45m2

tuoh

Oud hout
Deze week onze laatste aanwinst wezen ophalen, met de vrachtwagen, drijven of varen is voorlopig niet aan de orde.

Een relatief onbekende zeilklasse, Duits van ontwerp, en bij onze Oosterburen redelijk populair geweest. In topvorm is het een uitmuntende zeiler, en zeer snel aan de wind. Er zijn verschillende boten in licentie in Nederland gebouwd geweest in de jaren '30 van de vorige eeuw. De eerste types waren nog gaffelgetuigd, later is men overgestapt op een torentuig, maar het aantal m2 zeil is gelijk gebleven 45m2, en dit is meteen ook de naam van de zeilklasse, kort en krachtig.

Onze nieuwe aanwinst heeft als geboortejaar 1922 laten optekenen, en mocht met recht en reden het nummer "U 10" in het zeil voeren.

Zoals met de meeste van de deze houten boten zal er serieus wat werk aan zijn alvorens het terug te water kan, we gaan ons de komende jaren dan ook niet hoeven te vervelen.

De huidgangen zijn vervaardigd uit Lariks, binnenin vinden we Essen gestoomde spanten, voorsteven en kielbalk laten Eik optekenen als bouwmateriaal. De mast is een exemplaar uit Oregon van 12m lengte en verkeerd in nieuwstaat, is er toch nog iets goed aan.

Lengte op de waterlijn: ruim 7m, lengte over alles: 10,50m. Voorzien van een stalen ballastkiel.

Bijgaand een foto van de oldtimer.

Mvg,

André

Attached files
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hallo Tuoh,

Wat een schitterend mooi project. Daar ben je voorlopig wel effe mee bezig. Een week of wat geleden stond er in het Leidsch Dag blad een ontzettend trieste foto. Een liefhebber had 8 jaar lang hard gewerkt om een ander type houten zeilboot op te knappen. NEt voor de tewaterlating, gaat de loods in brand en de boot raakt onherstelbaar. De eigenaar van de loods geeft niet thuis.
Zorg dus voor een goede brandverzekering of iets dergelijks. Lijkt me verschrikkelijk om mee te maken. Veel plezier met dit project
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ik ben benieuwd wat dit wordt. Zelf zou ik het enorm eng vinden om een dergelijk project aan te pakken. Ik ben toch meer van de nieuwe dingen. Maar ik vind het deste leuker om het hier te volgen.
Succes
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Prachtig gewoon...
Kijk al uit naar de vorderingen!

Ook benieuwd in welke volgorde zo'n restauratie gaat.

Zelf zou ik er niet echt een begin aan zien;-).

Komt die in het scheepvaartmuseum te staan?

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
De oldtimer is de laatste aanwinst van de vzw. Tolerant, kostprijs 1€ :D De thuishaven word dus Rupelmonde, lekker dicht bij de deur.

En de volgorde van werken, onderaan beginnen en boven stoppen, dat word het wel zo een beetje. Eerste klus is alle afwerklagen verwijderen, inclusief de verweerde laag anti fouling. Daarna word de ballastkiel verwijderd, hoofdzakelijk om de kielbouten te kunnen controleren, dit waren oorspronkelijk M20 en M25 exemplaren, maar daar zal niet veel meer van overschieten.
Doodhout verwijderen achter de ballastkiel, dat word later vernieuwd, binnenkiel inspecteren en herstellen, sommige gestoomde spanten vernieuwen, de onderste 4 à 6 gangen zijn ook aan vernieuwing toe, motor eruit, kajuit terug in de oorspronkelijke staat brengen, etc. De ervaring heeft geleerd dat je slechts globaal een actieplan kan opstellen voor zo een klus. Eens het breken begint blijft er altijd meer in handen dan eerst gecalculeerd. Je komt altijd voor verassingen te staan, meestal onaangename, maar dat houd het leven spannend.


Eerst moet de boot al enkele maanden uitdrogen, alles is nu nog zeiknat. We hebben de boot verhuist met 30cm hemelwater erin :shock: Hadden geen boormachine bij om enkele gaten in de romp te boren.


