hittebestendige lak of olie??? help!!!

stellacarpintera

Nieuw lid
16 mrt 2012
1
0
Wie o wie kan mij helpen?!?

Voor een restaurant moet ik een aantal plankjes maken van hout waar pannetjes op komen te staan.
De pannetjes komen met 180 graden uit de oven.
Uiteraard koelen ze hierna wel snel af.
Heeft iemand een idee waar ik het hout het beste mee kan afwerken zonder dat het gaat ruiken of de lak of olie raar gaat doen??
Het hout wat ik wil gaan gebruiken is tulpenhout

Groetjes Stella
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik zou aan een andere oplossing gaan werken. B.v iets wart de warmte snel afvoert. Sleuven in het hout. Als je iets warms op hou zet isoleert de hitte ook.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik zou die sleuven aan de bovenzijde zo frezen dat er aluminium strippen in verlijmd kunnen worden die ±2 mm boven het hout uitsteken. Drie aluminium strippen per plankbreedte moet voldoende zijn, de pannen staan zo altijd op ten minste 2 strippen.

Er bestaat wel hittebestendige lak voor hoofdzakelijk metalen voorwerpen (Motip, Hamerite, Supertherm), hout is tenslotte ook niet bestand tegen temperaturen van 180°C. Een proefje dan werkt meestal ook goed.
Epoxy's zijn wel hittebestendig, maar niet UV bestendig en hebben dus altijd een afwerklaag nodig.
Je kunt ook eens bij Akzo-Nobel informeren, tenslotte de grootste verfleverancier ter wereld.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Je kan Hammerite Hittebestendige lak gebruiken, eerst primeren met Hammerite NR 1 Anti-roest (ja, dat kan op hout!).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of een coating op siliconenbasis. Maar persoonlijk zou ik voor blank hout kiezen - als dat in een restaurant nog mag. Hete pannen zijn niet 'echt' slecht voor hout (het wordt er natuurlijk niet mooier op, maar dat geldt voor een afwerklaag ook).
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij zijn er ronde houten pannenonderzetters verkrijgbaar in winkels. Ik meen me te herinneren dat ik ze met groeven heb gezien. Aan een kant waren de groeven in een bepaalde richting aangebracht tot iets over de halve dikte van het hout. Aan de andere kant waren er ook groeven in aangebracht, haaks op de eerdere groeven. Op die manier ontstond er een rooster-effect. Het zit in m'n achterhoofd om iets dergelijks ook een keer te maken voor ons eigen huishouden. Ik denk dat een oppervlakte-behandeling met die hete pannen geen verfraaing zal opleveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.