01 staal?

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Nee ben zeker geen smid.
Die website is van de maker er van.
Nadeel van dat poederstaal is, het is heel erg gevoelig voor roest.
En er zal ook wat aan toegevoegd moeten worden wil het succes hebben als gereedschapstaal.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een aantal houtdraaibeiteils van Doug Thompson, van PM staal CPM-10V (A11) en ik merk aan niets dat dat extreem roestgevoelig is. Ik doe er nooit meer mee dan even het stof er af vegen, ook bij het draaien van nat eikenhout en het roest echt niet zomaar.

Helaas kan ik je conclusie dus niet onderschrijven, zowel qua roestgevoeligheid als qua geschiktheid als gereedschapsstaal. Meer informatie op zijn website, www.thompsonlatletools.com
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Zweihaak zei:
Nee ben zeker geen smid.
Die website is van de maker er van.
Nadeel van dat poederstaal is, het is heel erg gevoelig voor roest.
En er zal ook wat aan toegevoegd moeten worden wil het succes hebben als gereedschapstaal.

Gereedschapstaal kan roesten. Dit komt omdat er weinig chroom in zit. Mijn stelling is gereedschap staal moet kunnen roesten anders is het staal niet goed als staal om mee te snijden.

(kijk maar eens naar die goedkope roestvrije aardappelschilmesjes en veel duurdere aardappelschilmesjes van Herder, die wel kunnen roesten. O1 staal overigens).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Poederstaal is, als 'klasse' niet gevoeliger voor roest dan ander staal. Poederstaal (poedermetallurgisch gesinterde metalen) is een 'bereidingswijze' voor legeringen die via normale methoden (smelten, mengen, stollen, harden) niet te maken zijn omdat er met name bij stolling ontmenging van kristalfasen optreedt en je dus geen legering (waarbij de verschillende componenten op moleculair niveau in elkaars kristalrooster zitten of soms zelfs verbindingen aangaan) krijgt. Bij poedermetallurgie wordt, simpel gezegd, een gesmolten mengsel ('pre-legering') zo snel, door verstuiven, afgekoeld dat er geen ontmenging op kan treden. Dit poeder is dan de gewenste legering die je in bulkvorm niet kunt maken. Om daar toch een bulk-voorwerp van te maken wordt het materiaal gesinterd, onder hoge druk bij een temperatuur 'net' onder het smeltpunt verdicht totdat de dichtheid die van een normaal stuk metaal benaderd. Door de hoge temperatuur en druk 'vervloeit' het poeder tot een brok materiaal dat in eigenschappen vrijwel niet te onderscheiden is van een brok materiaal dat uit homogeen gestold metaal bestaat. Eventueel hiernavolgend smeden verdicht het materiaal nog verder. Uiteindelijk krijg je een stuk staal dat zich gedraagt als massief metaal, met legeringseigenschappen die je op normale wijze niet kunt maken.

En de opvatting dat alleen roestend staal scherp gereedschap kan opleveren is inmiddels wel achterhaald. Veel hooggelegeerde stalen (M2 en beter) zijn roestvaster dan gereedschapsstaal/koolstofstaal, maar zijn prima te slijpen; en er zijn tegenwoordig voldoende roestvaste staalsoorden die ook uitstekende snij, en hardingseigenschappen hebben, bijvoorbeeld 440C, AUS10, etc. Scheermesjes zijn al heel lang van roestvrij staal, en die zijn echt wel scherp...
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Jurriaan zei:
Ik heb een aantal houtdraaibeiteils van Doug Thompson, van PM staal CPM-10V (A11) en ik merk aan niets dat dat extreem roestgevoelig is. Ik doe er nooit meer mee dan even het stof er af vegen, ook bij het draaien van nat eikenhout en het roest echt niet zomaar.

Helaas kan ik je conclusie dus niet onderschrijven, zowel qua roestgevoeligheid als qua geschiktheid als gereedschapsstaal. Meer informatie op zijn website, http://www.thompsonlatletools.com

Ik had het over: K120C.
Jij hebt het over een ander staallegering, CPM-10V.
Dit staal waar jij het over hebt, wordt veel gebruikt door messenmakers.
CPM S30V is soort gelijk denk ik, ik heb daar een zakmes van, en die roest juist weer niet, omdat er (meer) chroom bij in zit?
Die link van je doet het bij mij niet.

K120C is moeilijk om te scherpen.
Eigelijk alleen maar goed met een industrie diamant steen.

CPM-10V, CPM S30V zijn juist heel makkelijk te scherpen.
Aanbevolen word vaak een aluminium oxide steen.

440C en AUS10 zijn ook prima te scherpen.
440C word veel gebruikt als standaard roest Vast staal.

http://en.wikipedia.org/wiki/CPM_S30V_steel

http://www.crusaderforge.com/CPMS30VCF.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Spyderco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.