01 staal?

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
wie weet wat o1 staal in het Nederlands is en waar ik dat kan krijgen?
ik wil een hol en een bol schaafje maken

alvast bedankt
jeroen
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Bedankt jeetje wat een keuze enig idee wat er geschikt is voor een schaaf?
Ik wil hem zelf graag harden.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
O ik zie hier op internet dat O1 het zelfde is als DIN 1.2510 die hebben ze helaas alleen maar rond zo te zien maar hier kom ik wel weer verder mee bedankt
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
O1 staal is een van de weinige gereedschapsstaalsoorten die en geschikt zijn voor houtbewerking èn relatief gemakkelijk zelf te harden is.

Aisi benaming (Amerikaans) O1, de O staat voor oliehardend, dus afschrikken in olie.
Din benaming (Duits) 100MnCrW4
EN benaming (Europees) 1.2510
BS benaming (Brits) BO1

Hiermee kun je vast wel wat bestellen her en der.

Je zou A2 staal ook kunnen proberen (EN 1.2363) Probleem is dat dat weer veel moeilijker tot nagenoeg niet netjes te harden is met huis-tuin- en keuken middelen. Of je moet connecties hebben met harderijen, gereedschapmakers of hobbymessenmakers met een eigen hardingsoven.

De overige, meer complexe staalsoorten zou ik me niet aan wagen, het harden daarvan moet gebeuren onder exacte omstandigheden wil je een goed resultaat krijgen.

Materiaal wat je zoekt is verkrijgbaar bij Böhler, een Oostenrijkse staalleverancier. Bij Böhler hebben ze er een eigen naam voor hun legeringen: O1=K460. Zij verkopen voorgeslepen stafmateriaal (+/- 0,05 mm) in diverse afmetingen en prijzen. Nadeel is de minimale order van €125 exclusief verzendkosten. Misschien kun je meeliften bij grote bestellingen van bedrijven uit de buurt o.i.d..

Hardtemperatuur: 780-820°C
Afschrikmedia: Olie
Verkrijgbare hardheid: 63-65 HRC

Verkrijgbare hardheden na ontlaten bij temperaturen van:

100°C 64 HRC
200°C 62 HRC
300°C 58 HRC
400°C 52 HRC

De tijden waarop dit moet gebeuren kan ik niet zo snel vinden.

Het moet dus gezegd worden dat hoewel je het zeker wel kunt doen met een brander of vuurtje oid en een bak met olie, het wel moeilijk is om de temperaturen constant te krijgen en te houden. Wat ik altijd doe is een paar exemplaren maken, en hopen dat er één goede tussen zit na de behandeling. Houdt er ook rekening mee dat de beitels vervormen en een zwarte oxidelaag krijgen, tenzij je het voor elkaar krijgt om het zuurstofarm in te pakken (in staalfolie).

Ik zou zeggen gewoon proberen. Het is mij al diverse keren gelukt (en ook net zo vaak mislukt ;-) )

Succes!
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
he ik keek zeker met mijn neus :)

zo te zien kan ik een lekkere dikke schaaf beitel hiervan maken
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Meerdere malen bij OB gereedschapsstaal besteld. Allervriendelijkste mensen die je graag van dienst zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
O1 is een klassiek oliehardend gereedschapsstaal - wordt (werd) o.a. voor messen gebruikt. Volgens mij is het gebruik van dit soort staaltypen een beetje op de achtergrond geraakt met de ontwikkeling van allerlei hoogwaardige snelstalen aan de ene kant en roestvaste stalen aan de andere kant.

