Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Lamellenfrees ook geschikt voor balken 60x60mm?

Goededag mensen,

Ik zit eraan te denken om een lamellenfrees aan te schaffen, maar kan dit apparaat ook gebruikt worden voor balken met kopmaat van plus/minus 60 x 60mm?
    Ik kan dit nergens op internet vinden.
    De bedoeling is dat de balken haaks op elkaar komen. (frame van een boekenkast)
    Desnoods met 2 of 3 biscuits per verbinding?

Of is er eventueel een ander snel/goed werkend apparaat voor deze klussen?

Re: Lamellenfrees ook geschikt voor balken 60x60mm?

Een domino is hier het gepaste gereedschap voor, dan krijg je een belastbare verbinding. Dit in tegenstelling met het gebruik van een Lamello, hiermee krijg je wel een gefixeerde verbinding maar krachten kan deze verbinding niet, of nauwelijks de baas. ( welteverstaan in de door jou bedoelde toepassing)

Mvg,

André

Bedankt Andre, ik ga eens kijken naar een Domino.

Neem ook gelijk een flinke zak geld mee! :P

Haha, ik zie het.
    Erg mooi apparaat, maar wat een prijzen zeg...

Nog andere manieren op houten frames fatsoenlijk in elkaar te krijgen?
    De 'boor, verzink, schroef en opvul' manier heb ik nou wel gehad.

Voor dit soort verbindingen; Bruislijm, lange schroef erin jassen. Wel eerst gaatje 10 mm voorboren zodat je dit later kan opvullen met een houtpropje. Gebruik je een houtprop van een andere houtsoort, ziet het er nog profi uit ook. En het scheelt je veel geld voor een domino. Kun je samen met je partner een weekend weg naar bv New York

Of een klassieke pen en gat verbinding, met een beitel en een kapzaag te maken.
    of met een langgatboor en freesmachine met pennenslede, maar dan is de domino in 1 keer weer goedkoop.

Bedankt voor de reacties.

Zou een deuvelverbinding ook kunnen?
    Of wordt dat ook te slap?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Je kan er een paar lange deuvels in boren, hetzij verborgen hetzij zichtbaar. Als je richting 10 tot 12 mm dik gaat en zo'n 50 mm diep en er 4 aanbrengt per verbinding heb je aardig wat sterkte.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

60x60 is volgens mijn geheugen toch net te smal om met de stevigste no 20 lamellen te werken, die zullen net iets uitsteken.
    Als je niet per se in een domino wil investeren, dan zou ik je een "pocket hole jig" aanraden, je hebt de bekende versie van Kreg, maar trend maakt ook een eigen goedkopere versie: http://www.trend-uk.com/en/BE/trend/con ... e&id=15426

hier heb ik hem gekocht: http://www.tool-net.co.uk/p-315985/tren ... e-jig.html
    veel goedkoper dan hier.

persoonlijk zou ik dan wel mijn domino gebruiken voor zulk een klus, maar als het maar om één kast gaat dan zijn er vele andere manieren die iets meer tijd vergen, zoals pennen en gaten maken met een bovenfrees en een zelfgemaakt mal enz...

Forum Rechten