Ps: onze brandverzekering is dik in orde, moet ook wel met al dat hout en lijnolie in de buurt. Om van het branden van gangen dan nog te zwijgen.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Naast houtbewerken is de Tweede Wereldoorlog een punt van interesse voor mij. Daarom maakte de combinatie "Duits fabrikaat" en "U 10" direct een onaangename associatie bij me los. :shock:
Ik hoop dat jouw product een beter leven beschoren is en uitgroeit tot een prachtig restauratie-project. Het lijkt me een geweldige uitdaging om dit schip in originele staat te brengen. Ik vermoed dat er ook aardig wat historisch snuffelen aan vast zit om aan de juiste constructie-details te komen.
Veel succes en laat maar flink wat foto's zien van je vorderingen.
 

tuoh

Oud hout
Dat historisch onderzoek valt wel mee, de oorspronkelijke werf is tegelijk ook ontwerper van de klasse. Laat die nu nog bestaan, en sterker nog , de originele bouw en tuigplannen zijn daar nog verkrijgbaar. Dat vergemakkelijkt de job al heel wat. De bewuste werf heeft een naam die nu nog klinkt als een klok in het jachtwereldje, Abeking & Rasmussen is de naam. Wat daar buiten komt is absolute topklasse.

En ja, dat zeilmerk roept inderdaad minder vredevolle taferelen op, hoe onschuldig ook van aard.
Dat bijsmaakje zullen ze wel nooit kwijtraken.
Eens we van start gaan komen er zeker heel wat foto's, voorlopig is het enkel plannen en dromen.

Mvg,

André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik hoop dit jaar naar de open dag te kunnen komen, vorig jaar mocht het niet zijn.

Toch weer zwaar onder de indruk, wat een klus!

'k Denk wel dat als je nog eens zo eentje gaat halen, je een booromslag meedoet;-)

Succes ermee!

Steven
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
tuoh zei:
Ps: onze brandverzekering is dik in orde, moet ook wel met al dat hout en lijnolie in de buurt. Om van het branden van gangen dan nog te zwijgen.

Wat een mooi project weer Andre, een 45 m2 heb ik in Friesland nog nooit gezien. Wel zie je regelmatig een 30 m2 waarschijnlijk het kleinere broertje. De opmerkingen over brand etc brachten direct een ander verhaal in mijn gedachten; moest even googlen maar hier is het:

In 1895 bouwde Lolke Lantinga te IJlst voor een onbekende opdrachtgever een boeier van 8,10 m lang en 3,25 m breed. Een elegant, kloek en vol schip met een holte op de grootspant van 1,36 m. Opmerkelijk is het sterk geveegde achterschip. Vermoed kan worden dat de Rana (Latijns voor kikker) mogelijk als de ]ohanna eerder voorkomt in de deelnemerslijsten van o.a. de KZV Sneek en dan, eveneens waarschijnlijk, gebouwd is voor Mr C.J. Risselada. In elk geval is deze heer in 1906 eigenaar van de ]ohanna die, zoals gezegd, opvallende gelijkenis vertoond met de latere Rana. Bekend is dat in 1917 de heer W. Jongejan te Amsterdam eigenaar is van deze boeier. In 1927 wordt het schip verkocht aan de heer P. H Bussemaker te Aalsmeer, vader van de latere secretaris van het Stamboek Mr. J. Bussemaker. Vanaf 1917 heeft het schip aan veel wedstrijden meegedaan onder het zeilnummer 1 OC. Vlak voor de tweede wereldoorlog gaat het schip over in handen van HW Durieux te Bussum die het schip in 1943 doorverkoopt aan een (aantal) onbekende eigena(a)r(en). In de oorlog wordt er volgens de verhalen druk mee gevaren door een paar zwarthandelaren die er voedsel mee van Friesland naar Amsterdam en omgeving brengen. Aan het eind van deze periode wordt het schip door deze heren achtergelaten bij de werf van Jan Douma in Oppenhuizen, omdat het flink geleden heeft van de vele ruige tochten over het IJsselmeer, waarbij het schip op geen enkele manier is ontzien. Nadat Douma de hoogst noodzakelijke reparaties heeft uitgevoerd verdwijnen de eigenaren uit beeld en blijft het schip bij hem achter. De werf van Douma wordt overgenomen door G. Popma uit Goïngaryp en twee jaar later neemt hij ook, na veel soebatten en onderhandelen, de boeier van Douma over voor een bedrag van f 12.000,-. In die tijd zeker een hele hoop geld voor een schip waar nog wel wat aan opgeknapt moest worden. De heer Popma brengt de boeier weer in wed¬strijdconditie en zeilt er, samen met zijn vrouw, vanaf 1960 tot ongeveer 1980 veel wedstrijden mee. De gebroeders Auke en Symen van der Veen, en Tjeard Epema, bekende namen uit de skûtsjewereld, zijn dan vaak de vaste opstappers. In 1990 neemt de zoon Herre J. Popma de boeier over van zijn vader, nadat hij diens werf al in 1979 heeft voortgezet. Hij begint aan de dan noodzakelijke omvangrijke restauratie. Het schip zou naar verwachting in september 2004 weer in de vaart komen. De heer Popma heeft er dan meer dan vijftien jaar aan gewerkt. Wat dan bij beschouwing van het schip direct opvalt zijn de sierlijke lijnen die het schip heeft, het stoere maar heel elegante uiterlijk, en de prachtige zeeg. De boeier heeft een relatief hoge kop en een sterk geveegd achterschip. Voor de binnenbetimmering van de roef gaat het schip naar het bedrijf van G. Hofstra te Uitwellingerga. Mast en rondhouten zijn gemaakt en het tuig is besteld en wacht op aflevering. Op 8 juli 2004 meldt de Leeuwarder Courant dat een felle brand de gehele loods van het bedrijf Hofstra in de as heeft gelegd en dat de boeier Rana daarbij geheel in vlammen is opgegaan. De oorzaak van de brand is nog onbekend. Wat rest is, nog wat niet aangebracht beslag en wat beslag tussen de asresten. Een geweldig verlies voor de fam. Popma, maar ook voor de boeiervloot die een van haar mooiste exemplaren is kwijtgeraakt. "Het is maar een boot, maar het voelt alsof je een familielid verliest" zegt de heer Popma. Een schip dat meer dan dertig jaar in zijn familie is geweest is dan ook voor goed verloren gegaan. Hoewel het schip door ons is opgemeten, zijn deze gegevens waarschijnlijk te onvolledig om ooit nog weer de Rana te kunnen herbouwen. P. Tolsma in 'Spiegel der Zeilvaart', nr. 8 2004, p. 48, literatuur: - Vermeer, Dr.ir. J., 'De Boeier', Alkmaar 2004 - Tolsma, P., 'De boeier Rana door brand verwoest', in: 'Spiegel der Zeilvaart', nr. 8, 2004, p. 48



Attached files
 

Kwibus

Nieuw lid
6 okt 2011
23
0
Wat een verhaal, Jaap.
Het zal je maar gebeuren, brrr.
Goed verzekerd zijn helpt dan ook niet alles.

Succes Tuoh, mooi gelijnd schip.
Bewondering voor zo een restauratie, ik zou het niet kunnen.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jaap,

dat is inderdaad iets om over na te denken, goed verzekerd is ook niet alles, het vult dan wel de geldelijke put, maar het origineel ben je voor altijd kwijt. Het is ook de eerste maal niet dat het gebeurt, denk maar aan de "Cutty Sark" in GB.

Ondanks alle veiligheidsnormen ben je nooit 100% zeker dat er niks zal gebeuren, we kunnen enkel de vingers kruisen en hopen dat het ons niet overkomt.

De 45m2 klasse is zeker in de lage landen een eerder onbekend ontwerp, in Duitsland worden er tot nu toe nog steeds wedstrijden mee gevaren. De 30m2, de 45m2, en de 75m2 klasse zijn nauw verwant met elkaar.
De verschillende ontwerpers hebben vermoedelijk eens stevig over het muurtje gekeken alvorens één lijn op papier te zetten.

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo Tuoh,

veel succes met je mooie project en weinig vuur.
Het is steeds erg verrijkend om een waardevol historisch stuk te mogen restaureren en de finesses te ontdekken waarmee het vroeger gemaakt is

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.