Voor normaal werk is 12C27 staal van Sandvik ook een goede keus.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Voor handgereedschap is O1 een hele goede keus. Makkelijk te slijpen en wordt heel scherp. Nadeel is dat je wat vaker moet slijpen, maar in de paraktijk valt dat wel mee. Voor iemand die in z'n achtertuintje staal wil harden is er geen enkele soort die zo goed te doen is.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Heel apart dat in een video van Rob Cosman hij volgens mij beweert dat O1 staal niets te zoeken heeft in houtbewerkingsgereedschap.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarschijnlijk omdat het minder hard te harden is dan een aantal modernere staalsoorten. Dat is denk ik echter een nogal elitair standpunt. Er zijn nog veel meer eigenschappen die de keus voor een staalsoort kunnen bepalen, zoals de te bereiken scherpte (als vuistregel, hoewel de zaken uiteraard altijd minder eenvoudig liggen: hoe minder hard/hoe minder temperatuurbestendig, hoe scherper het staal te slijpen is. Om nog bruikbaar te zijn moet staal uiteraard wel een minimum hardheid kunnen bereiken, maar de hoge hardheden en hoge temperatuurtolerantie van snelstalen en aanverwante materialen gaat vaak gepaard met grovere kristalstructuren en meerdere mengkristalmateriaalvormen (het wordne in feite composieten), die zich ook vertalen in een grovere structuur van een geslepen snijvlak), of de eenvoud van verwerking in 'achtertuinmetallurgie'.
In zo'n geval kun je het nadeel van het wat vaker moeten slijpen best op de koop toe nemen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De "poeder" metalen zijn veelbelovend. Metaal in de vorm van een soort poeder wordt onder enorme druk en temperatuur tot staal geperst. Hierbij zijn een heleboel eigenschappen goed onder controlle te houden. Dus kan je een hele sterke staalsoort krijgen die toch een fijne kristal structuur heeft. Hoewel deze techniek al decenia oud is, staat het voor het handgereedschap voor houtbewerking nog in de kinderschoenen. Probleem is dat onze markt gewoon te klein is. Maar ik begrijp dat Lee Valley bezig is op dit terein en bijna klaar is met een serie beitels van zo'n soort staal.

Maar goed, voor in de achtertuin is dat allemaal nog erg futuristisch.

En Cosman is soms een idioot.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Seek zei:
De "poeder" metalen zijn veelbelovend. Metaal in de vorm van een soort poeder wordt onder enorme druk en temperatuur tot staal geperst. Hierbij zijn een heleboel eigenschappen goed onder controlle te houden. Dus kan je een hele sterke staalsoort krijgen die toch een fijne kristal structuur heeft. Hoewel deze techniek al decenia oud is, staat het voor het handgereedschap voor houtbewerking nog in de kinderschoenen. Probleem is dat onze markt gewoon te klein is. Maar ik begrijp dat Lee Valley bezig is op dit terein en bijna klaar is met een serie beitels van zo'n soort staal.

Maar goed, voor in de achtertuin is dat allemaal nog erg futuristisch.

En Cosman is soms een idioot.

Ik heb verschillende zwaarden van dit poederstaal en gevouwen, en je wilt niet geloven hoe scherp die zijn.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik heb enkele messen van RWS 16 gemaakt. Mooi staal om te bewerken maar een ramp om het goed te laten harden.

Ik ben overgeschakeld op 12379 prima staal en veel goedkoper.

Foto-UFCPFFSR.jpg
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
er gaat een wereld voor me open met al die metaal soorten. Ik heb net een paar oude houten schaven van een vriend gekregen ze zijn onbruikbaar maar van de messen val nog wel het een en ander te maken dus ik zit voorlopig goed :D

Zweihaak zei:
Ik heb verschillende zwaarden van dit poederstaal en gevouwen, en je wilt niet geloven hoe scherp die zijn.
Zwaarden? wat is dat? Of bedoel je zo'n ding waarmee ridders elkaar het hoofd in proberen te slaan?

Ik heb wat video's van Cosman gezien. Op zich wel instructief maar niets nieuws onder de zon dat je niet gratis op internet kan bekijken. Ik vindt hem heel erg commercieel. Dat mag best natuurlijk, maar soms heb ik het idee dat de hype naar dure spullen door dit soort figuren op hol aan het slaan is.

Aan de andere kant, Ik had het met een vriend over de hoge prijs van beitels. Hij vergeleek het met koksmessen en dan valt de prijs opeens wel weer mee.
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
aha Japaners dus Ik dacht dat dat een of ander houdtbewerkings gereedschap was :)
Ben je dan smidt of zo dat je zo iets kan maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.