooi zouden kunnen zijn maar dat kom je ook al snel in de prijsklasse boven de 2500 per kuub.

Gelukkig heb ik genoeg andere dingen die ik wil maken.....momenteel rommelt er een idee voor een "kistje-nieuwe-stijl"door mijn hoofd.....

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Jammer, ik vind gesegmenteerd draaiwerk meestal erg mooi en ontzettend knap gemaakt.
    Tja helaas is hout niet goedkoop, zelfs niet met jouw connecties

Ben benieuwd naar de nieuwe stijl doosjes!

Forum Rechten