Steigerhouten tafel voor binnen

DSD600

Nieuw lid
13 mrt 2012
5
0
Beste Woodworkers,

bij dezen zet ik mijn eerste stappen in de wereld van de houtbewerking.
Ik hobby af en toe wat, maar heb nog nooit serieus iets gemaakt. Nu wil ik een tafel maken voor mijn vriendin en die moet er ongeveer zo uit gaan zien als deze http://www.steigerhout-furniture.nl/index.php/steigerhout-tafels/steigerhouten-tafel-martina

Via dit forum heb ik al het één en ander geleerd, en daarmee heb ik bedacht dat ik de regels aan de poten wil bevestigen door middel van pen-gat verbindingen. Op de regels kan ik dan de buitenste planken vastmaken. Ik had ook bedacht dat ik wellicht tussen de twee kopse regels een paar balken kon maken om de binnenste plankjes op te bevestigen (d.m.v. spijkers en lijm of eventueel alleen lijm). De witte schoren van de poten kan ik gewoon maken van hetzelfde hout als de regels (denk ik) en daarmee zou de tafel ongeveer af moeten zijn.

Maar nu hoop ik dat jullie allerhande commentaar kunnen leveren op mijn ideeën wat betreft de constructie! Want ik zet de eerste stappen en er valt nog heeeeel erg veel te leren.

Daarnaast vroeg ik mij af of het voldoende is voor steigerhout om 2 weken in de kamer te acclimatiseren. Ik heb al veel gelezen over het feit dat steigerhout veel werkt. Heeft nieuw steigerhout hierin nog een voordeel boven gebruikt steigerhout? Of andersom? En moet ik het nog behandelen na afloop? Het zal een tafel annex bureau worden, dus wellicht is het verstandig om hem in de olie, beits of whitewash te zetten. Maar welke en waarom?

En de laatste vraag: Ik heb geen frees, en nu vraag ik me af hoe ik de gaten voor de pen-gat verbindingen ga maken. De pennen lukt wel met een zaag, wat beitels en veilen, maar de gaten... Zal ik toch een frees moeten huren?

Ik hoor graag van jullie :)
Alvast bedankt!
 

WR1944

Oud hout
Alhoewel ik geen ervaring heb met deze specifieke constructie kan ik wel wat algemene zaken oplepelen.
Je kan het tafelblad als een paneel deur beschouwen. Het paneel (blad) zit opgesloten in een lijst (tafelrand). Het hout zet voornamelijk in de breedte uit. Je zal dus wat ruimte tussen de planken moet laten. Op m'n gevoel 1 tot 2 mm per plank maar de "echte" houtmannen kunnen dit nauwkeuriger aangeven. Om de openingen tussen de planken niet te zien zou je een messing en groef in elke plank moeten aanbrengen of twee groeven en een zgn. veer. De kopse kanten van de planken moeten in een groef van de tafelrand kunnen bewegen voor het werken van het hout.
Het onderstel van de tafel kan je vrij recht toe-recht aan maken, een pen en gat verbinding tussen poten en onderrand. De gaten kan je boren en met een beitel passend maken op de pennen. De schoren kan je lijmen en schroeven of deuvelen. Als de pen en gat verbinding strak is zal de schoor meer voor het stoere uiterlijk worden aangebracht.
Als je een zaagtafel hebt kan je daarmee de groeven in het hout maken. Voor een beetje serieus houtbewerken zal je toch wel de beschikking dienen te hebben over wat basis gereedschap of het bij iemand anders mogen gebruiken. Oppervlakte behandelingen zijn bij mij altijd een sluitpost, ik heb een hekel aan verven en beitsen etc.
 

DSD600

Nieuw lid
13 mrt 2012
5
0
Bedankt voor deze waardevolle tips! Ik zal proberen om bij familie of vrienden een frees te regelen. Dat van die messing en groef is inderdaad een goed idee. Met een frees zou dat niet teveel werk moeten zijn. Ik hoop op nog meer reacties! Ik hoopte binnenkort te kunnen beginnen. ;)
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
beste DSD600
Op dit moment ben ik bezig met een vergelijkbare tafel van 200x90 cm en 80cm hoog. Vereiste van opdrachtgever was dat er stoelen met armleuning onder moeten passen.
Al enkele jaren gebruik ik steigerhout en ander sloophout voor allerlei projecten.
Eerst een tip om goed vlak hout aan te schaffen en zeker geen scheluwe exemplaren. Eerst schuren en stofvrij maken, dat spaart gereedschap. Een frees is zeker onmisbaar, bijv om langsgleuven te maken om bladdelen aan elkaar te lijmen. Echt koud tegen elkaar lijmen en goed aanklemmen.
Zelf heb ik een draagconstructie aan de onderzijde ingefreesd, zie ook mijn reactie op "werkblad verstevigen"en mijn foto album.
Ik heb inmiddeld hollepoten gemaakt van 12x12cm die gedeeltelijk onder in blad worden gefreesd, maar dit moet nog gebeuren.
Afwerken doe ik vaak met kalkwas, inschuren met staalwol.
Bij vragen kun je altijd contact opnemen.
Mvg,Hemmo van der Zaan
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Leuk project om jezelf e.e.a. te leren!

