Peugeot Freres schaaf

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
WR1944 zei:
Zweihaak zei:
WR1944 zei:
Daar kan ik alleen maar "FOREIGN" van maken. Misschien was de beitel voor export bedoeld.

Dit staat niet op de schaafbeitel, maar achter op het het blok van de houtenschaaf.

Ik vond de "roestvorming" er al zo vreemd uitzien. ;)
Je kan er van alles over verzinnen. Voor een oplossing van dit probleem moet je goed in de materie thuis zijn.
Het zou bijvoorbeeld een geimporteerde houten body kunnen zijn waar Peugeot de beitels voor of bij leverde. Je zou dan op de hoogte moeten zijn van de Franse wetgeving of im/export regels. Maar het blijft leuk om er over te filosoferen.

Misschien is dit duidelijker.



Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
mathieu zei:
Ik heb nog even een oude reactie opgediept:
Re: peugeot beitels

Berichtdoor mathieu » 21 nov 2010, 17:25
Ik heb ook een paar beitels en houten schaven met Peugot-beitels. Zeker van de beitels (twee schietbeitels en een hakbeitel) ben ik niet onder de indruk. De hakbeitel is wel in slechte staat, maar als je de afwerking vergelijkt met de nooitgedacht die mee op de foto staat, weet je het wel. De schietbeitels zijn ook wat afwerking betreft zeer mager. Slijpsporen zijn niet weggewerkt. De kwaliteit van het staal is volgens mij spijkerstaal. Moeilijk scherp te krijgen. De schaafbeitels zijn wel goed. Maar blijkbaar waren er twee fabrikenten peugot. Peugot Freres, met de leeuw als logo, en Peugot & Cie met op de schaafbeitel een olifant en op de schietbeitels een klok met vleugels als logo.

Komt me bekent voor, het staal van deze schaafbeitel is goed staal, makkelijk te slijpen, maar zeer lange standtijd. Wat bijzonder is dat tijdense het wetten, er gitzwart slijpsel af komt.

En qua steekbeitels van Peugeot, de nieuwe worden gemaakt door Muller in Duitsland, die voornamelijk steen bewerkings gereedschappen maakt (klezoor en breekbeitels).
Ik heb ongeveer 4 jaar geleden 2 van deze nieuwe Peugeot steekbeitels gekocht met een houten hecht, wat een waardelooze troep is dat. Licht hakwerk in gestoomd beuken en de vouw breekt er af krult op en breekt ook uit. Drie verschillende slijphoeken geprobeerd. En met licht hakwerk bedoel ik redelijk zacht tikken met een kuras hamer van 561 gram, en niet meer dan 3 mm per keer hakken. de verkoper beweerde destijds dat ze even goed waren als Nooitgedagt, ja ja.

Maar terug over de schaaf, heb jij een foto van die schaafbeitel?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=2285
Hier staan de foto's die ik toen gepost heb. Het is ook een nr 52. Morgen nog eens de spullen van Peugot bekijken. Ik zal morgen ook nog een foto van de bijhorende schaaf plaatsen (als mijn fototoestel het tenminste doet).
De beitel op de foto is een oudje (de platte beitel, niet de schietbeitels). Ooit door mijn vader voorzien van iets wat voor een hecht doorgaat. Deze beitel is gebruikt voor het bewerken van mergelsteen, een zachte kalksteen die hier lokaal werd gewonnen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb ook zo'n Peugeot schaaf, smaller, ziet er recenter uit

48
peugeot freres
twee leeuwen
acier au chrome - france
D

De schaaf is
VGM
made in belgium

(en nu vlotjes een foto plaatsen :?: )

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hey nog en Peugeot.
Het zijn i.d.d twee leeuwen maar ze staan er anders op.
Die van jou kijken elkaar aan.
Die van mij staan achter elkaar, met een schild er om heen.

Hoe ziet de achterkant van je keerbeitel er uit?
Heb je meer info over: VGM?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Over VGM weet ik niets, ik vermoed dat het een atelier-producent was die zijn bladen inkocht. Toen ik de schaaf aankocht was de zool hol, waar ze nu recht is. Ik vraag me dan ook af wat het voordeel is van een opgelijmde zool in dit geval. De achteruitgang van de vooruitgang.

Ik heb ooit horen zeggen dat de huidige Peugeot leeuw is ontstaan toen ze een kleine Leuvense autobouwer en later radiator maker overnamen. Die zou een witte brabantse leeuw op zijn zwarte radiator hebben geverfd. Si non e vero ...

De achterkant van de keerbeitel is gewoontjes met genoeg speling om de beitels uit te lijnen

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.