Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Nieuw stuurhuis in Sipo Mahonie

Houtliefhebbers,

ben deze week begonnen met de bouw van een houten stuurhuis, als houtsoort is gekozen voor Sipo Mahonie.
    De vier wanden zijn al samengesteld en gelijmd, ik moet nu alle raamopeningen nog voorzien van ronde hoeken, dat word nog een heel karwei.

Het glas word vastgezet met glaslatten langs de binnenzijde, de ronde hoeken van de glaslatten ga ik stomen en plooien door middel van compressie, heb al een proefje gedaan en die is volledig geslaagd.
    Ik kan de latten plooien tot een radius van 90mm zonder breuk

Hierbij enige foto's van het werk in uitvoering.

Mvg,

André

Attached files VeerbootANNE03-Model.pdf (151.1 KB)

Athanor
    Guest

Re: Nieuw stuurhuis in Sipo Mahonie

Hallo Andre,

Leuk om dit werk uit jouw praktijk te zien! Die ronde hoeken lijkt me inderdaad een hele uitdaging. Ben zeer benieuwd naar je werkwijze, hopelijk laat je ons ook wat foto's daarvan zien als je er een toe bent!? Veel succes met deze klus!!

Fons

Nieuwe update,

ondertussen de ronde hoeken klaar gekregen en een eerste maal alles samengebouwd, past perfect

Hierbij enkele foto's van de hoeken.

Mvg,

André

Attached files

Stuurhuis klaar voor plaatsing, alles eens gemonteerd, volgende week plaatsing aan boord.

Mvg,

André

Attached files

Athanor
    Guest

Hallo Andre,

Dat ziet er indrukwekkend uit hoor :!:
    Mooie klus zo'n athentieke stuurhut maken. Hoe zijn de hoekverbindingen opgelost? Ik bedoel tussen de zijwanden en de voor en achterwand. Daar zul je in weer en wind een oplossing moeten vinden die waterdicht is en toch niet snel gaat inwateren/rotten.....
    Komt er ook zo'n origineel plafond in met schrootjes?

Nog veel succes met het vervolg!
    Fons

Hallo Fons,

de hoeken passen in elkaar met een losse veer, heb ik gemaakt uit een stukje Trespa.
    Langs de buitenkant is er een sponning uitgefreesd op de naad van 6mm x 5mm, deze naad word afgekit met sikaflex bruin, als alles in de vernis staat valt deze naad niet meer op, en met de Sikaflex is die gegarandeerd waterdicht.De delen worden samengeschroefd met RVS schroeven in de glassponning.

Het is de bedoeling om de platen van het dak langs binnen zichtbaar te laten, het dak word gemaakt van multiplex 18mm Okumé, rondom behandeld met epoxy, langs onder afgewerkt met een transparante DD lak, langs buiten komt er een donkergrijze DD lak overeen.
    Het dak bestaat uit drie plaatdelen welke gevoegd worden op de langsliggers, hier heb ik ook weer een sponning gefreesd die na plaatsing word afgekit met Sikaflex 290 zwart.

Mvg,

André

Nieuwe update,

heb het stuurhuis ondertussen geplaatst, het begint terug op een boot te lijken.
    Het volgende werk is het maken en plaatsen van het dak, daarna komen de schuifdeuren aan de beurt.

Hierbij dan ook enkele foto's van de vorderingen.

Mvg,

André

Attached files

Athanor
    Guest

Het resultaat komt erg mooi uit op de boot! Je hebt wel precies moeten werken om de hut goed passend op de hoekijzers van de stalen onderbouw te krijgen. Ik denk dat ik wel 10 keer zou meten om dat in orde te krijgen

Mooi om te zien Tuoh! Succes en hou ons op de hoogte.

Fons

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

wow,wow,wow

dit is even andere soep dan mijn reparatiewerk aan de oude sloep van mijn zwager. ik ben werkelijk diep onder de indruk. ga zo door!!!

rick

Ziet er inderdaad schitterend uit dit stuurhuis. Ik gebruik zelf voor het afdichten 3M 5200 marine sealant. Deze is te krijgen in mahony kleur en heeft uitstekende lijmende en dichtende werking. Ik heb er goede ervaringen mee bij de restauratie van mijn boesch 560.

Succes met het stuurhuis!

m.vr.gr. Paul

Forum Rechten