Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Onbekent schaafje

Onbekent schaafje

Een totaal versleten houten blokschaafje.
    Heb totaal geen idee waar dit gemaakt is, misschien weet iemand het van jullie?

Beuken blok: 155 mm lang, 50 mm hoog blok, 57 mm breed, taps toelopend naar voren en achteren.
    Beitel 57 mm breed, 4 mm dik.
    Geen keerbeitel.

Attached files

Re: Onbekent schaafje

hee! zoeen heb ik ook. nog steeds in gebruik.

Is dat geen engels model coffin smoother? Die had je ook heel klein, 5 of 6 inch lang, dus dat zou wel kunnen kloppen. Staan er nergens merktekens op?

Kan je de hoek meten waaronder de beitel in de schaaf staat? Bij 45 graden is het een heel gewoon goedkoop ding geweest. Staat hij steiler dan is het een schaafje voor moeilijk warrig hout en dan is zo'n kleintje handig om locale plekjes te behandelen.

Hij is inderdaad wel versleten. Die wig mist zijn puntjes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nyckle
    hee! zoeen heb ik ook. nog steeds in gebruik.
    Staan er bij jou merktekens in?

Neen er staat niks op. Ik weet ook niet hoe het schaafje hier is gekomen. Het lag op zolder. De beitel staat in een hoek van 45 gr.
    Het is in ieder geval veel beter dan de metalen schaaf die ik ooit zelf heb gekocht voor 40 gulden en waar je flinke blaren van krijgt.

Wat voor metalen schaaf is dat dan?? Ik heb eigenlijk nog nooit blaren gehad van een stalen schaaf .

Leuk schaafje trouwens. Heeft de beitel een goede standtijd?

Groeten,
    Steven

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Gauwberg
    Wat voor metalen schaaf is dat dan?? Ik heb eigenlijk nog nooit blaren gehad van een stalen schaaf .

Leuk schaafje trouwens. Heeft de beitel een goede standtijd?

Groeten,
    Steven
    Merkloos en er veel te veel voor betaald. De schaaf is verhuist naar zolder.

De standtijd van de lijkkist is prima! Beter dan de Nooitgedacht die ik onlangs geërfd heb. ( 'k kan het nu leuk uitproberen daar ik met een grote klus bezig ben)

Dus niet alle merkloze schaafmessen zijn rommel;-).

Mijn beste schaaf is er eentje die ik kocht op de rommelmarkt voor 2 €. 'k Geef wel grif toe dat ik er geluk mee gehad heb;-).
    Heb ook al miskopen gedaan, maar de meeste schaven die ik heb zijn hun geld meer dan waard.

Veel schaafplezier!
    Steven

Hij heeft nodig een slijpbeurt nodig, veel gebruikt om scherpekantes af te schuinen, blijft heel lang scherp.
    Ik ken de historie van dit schaafje en hij is zeker 100 jaar oud.
    De zool is flink scheef afgesleten, en heeft een grote schaafmond daar door (15 mm), de zool is ook niet vlak voor de schaafmond, maar voor scherpe randjes breken maakt dit niets uit.
    Hij maakt hele mooie fijne krulletjes.
    Wat mij verteld is dat hij Duits is.

En niet alle kleine houten schaafjes hebben lange spie punten.

Wat ik niet snap is dat er word gezegt: als hij onder 45 graden staat is het een goedkoop schaafje??
    De meeste schaven hebben die hoek. Leg eens uit?

Jammer dat ik momenteel geen fototoestel heb. De schaafjes zijn echt broertje en zusje. Alleen de hoeken zijn anders afgeschuind.
    Bij mijn schaafje is de schaafmond ongeveer een cm. (Het is een beetje scheef. van 8mm tot 10mm)

Verder heeft een vorige eigenaar de doodskist eens in de bankschroef gehad en is er met een ijzeren hamer op geslagen om de beitel los te krijgen waarschijnlijk. Maar dat hoort allemaal bij de geschiedenis.
    Er zitten wat krassen op de zool, maar die slijp ik er tzt uit.

Nu ik een beetje meer tijd heb de leesbril maar een op en de loep erbij. En wat zie ik? een stempel met een gekroonde J.N voor op de schaaf. Dat moet toch een Nooitgedacht schaafje zijn?

Forum Rechten