Om te beginnen: er zijn meerdere wegen naar Rome. Als je pen gat verbindingen wil maken kan je idd een frees gebruiken. Maar je kan ze ook uithakken met een beitel (duurt lang!)
Aangezien het onderstel wit is geschildert zou je ook schroeven kunnen gebruiken. Die kan je wegwerken door ze ten eerste te verzinken en daarna met een prop of plamuur weg te werken. Eventueel kan je de regels inlaten, je hakt dan met een beitel een gat ter grootte van de regel, mm diep en je trekt de regel vanaf de andere kant met een schroef aan (+lijm ertussen)

Hout werkt altijd, de constructie van het voorbeeld is zo gemaakt dat er tussen de delen in de breedte wat ruimte is om te werken. En het is met 2 componenten lak 'dichtgesmeerd' wat ervoor zorgt dat het hout niet droogt of vocht opneemt en dus veel minder zal gaan werken. Ik vind het persoonlijk niet een hele goede krimpvrije constructie, maar ik denk niet dat het direct problemen zal opleveren.

Het probleem met dit blad is dat het is opgesloten in een lijst.Als je de delen in de breedte verlijmt dan zullen ze de lijst naar buiten drukken in de breedte. . Oplossingen zijn mogelijk: de boel dichtsmeren met 2 componenten lak waardoor de kans op werken veel kleiner wordt; de brede delen niet als geheel verlijmen maar afzonderlijk, met slobgaten op een ondergrond schroeven met telkens 2 mm ruimte tussen de delen; een ander blad maken wat wel krimpvrij is; een gefineerde plaat met omlijsting als blad nemen.

Heel verhaal, mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel!
 

DSD600

Nieuw lid
13 mrt 2012
5
0
Bedankt voor alle reacties! Een hoop ideeën om over na te denken.
Vandaag hebben we hout gekocht in de buurt van Apeldoorn, de tafel wordt toch kleiner. 140x80cm, dat lijkt bij nader inzien toch beter. We hebben gebruikt steigerhout gekocht, twee planken van 140 lang en twee planken van 80 lang en 5 plankjes van 40cm lang. We bedenken nog of we die in verstek zagen of dat we toch een andere constructie bedenken. De balken van het onderstel moeten nog gekocht worden. Dat wordt gewoon bij een bouwmarkt waarschijnlijk. De poten worden balken van 75x8x8cm en de regels en sierschoren worden balken van 6x6cm. Verder vroeg ik mij nog wat dingen af.

Uit de reactie van WR1944 maak ik op dat het hout vooral in de breedte zal werken. En dat zou mij wel goed uitkomen, aangezien ik de plankjes voor het midden dan precies in kan passen en niet van allemaal twee millimeter af hoef te schaven. Maar ik vraag me nog steeds af of mijn oorspronkelijke idee gaat werken. Ik moet eigenlijk even een plaatje tekenen, misschien doe ik dat binnenkort wel. Maar het gaat er dus om dat ik in het onderstel twee extra balken maak tussen de kopse kanten. Daarop spijker ik de 5 plankjes van 40 cm lang op vast. Het zwakke punt in deze constructie zal zijn dat de buitenste lijst en de binnenste plankjes dus niet aan elkaar zitten. Zal dit ervoor zorgen dat de buitenste lijst gaat wiebelen? De planken van de lijst (20cm breed, 3cm dik) worden bevestigd op de regels van 6cm breed. De plankjes in het midden worden dus bevestigd op de twee balken in het midden. Ga je er veel van merken dat de plankjes en de lijst niet aan elkaar bevestigd zijn? En moet ik dat dan oplossen door die plankjes en de lijst aan elkaar te bevestigen of is dat dan een onlogisch lapmiddel en kan ik de constructie beter heel anders benaderen?

Heel erg bedankt voor jullie hulp! Het hout staat trouwens inmiddels in huis om te acclimatiseren en ik zal waarschijnlijk over twee weken beginnen met het schuren van het hout en het construeren van de tafel. Alle tips zijn welkom!
 

WR1944

Oud hout
Om het simpel voor jezelf te houden kan je het best de traditionele weg volgen en een tafelblad maken dat je als een geheel op het onderstel bevestigd met speciale tafelbladbevestigers (speciale klemmen). Het onderstel wordt dan ook een geheel. Als je voor de plankjes in het blad wat ruimte moet overhouden voor expansie meet je de breedte van de plankjes op, voeg de totale speling toe en maak daar de ruimte in de omlijsting. De plankjes worden aan elkaar gelijmd en zetten als een geheel uit.
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Mooie tafel gaat dat worden.
Over het blad,je kunt de planken, indien goed vlak geschaafd, direct tegen elkaar lijmen, hout verbreden noemen ze dat. Mes en groef maken hoeft niet. Het scheelt veel werk. Ik zou wel de uiteinden van de midden latten een mes geven en de omlijsting een groef. Aan de smalle kant van het blad lijm je de omlijsting vast tegen het midden deel. aan de lange kant lijm je alleen in het midden van de lijst, dan kan deze lat werken tov de haakse latjes. ik zou de omlijsting mooi verstek zagen als in het voorbeeld. Houd er wel rekening mee dat je in totaal dan iets kleiner uitkomt omdat je de latten al op lengte hebt gekocht en je iets afval zal hebben met verstek zagen.
Over de bevestiging van blad en onderbouw, die maak je het best met blad wervels vast. Google. Je kan ze zelf zagen. in de onderbouw zaag je een groef waar de wervels in klemmen. Ik hoop dat het helpt. Succes ermee.
Christiaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.