Een alle gaartje schaaf.

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een TIJDJE terug kreeg ik van Rick deze mooie "Record"schaaf. Ik heb wel wat met Record en wilde hem opknappen.

De schaaf is ooit gevallen en door iemand gelast. Helaas is de bodem niet vlak gelast, dit verschil wegschuren leek mij onmogelijk. Ik dacht aan een bezoek bij Roeland Brekelmans en een schrapschaaf die hij had liggen.
Er zat geen knop aan, dit leek mij een leuk project. Eerst deze schaaf maar eens gedemonteerd. De Record werd een megma schaaf, voor mij een nieuw merk. De handgreep zit met een lange bout door de zool.


Met de zaag de voorkant van de schaaf afgezaagd. In het gietijzer ging het nog wel aardig maar de lasnaad is kei hard. 3 ijzerzagen verder had ik 2 delen. Niet supernetjes, ook brak de las op het laatst af :cry:

Ik het hoekje zie je de breuk. Daarna met de slijptol de kanten gelijk gemaakt en afgerond. Het oude schaafmes was op.

Ik had nog een nieuwe reserve mes van Stanley liggen. helaas is de gleuf iets te smal, dus de oude richtinggever aangepast.

Alles maar een beetje in elkaar gezet en gepast. Het is een beetje een RAAR model.


Maar ik vond hem als schrapper wel prima werken. Nu weer slopen en alles een beetje netter opknappen. Het mes slijpen en wetten, ontroesten en een beetje meer fine tunen.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick,een gegeven paard enz enz
Ik denk dat je er een beter effect hebt met een langere schaaf. Dus een gevallen 5,6 of 7 zal een nog beter resultaat geven. weggooien kan altijd nog.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.