Hulp gevraagt lintzaag wielen

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Zo, na een tussen stop van ongeveer 2 maand, ben ik weer vollop aan het hout bewerken en mijn houten lintzaag project moet ook maar eens af.
Ik ben de "Wooden Bandsaw Version 2 16" " aan het maken na het design van Matthias Wandel
Maar nu loop ik tegen een probleempje aan, na het frame te hebben gemaakt ben ik nu bezig met de wielen. Die maak ik uit 2 platen Meranti intrieurPlex 18 MM 400x400
Heb ik allemaal verlijmd en exact uitgemeten met de schroeven die erin zitten.

Nu moet ik de "Crown" eraan maken, nu heb ik ook met mijn leraar bouw erover gehad en die zij dat een "Crown" helemaal niet nodig is, aangezien de fabrieks lintzagen (Naja, die lintzagen bij mij op school) ook geen "Crown" hebben.

Wat moet ik nou?

Wel of geen crown?



Patrick
 

tuoh

Oud hout
Gekroonde wielen kom je bijna uitsluitend tegen op Amerikaanse machines. De Europese varianten hebben bijna altijd vlakke loopvlakken. Het is gewoon een andere manier van aanpakken.

Bij gekroonde wielen word het sporen van het zaaglint gecorrigeerd door het lint meer naar het midden van het wiel te laten lopen, of juist meer naar de voorkant te laten lopen.
Bij de machines met vlakke wielen word de bij het weglopen van het lint de haakse geleider bijgesteld.

Twee verschillende manieren om uiteindelijk een evenwijdig gezaagd stuk hout op te leveren.

Omdat het ontwerp van de machine Amerikaans of Canadees is zou ik opteren voor gekroonde wielen.


Mvg,

André
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
André,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zit met nog een probleem, ik heb geen guts oid alleen maar steek beitels, hoe zou ik daar het veiligst een crown mee kunnen maken?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Patrick

Ik heb ook het plan deze machine te gaan maken.Hij gebruikt "gebolde"wielen met het volgende idee: Middelpunt vliegende kracht. Een band op een bol voorwerp loopt altijd naar het hoogste punt. Eigenlijk is het een simpele methode. Hoe sneller de wielen draaien hoe hoger de zaag wil gaan liggen. succes met de bouw, zij er al foto's??

HG Hugo
 

tuoh

Oud hout
PatrickM zei:
André,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zit met nog een probleem, ik heb geen guts oid alleen maar steek beitels, hoe zou ik daar het veiligst een crown mee kunnen maken?

Een gekroond wiel wil zeggen dat de doorsnede van het loopvlak aan de bovenzijde een vlakke driehoek laat zien. Twee schuine zijden die elkaar in het midden van het wiel ontmoeten.
Het loopvlak eventueel lichtjes bol maken kan ook, maar is minder efficiënt dan een kroon.

Daar heb je dus geen gutsen of steekbeitels voor nodig. Je kan de job doen op een grote draaibank of op een vaste schuurmachine, op een schuinstelbare cirkelzaagmachine, etc.. Mogelijkheden zat, wel altijd gebruik maken van een centerpunt om een exacte cirkel te verkrijgen.


Mvg,

André
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Bedankt voor jullie reacties, ik ga het wiel gekroont maken hoe Matthias het ook doet.


Nog iets, ik ben een zaaglint van 2670 ot 2700. Mm nodig, waar zijn die vekrijgbaar??
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Bedankt voor jullie reacties, ik ga het wiel gekroont maken hoe Matthias het ook doet.


Nog iets, ik ben een zaaglint van 2670 ot 2700. Mm nodig, waar zijn die vekrijgbaar??
 

PatrickM

Actieve deelnemer
4 feb 2011
84
0
Ook weer geregeld!

Op 't werk na gevraagt als hun wat wisten, en hier in de buurt zit ééntje die ze maakt voor 20 eppo!


Foto's volgens z.s.m.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.