Nieuw stuurhuis in Sipo Mahonie

tuoh

Oud hout
Houtliefhebbers,

ben deze week begonnen met de bouw van een houten stuurhuis, als houtsoort is gekozen voor Sipo Mahonie.
De vier wanden zijn al samengesteld en gelijmd, ik moet nu alle raamopeningen nog voorzien van ronde hoeken, dat word nog een heel karwei.

Het glas word vastgezet met glaslatten langs de binnenzijde, de ronde hoeken van de glaslatten ga ik stomen en plooien door middel van compressie, heb al een proefje gedaan en die is volledig geslaagd.
Ik kan de latten plooien tot een radius van 90mm zonder breuk :D

Hierbij enige foto's van het werk in uitvoering.

Mvg,

André

Attached files VeerbootANNE03-Model.pdf (151.1 KB)
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Leuk om dit werk uit jouw praktijk te zien! Die ronde hoeken lijkt me inderdaad een hele uitdaging. Ben zeer benieuwd naar je werkwijze, hopelijk laat je ons ook wat foto's daarvan zien als je er een toe bent!? Veel succes met deze klus!!

Fons
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Dat ziet er indrukwekkend uit hoor :!:
Mooie klus zo'n athentieke stuurhut maken. Hoe zijn de hoekverbindingen opgelost? Ik bedoel tussen de zijwanden en de voor en achterwand. Daar zul je in weer en wind een oplossing moeten vinden die waterdicht is en toch niet snel gaat inwateren/rotten.....
Komt er ook zo'n origineel plafond in met schrootjes?

Nog veel succes met het vervolg!
Fons
 

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

de hoeken passen in elkaar met een losse veer, heb ik gemaakt uit een stukje Trespa.
Langs de buitenkant is er een sponning uitgefreesd op de naad van 6mm x 5mm, deze naad word afgekit met sikaflex bruin, als alles in de vernis staat valt deze naad niet meer op, en met de Sikaflex is die gegarandeerd waterdicht.De delen worden samengeschroefd met RVS schroeven in de glassponning.

Het is de bedoeling om de platen van het dak langs binnen zichtbaar te laten, het dak word gemaakt van multiplex 18mm Okumé, rondom behandeld met epoxy, langs onder afgewerkt met een transparante DD lak, langs buiten komt er een donkergrijze DD lak overeen.
Het dak bestaat uit drie plaatdelen welke gevoegd worden op de langsliggers, hier heb ik ook weer een sponning gefreesd die na plaatsing word afgekit met Sikaflex 290 zwart.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Nieuwe update,

heb het stuurhuis ondertussen geplaatst, het begint terug op een boot te lijken.
Het volgende werk is het maken en plaatsen van het dak, daarna komen de schuifdeuren aan de beurt.

Hierbij dan ook enkele foto's van de vorderingen.

Mvg,

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Het resultaat komt erg mooi uit op de boot! Je hebt wel precies moeten werken om de hut goed passend op de hoekijzers van de stalen onderbouw te krijgen. Ik denk dat ik wel 10 keer zou meten om dat in orde te krijgen ;)

Mooi om te zien Tuoh! Succes en hou ons op de hoogte.

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow,wow,wow

dit is even andere soep dan mijn reparatiewerk aan de oude sloep van mijn zwager. ik ben werkelijk diep onder de indruk. ga zo door!!!

rick
 

paulv

Actieve deelnemer
3 mei 2009
98
1
Oud Loosdrecht
Ziet er inderdaad schitterend uit dit stuurhuis. Ik gebruik zelf voor het afdichten 3M 5200 marine sealant. Deze is te krijgen in mahony kleur en heeft uitstekende lijmende en dichtende werking. Ik heb er goede ervaringen mee bij de restauratie van mijn boesch 560.

Succes met het stuurhuis!

m.vr.gr. Paul
 

tuoh

Oud hout
Heren, bedankt voor de lovende commentaar.
Ik ben nu begonnen aan de deuren en het dak, binnenkort volgen er nog wat foto's van de werken.

@ Paul, bedankt voor de tip, ik wist niet dat 3M deze produkten in het gamma heeft.
Zelf gebruik ik meestal Sikaflex 291 + primer, is ook in meerdere kleuren te verkrijgen maar geen Mahonie, heb dus gewoon bruin gebruikt.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Ondertussen zijn de deuren af en klaar voor plaatsing, enkel nog wachten op de levering van de rails.
Ook de glaslatten zijn klaar om geplaatst te worden eens het glas geleverd word, en volgende week plaatsen we het dak, dan staan we droog :D
Het einde van de werken komt stilaan in zicht, moet ook wel daar de tewaterlating voorzien is voor halfweg Juni.

Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Dit weekend de schuifdeuren geplaatst in het stuurhuis, op het plaatsen van het glas na is dit nu volledig afgewerkt.
Er is tevens een begin gemaakt met het aanbrengen van de nodige afwerklagen, het plaatsen van signalisatie, marifoon, etc. is aan de gang.
Als streefdatum voor de tewaterlating en proefvaart word de derde week van Juni aangehouden, wat zeker gaat lukken, daarna is het tijd om een flesje te kraken.

Mvg,

André

Attached files
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Het ziet er echt schitterend uit, niks meer en niks minder dan een schitterend stukje vakwerk

Woody
 
A

Athanor

Guest
Het is een genoegen om de voortgang van je werkzaamheden te volgen Tuoh :!:
De resultaten tonen vakmanschap en aandacht voor de details die het schip verdient.
Veel succes met de tewaterlating en genoegen met het gekraakte flesje....

Fons
 

tuoh

Oud hout
Mannen bedankt voor alle positieve reacties, hier volgt nog een update van de laatste werken.

Alle toeters en bellen zijn geplaatst en de motor heeft proefgedraaid, alles is dus klaar voor de tewaterlating.
Naam en thuishaven zijn voorlopig geplaatst, deze vervang ik komende winter door houten naamborden met gesneden letters.

Komende maandag is het dan zo ver, de boot gaat te water en we voeren enkele proefvaarten uit om eventuele plooien alsnog glad te strijken, daarna worden er enkele flessen gekraakt.
Enkele dagen later vertrekken we voor een trip van veertien dagen op de Vlaamse kanalen, en een bezoek aan Maasland voor l'anker te Lanklaar, hierbij vergezeld door onze gerestaureerde hengst "Den Bruinen"

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Mooi, Mooi!! Ik wist niet dat er bij je meubelmakers c.q. restauratiewerk ook nog vaartochtjes hoorden. ;) Maakt je vak wel veelzijdig en aantrekkelijk lijkt me. Veel plezier de komende tijd!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.