Bossing paneeltje: massief verlijmen op multiplex?

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Hallo, voor mijn opleiding (HMC) en ik een meubel aan het maken waarin bossing paneeltjes verwerkt zijn. Het hout voor de paneeltjes (eiken) heb ik uit restanten kwartiers gezaagd fineerhout gehaalt. Dit is veel goedkoper dan duims hout. Helaas is het nogal warrig hout; de dikte varieerde vanaf 16-20 MM.
Ik heb eigenlijk16 mm nodig; maar na het vlakken en schaven zit ik op 12 mm. Dus dat wordt na het verlijmen 10 MM, misschien 11. Maar het is wel netjes om het aan beide zijden nog 1 mm te schaven.

Goed, ben zelf zuinig geweest, had het zien aankomen en toch gedaan. Hoe los ik het op?

Dacht erover om de delen naar 10 mm te brengen en het paneel op 6 mm plaat te verlijmen. Het gaat om 2 panelen van 206 mm breed en 2 van 260 mm breed. Dus die verlijm ik, ik fineer de plaat aan de achterkant, frees er een schuine zijde aan (bossing) die natuurlijk niet door de plaat heen gaat en verlijm het in het frame/raamwerk. Eventueel voor het verlijmen het paneel met lak/olie bewerken om het hout enigszins te verzadigen.
Goed plan?

Optie 2: de maten aanpassen en het bossing paneel dunner maken, 10 mm is volgens mij genoeg.

Of gewoon nieuw hout kopen!
 

tuoh

Oud hout
De bossing aan een paneel zit er niet alleen voor de versiering, die heeft wel degelijk een doel. Namelijk het uitzetten en krimpen van een massief paneel toelaten zonder problemen van barsten of vervormingen.

Massief hout verlijmd op multiplex zorgt voor problemen, het hout kan niet meer werken, of als het gaat werken word de drager (multiplex) mee vervormd, komt dan hol of bol te staan. Niet doen dus.

10mm dikte voor een paneel met bossing is wat te dun van maat, de tand welke in de groef komt te zitten zou toch minimum 5mm dik moeten blijven, aan de bossing zelf komt ook een randje te zitten van 3 à 5mm, wat wil zeggen dat de bossing gewoon vlak moet gefreesd worden :shock: Dat is bij een bossing not done.

Een goede bossing moet altijd wat schuin lopen, zo rammelen de panelen niet in de groef. Het zullen nieuwe stukken hout moeten worden vrees ik, jammer maar helaas.

Mvg,

André
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Namelijk het uitzetten en krimpen van een massief paneel toelaten zonder problemen van barsten of vervormingen.

is waar, maar las dit op Arnhemse Fijnhouthandel:

kwartierse planken krimpen voornamelijk in de dikte
En het gaat om een max breedte van 260 mm, dus las het volgende op woodforum.be
Inlands eiken krimpt of zwelt dan ongeveer 0,8% (radiaal) en 1,2% (tangentiaal).

dus in dit geval radiaal (kwartiers) 0,008 x 260 is 2,08 MM.
Dat is dus 1,04 naar elke kant.
Hoe bol kan dat paneeltje dan gaan staan?
Vandaar dus mijn overweging om in dit geval massief hout vast te lijmen op een plaatje!

Bedank voor je antwoord trouwens!
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Mooi idee om echte bossing panelen te maken. Inderdaad is 10 mm aan de dunne kant. maar zeker niet te dun. Ik heb net zelf voor een kast het zelfde gedaan. Van belang is hoe dik je de rand op de bossing wil maken. Ik wilde juist een niet te grote 'sprong'. In reactie hierboven gaan ze uit van 3-5 mm. Dat is voor een grote deur of zo wel aan de orde. Voor kleine paneeltjes is dit heel grof (wat mij betreft, maar het is smaak). 2-3 mm is al een prima rand. En een dikte aan de rand van het paneel van 4 mm is voldoende, dan heb je ca 5 mm op de dagmaat. Al met al heb je dan 4 mm paneeldikte op de rand, 2-3 mm rand van de bossing en mm en dus 3-4 mm schuinte. De uiteindelijke schuinte wordt ook nog bepaalt door de hoogte van de bossing. Hoe hoger/breder hoe rechter. En als het paneel 200 is zou ik max 25-30 hoogte pakken. Dan blijft er 20-25 mm van de bossing zichtbaar. De rest valt in de groef.

Tip: Maak eerste het paneel met bossing. dan kan je later de maat van de groef nog tunen. En houd iets overmaat. Het is het beste het paneel finaal pas te maken met handschaaf op de gezaagde sponning.

Mijn advies, teken het een keer 1 op 1 of zelf een paar keer vergroot uit. En bepaal wat je mooi vind. Het uittekenen help ook om de hoek van de zaag in te stellen. Of om een mal te maken, als je de hoek van de zaag niet kan instellen.

Succes er mee. Heeft het geholpen? Laat het weten?

Christiaan
 

lextriplex

Nieuw lid
25 jan 2012
7
0
Als je 12 mm dik houd verlijmd (netjes) en het daarna gewoon met de hand even afwerkt verlies je bijna geen dikte zeker geen 2 mm!
Maar als je het HMC doet vind ik dat je je tekening moet volgen dus gewoon even nieuwe paneeltjes maken.
Opdikken is een amateur oplossing, zeker niet doen hou je doel voor ogen je wil profi worden geen geklooi dus
veel succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.