Afkortzaag, Bosch of Metabo

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Meer iets dat dichter bij het zaagblad zit,
en gewoon iets zelfgemaakt (van wat triplex en/of mdf)
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Avond allen,

Ben nieuw hier op het forum, maar vond dit zón mooi onderwerp, dat ik het maar weer in beweging zet :mrgreen:

Na mijn ervaring met de pts 10 en het zaagsel tot aan mijn oksels overweeg ik ook maar een knappe afzuiging. Nu heb ik al gelezen dat het bij afkortzagen een algemeen probleem is om het stof goed af te zuigen.

Vraag in dit geval; hoe lossen de 'vakmensen' van dit forum dit probleem op????
Ik begrijp dat het op huisvlijt aankomt met zelf een afzuigsysteem voor de afkortzagen in elkaar te knutselen. Iemand bruikbare tips?
 

Cybersijp

Nieuw lid
30 mrt 2010
12
0
Zelf een aardig hobby knutselaar naar eigen mening, en heb de beschikking over een afkortzaag ls0714 flb)van makita met een zogenaamde stofbox hierop gemonteerd. Hoewel het niet al het zaagsel opvangt, vangt het wel het meeste op.

Als ik seriematig veel moet zagen zet ik de stofzuiger op de afvoer van de zaag.(makita 446l). Heb zelf ook wel over een afzuiginstallatie nagedacht, maar naar mijn idee komt dat pas in beeld als ik meer stationaire machines heb staan.

Misschien een idee ? Wat je ook wel ziet is dat er in de slang een kooltjesvangpot uit een afzuiginstallatie voor kachels wordt gemonteerd :)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Heb zelf een nat/droog stofzuiger opzitten met kartonnen filter.

Eens in de 3 jaar demonteer ik hem om de stofzuiger schoon te maken.
Maar er zit bijna nooit stof in.

Werkt voldoende voor de meeste machine's.

Alleen bij frezen vind ik het niet handig. Gezien de stofzuigslang dan eigenlijk in de weg zit.
Mischien maar eens een slang via het plafond te doen. Maar dan verlies je weer een hoop kracht.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik heb uiteindelijk de Metabo KGS255 gekocht en ben er erg tevreden mee.
Ik heb er een Protool VCP171 op aangesloten voor de stofafzuiging. Zolang ik het zaagblad recht heb staan en het werkstuk niet te breed is zuigt hij goed af. Bij schuin zagen en brede werkstukken werkt de afzuiging een heel stuk minder.

De protool gebruik ik juist ook met mijn bovenfrees en zou ook niet anders willen! Daar komt zo ontzettend veel stof bij vrij en dat wil ik niet inademen! Dat de slang ik de weg zit heb ik totaal geen last van. Maar dat is misschien ook afhankelijk van de het type frees en slang.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik heb een aantal maanden geleden deze stofzuiger gekocht en moet zeggen zeer tevreden over de zuigkracht, ik heb hem aangesloten op mij tafelcirkelzaag en als ik mdf zaag merk ik echt groot verschil tussen wel en niet gebruik van de stofzuiger.

de filters kan je bestellen bij .............. ga ik even voor je uitzoeken heb het ergens opgeslagen.
 

wouter

Nieuw lid
11 dec 2008
21
0
hallo,

Voor wat betreft een betere afzuiging van de afkortzaag is dit misschien ook wel een idee:
2jXIoYPQSRM[/MEDIA]]

( bij 20 sec.)
En voor de rest staan er misschien ook wel handige dingen in dit filmpje..

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan.
Ben zelf ook druk bezig met een afzuiginstallatie aan te leggen.

Groet wouter
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Wat trouwens ook nog een aardige optie is.........

In plaats van een aparte afkortzaag te investeren in een Festool MFT. Heeft volgens mij de zelfde gebruiksmogelijkheden als een afkortzaag, maar heeft een heel belangrijk voordeel... je kunt nagenoeg stofloos werken als je een afzuiger gebruikt.

Zelf ik irriteer ik mij mateloos aan de stofproductie van mijn Bosch en overwoog de overstap naar een ander merk, maar kwam ineens op het idee dat de mft eigenlijk het zelfde kan als een afkortzaag, maar dan eigenlijk nog beter.
Nu weet ik niet precies tot welke breedte deze kan, maar een 60 cm moet toch wel haalbaar zijn lijkt mij.

Voorwaarde voor bovenstaand idee, je hebt wel een invalzaag nodig van Festool of Makita SP6000 of binnenkort de Bosch die met een machine komt die ook op de Festoolrails past.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.