Huishouds trap

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Bij deze


http://houten-projecten.netne.net/site/wp-content/uploads/2011/08/huishoudtrap.pdf

Foto's van 't eindresultaat:

[*]
DSCF06731.jpg

DSCF06741.jpg
 

WR1944

Oud hout
Die trap doet me aan m'n jeugd denken. We hadden zo'n trap in een iets grotere versie, zeg maar manshoog, in donkergroen. Ik denk dat de trap nog van voor de oorlog was, maar door het vele witten en verven was de originele kleur moeilijk te onderscheiden. De uithouder was ook scharnierend en schoof tussen de twee verticale latten omhoog bij het inklappen. Alles was gespijkerd en na verloop van tijd kwamen die verbindingen los te zitten. Toen kwam er een degelijker model dat zelfs nog iets hoger was.
 

WR1944

Oud hout
PatrickM zei:
Gauw weer eentje maken dus!

Voor mij is een trap in het algemeen een stuk gereedschap. Om nu een trap te gaan maken als een siervoorwerp in het kader van het jeugdsentiment lijkt me ook wat overdreven. En 1 meter hoog is ook niet iets functioneels als je de beschikking hebt over een degelijke 6 voets aluminium trap van Amerikaans fabricaat. :mrgreen:
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Het gaat om''t idee :p


Heb zelf ook nog 1 gemaakt met maar 3 treden voor de klerenkast van mn moeder!
Aanpassen is gemakkelijk heur
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ooit eens zo'n trapje gekocht op de LTS. (5 gulden meende ik) Ik mocht hem zelf schilderen in kader van mijn opleiding. Helemaal de vernieling in geholpen door er motortjes van model vliegtuigen op te laten proefdraaien. Die alcohol tastte het hout verschrikkelijk aan.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Wouw dat is al weer even geleden. Het examen werkstuk van de LTS. Wat een zweet klus toendertijd. Uitslag maken op ware grote en overnemen op het hout. Nesten inhakken en dan met de grondschaaf uithalen. Het beuken rondhoutje met de hand gevormd uit een vierkant stukje beuken. Met een verstekbak en kapzaag de kleine houtjes afkorten. Spleetschroeven waarvan het sleufje horizontaal moest staan. Geen decoupeerzaag, acuboormachine, schuurmachine en zo.
Je mocht er dus 24 x 50 minuten over doen, is dus twintig uur dus twee en een halve dag. Weet je wat het ergste is..... de maten komen me nog heel bekend voor.

Detail bovenzicht A kan ik mij zo niet meer herinneren. Je moest met de steekbeitel met de vouw snijdend naar het hout verjongen. Was dus meer een holletje wat vlak met de boom uit kwam. Ook de bovenplank was bij ons smaller volgens mij. Scharnier punt zat verder naar voren.

Nu ik dit type komt alles weer naar boven lokaal....... leraar en de vooral die lucht. Heerlijk de geur van hout........ tot je het lokaal uit liep en de hoek om ging. De wc's waren er net om de hoek.

Maar het belangrijkste.. ik ben geslaagd en ben er niet minder van geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.