verwerken van corian

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Goeieavond,

ik ben nog even aan het rondkijken om een wastafel op maat te maken. Hiervoor dacht ik om eens een poging te doen met Corian materiaal. Als ik wat rondlees hoor ik altijd dat dit net te verwerken is als hardhout.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit materiaal? Is dit goed te bewerken met standaard materiaal (paneelzaag, bovenfrees, ...)? Zijn er zaken waarop gelet moet worden? Is dit aan te raden voor een doe het zelver?

Alvast bedankt,
bert.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
index.php
 

tuoh

Oud hout
Ik zou er als dhz niet aan beginnen. Het materiaal is inderdaad betrekkelijk makkelijk te zagen en te frezen.
Alhoewel hier meestal wel diamant bestuct snijgereedschap voor gebruikt word door de pro's.

Maar dit is nog maar een stukje van het verhaal, waar ga je het materiaal vandaan halen, de lijm, etc. Heb je de kennis om dit materiaal te be- of verwerken? Zonder CNC frees lijkt het resultaat nergens op, zeker bij het maken van uitgietbakken en dergelijke komen er toleranties tot 1/10mm om het hoekje kijken, daar is met de klassieke bovenfrees niet aan te beginnen.

Het is niet voor niks dat dit materiaal pas opgang kon maken na de introductie van het CNC gebeuren.

Alvorens een bedrijf met het materiaal aan de slag kan moeten er enkele werknemers, of de zaakvoerder op cursus bij de fabrikant (Dupont), anders levert die geen materiaal. Of neemt ie geen (mede) verantwoordelijkheid bij eventuele fouten.

Ik zou het ten stelligste afraden om daar mee te gaan experimenteren zonder de nodige expertise, dat kost enkel handen vol geld voor een twijfelachtig resultaat.


Mvg,

André
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
IK zou er ook niet aan beginnen, ook niet aan het materiaal HI-MACS, een vergelijkbaar materiaal. Stelregel, hoe strakker het materiaal of het object dat je wilt maken, des te meer kleine foutjes zullen opvallen. Van HI-MACS kun je kant en klare wasbakken kopen.
 

kkeus

Nieuw lid
30 mei 2008
7
0
En niet te vergeten: het is peperduur! Een plaat van 244x122 kan je zo minstens 250 eppies kosten. Ik dacht in eerste instantie dat je de bak zelf ook van Corian wilde maken. Dan moet je gaan verwarmen en dan over een mal gaan vormen. Ook heel bewerkelijk als je die 'oven' en andere spullen nog niet hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.