Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welke?

Werktuigbouwer1992

Nieuw lid
13 mrt 2012
7
0
Hallo mensen!

Mijn eerste post hier, voor mijn probleempje dus even kort voorstellen:
Ik ben Adriaan, studeer werktuigbouw en werk drie dagen in de week bij een machinebouwbedrijf,
in de tijd die resteert knap ik nu en dan een meubelstuk op, zowel voor mezelf als voor anderen.

Nu ben ik aan het volgende begonnen, een vrij grote kist, deze is bij normaal daglicht iets lichter dan lijkt op de foto:

Foto-8UPHFA63-D.jpg

Ik kan er alleen niet achterkomen van welke houtsoort deze kist gemaakt is.
Een foto van de binnenkant van het deksel laat het volgende zien:
Foto-W7TZXHCI-D.jpg


De kist is opgebouwd uit (massieve) platen met losse elementen voor de poten en het houtsnijwerk.
Het valt me op dat de kist veel lichter is dan je zou denken, terwijl de 'wanden' toch zo'n 15 tot 20mm dik zijn. Daarnaast zijn de nerven erg kort en egaal.

Kan iemand mij helpen aan de naam van de houtsoort? Bedankt alvast ;)
 

Werktuigbouwer1992

Nieuw lid
13 mrt 2012
7
0
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Zo exotisch hout zal het toch niet zijn dat niemand het weet? algemene aanwijzingen zijn ook welkom!
(bijvoorbeeld welke categorie hout, of welke houtsoorten duidelijk afvallen etc.)
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

ik ben absoluut geen deskundige op dit gebied maar mijn eerste gok zou mahonie zijn.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Ik neem aan, dat de achter- en onderkant onbewerkt zijn. Daar valt wellicht meer uit op te maken. Hoe oud is die dekenkist en wat moet er opgeknapt worden m.a.w. wat is de schade/zijn de gebruikssporen?
vr.gr. Jan Pranger.
 

tuoh

Oud hout
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Het zijn nogal exotische foto's, daardoor valt er niks zinnigs te vertellen over de houtsoort, behalve dat ze vermoedelijk rood van kleur is :D

Betere detailfoto's zouden al heel wat helpen.

Mvg,

André
 

Werktuigbouwer1992

Nieuw lid
13 mrt 2012
7
0
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Het is inderdaad juist dat de onderkant en achterkant onbewerkt zijn. Het is als het ware een doos waarop zoveel losse stukken zijn gemaakt dat het net een massieve kist lijkt.
Nogmaals: het hout is lichter dan je in eerste instantie zou denken.

Morgen probeer ik in betere foto's te maken.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot nu toe!;)
 

Werktuigbouwer1992

Nieuw lid
13 mrt 2012
7
0
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

@Jan Pranger:
De onderkant en achterkant zijn onbewerkt, zelfs niet glad gemaakt of met een olie o.i.d. behandeld.

Eigenlijk vond ik het een mooie kist die ik eerst wilde gaan schilderen (maar dat lijkt me toch jammer),
er zit geen grote schade aan, alleen de achterkant heeft een paar witte (vermoeddelijk verf) plekken en het bovenblad heeft een paar lelijke maar ondiepe krassen. Ik wil er dus weer een perfecte kist van maken.
 

Werktuigbouwer1992

Nieuw lid
13 mrt 2012
7
0
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Hierbij de beloofde extra foto's:

aanpassing bericht: laat je niet misleiden door de eerste foto, de achterkant van de kist
blijkt te zijn geverfd. de onderzijde geeft een goed beeld van het gebruikte materiaal.

Foto-RCXKWZDC-D.jpg


Foto-LUO77RKK-D.jpg


Foto-LWRFMQKN-D.jpg


Foto-LISPNWRF-D.jpg
 

Werktuigbouwer1992

Nieuw lid
13 mrt 2012
7
0
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Ik heb de kist via marktplaats gekocht, meer als volgende mini-project om wat ervaring te krijgen,
maar het blijkt lastig te achterhalen wat de beste manier is om de waarde van deze kist te verhogen.

Dus: ik weet niet hoe oud de kist is, maar in ieder geval niet jong (de vorige eigenaar kon zich de
kamer van haar oude moeder niet anders herinneren dan met deze kist)

Al met al erg vaag dus. Denken jullie dat dit enige waarde heeft, of is het niet meer dan een grappig kistje?
 

tuoh

Oud hout
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Het is zonder meer een mooi en grappig kistje, maar van weinig geldelijke waarde.
Op de tweede reeks foto's is te zien dat het blad zelfs niet uit massief hout gemaakt is, maar bestaat uit staafjesplaat of blokplaat, met daarbovenop een (edel) fineer.
Daarom ook de sierboord rond het deksel. De bodem lijkt Grenen, wel flink verdonkerd met de tijd.
Ook de rest van het hout lijkt niks bijzonders, alles is flink donker gebeitst.

Een indicatie is ook de afwezigheid van constructieve verbindingen, geen pen en gat bijvoorbeeld, alles lijkt geschroefd of gespijkerd. Massaproductie dus, vermoedelijk jaren '50 à 60 van vorige eeuw geproduceerd.

Mvg,

André
 

Werktuigbouwer1992

Nieuw lid
13 mrt 2012
7
0
Re: Dekenkist opknappen, mooie (lichte) houtsoort, maar welk

Bedankt voor de duidelijke reactie!

Ik heb ook niet veel betaald hiervoor en kan er dus gewoon lekker mee aan de slag.

Iedereen bedankt, aanvullingen altijd welkom!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.