Nieuwe rotex van festool ervaringen

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Ik heb net na 12 jaar zeer trouwe dienst mijn rotex 150E in moeten laten slapen,
gelijk een nieuwe gehaald.
De nieuwe gaat wat schuren betreft als een speer, maar de nieuwe pad met snelle bajonetsluiting lag er na vier velletjes gebruikt te hebben al af, nokjes om de schijf tegen te houden waren weg
hmmm beetje zonde padje kost bijna 40 euries

zijn er mensen met dezelfde ervaring?

grts, Houtmannetje
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Houtmannetje, dat is een sneue ervaring. Ik gebruik het nieuwe model nu dik 1,5 jaar zonder problemen. Hij maakt wel een geluid of hij versleten is, maar ik hoorde laatst een nieuwe en die maakte (gelukkig) hetzelfde geluid. Ik heb hele goede ervaringen met Festool in Waddinxveen en ik kan me niet voorstellen dat ze dit niet als coulance oplossen. De pads slijten overigens wel redelijk snel, maar de flex in het pad en die van het schuurpapier zijn op elkaar afgestemd voor een goed schuurresultaat. Daarom gaat het met niet Festool schuurpapier ook nog wel eens mis. Ik gebruik het meeste de Crystal versie, blijft eindeloos lang schuren.
 

Bijlagen

  • IMG-20181015-WA0002.jpg
    IMG-20181015-WA0002.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 3

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
de haakjes van de pad zijn helemaal top en de pad doet het nog wel
maar als de machine warm wordt valt de pad van de machine
en dat is enorm lastig.
vroeger hoefde ik alleen te wisselen of als de pad versleten was wat meestal het gaval was
of als ik een hardere zachtere pad wilde gebruiken

ik gebruik overigens voornamelijk brilliant en af en toe rubin voor het grovere werk
het probleem is denk ik dat de pad te warm wordt waardoor de nokjes die de pad tegenhouden
smelten
hmmm ik schuur bijvoorbeeld dit

c8e0NhrKGHwx7dB6eOOHFlNH6-HXZHCTbZxMv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


en zoals je ziet zitten daar maar weinig vlakke stukken waardoor ik als ik bolle vormen schuur voornamelijk met het midden van de pad schuur.

Ik zal wel eens met mijn festomannetje gaan praten

grts, Houtmannetje
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
het is niet het schuurpapier wat van mijn machine afvalt
het is de pad zelf
en ja ik gebruik alleen festo schuurpapier, brilliant dat witte en ruby dat rode

grts, Houtmanetje
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik vind die nokjes niet zo'n goede oplossing van Festool. Er worden behoorlijke krachten overgebracht, dat kan best problemen geven. Ik denk dat het schuren met het midden van de schijf extra warmte ontwikkeling geeft, omdat de druk op het schuurmateriaal daardoor plaatselijk hoger is dan bij vlak schuren. Minder druk en een beetje van het midden wegblijven zou wel kunnen helpen. Gebruik je wel afzuiging? Door de luchtstroom zal dit het pad koelen.
Wat ook nog kan zijn is dat het lager waar de as van de padhouder in zit te warm wordt. Als je op dat lager wat meer speling voelt dan bij een nieuwe, dan zou je dat kunnen verwisselen.
Je werk spreekt mij trouwens wel aan, fantastisch!

Fred*
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
bedankt voor de tips fred,

ik werk nog steeds met de eerste pad, hij vliegt er af en toe af en dat komt inderdaad door warm worden, ik zuig (bijna) altijd met een stofzuiger dus dat is niet de oplossing
en wat een beetje raar is, is dat hij soms gewoon heel lang blijft zitten en een andere keer er gelijk afvliegt terwijl hij nog niet warm kan zijn.

ik hoop alleen dat er wel door festo een oplossing wordt gevonden anders zal ik waarschijnlijk een andere machine gaan kopen, hmmm probleempje welke dan????

grts, Houtmannetje
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vreemd, ik heb er tot nu toe geen last van gehad. Vanmiddag heb ik er nog een trap mee kaal geschuurd, een laagje of zes verf en lijmresten.
Korrel zestig en de machine op standje zes uiteraard aangesloten op stofzuiger.
Ik ben er zo'n anderhalf uur mee bezig geweest en alleen gestopt om een verse schuurschijf te monteren. De warmte die geproduceerd wordt komt bij lange na niet in de buurt die nodig is om de kunstof nokjes te doen smelten (zo'n 260 graden).

Ik heb wel een soort gelijk probleem gehad met mijn multimaster. Opeens ging de de delta schuurzool die ik erop had zitten heel erg wiebelen. Deze losgemaakt en het bleek dat een van de driehoekige uitsparingen die gebruikt worden voor het vastklikken was vervorm.
Dit kwam omdat ik waarschijnlijk te veel druk op een punt heb uitgeoefend om in een lastig hoekje te komen.
Gezien het mooie werk dat jij maakt ook alles behalve vlak is kan de oorzaak ook hierin liggen?
Ik zou even contact opnemen met de dealer, zoiets mag bij zo een dure machine gewoon niet voorkomen.

Groeten
Con
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.