Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: 01 staal?

01 staal?

wie weet wat o1 staal in het Nederlands is en waar ik dat kan krijgen?
    ik wil een hol en een bol schaafje maken

alvast bedankt
    jeroen

Re: 01 staal?

probeer OB staal eens in Zaltbommel

Bedankt jeetje wat een keuze enig idee wat er geschikt is voor een schaaf?
    Ik wil hem zelf graag harden.

O ik zie hier op internet dat O1 het zelfde is als DIN 1.2510 die hebben ze helaas alleen maar rond zo te zien maar hier kom ik wel weer verder mee bedankt

O1 staal is een van de weinige gereedschapsstaalsoorten die en geschikt zijn voor houtbewerking èn relatief gemakkelijk zelf te harden is.

Aisi benaming (Amerikaans) O1, de O staat voor oliehardend, dus afschrikken in olie.
    Din benaming (Duits) 100MnCrW4
    EN benaming (Europees) 1.2510
    BS benaming (Brits) BO1

Hiermee kun je vast wel wat bestellen her en der.

Je zou A2 staal ook kunnen proberen (EN 1.2363) Probleem is dat dat weer veel moeilijker tot nagenoeg niet netjes te harden is met huis-tuin- en keuken middelen. Of je moet connecties hebben met harderijen, gereedschapmakers of hobbymessenmakers met een eigen hardingsoven.

De overige, meer complexe staalsoorten zou ik me niet aan wagen, het harden daarvan moet gebeuren onder exacte omstandigheden wil je een goed resultaat krijgen.

Materiaal wat je zoekt is verkrijgbaar bij Böhler, een Oostenrijkse staalleverancier. Bij Böhler hebben ze er een eigen naam voor hun legeringen: O1=K460. Zij verkopen voorgeslepen stafmateriaal (+/- 0,05 mm) in diverse afmetingen en prijzen. Nadeel is de minimale order van €125 exclusief verzendkosten. Misschien kun je meeliften bij grote bestellingen van bedrijven uit de buurt o.i.d..

Hardtemperatuur: 780-820°C
    Afschrikmedia: Olie
    Verkrijgbare hardheid: 63-65 HRC

Verkrijgbare hardheden na ontlaten bij temperaturen van:

100°C 64 HRC
    200°C 62 HRC
    300°C 58 HRC
    400°C 52 HRC

De tijden waarop dit moet gebeuren kan ik niet zo snel vinden.

Het moet dus gezegd worden dat hoewel je het zeker wel kunt doen met een brander of vuurtje oid en een bak met olie, het wel moeilijk is om de temperaturen constant te krijgen en te houden. Wat ik altijd doe is een paar exemplaren maken, en hopen dat er één goede tussen zit na de behandeling. Houdt er ook rekening mee dat de beitels vervormen en een zwarte oxidelaag krijgen, tenzij je het voor elkaar krijgt om het zuurstofarm in te pakken (in staalfolie).

Ik zou zeggen gewoon proberen. Het is mij al diverse keren gelukt (en ook net zo vaak mislukt ;-) )

Succes!

geweldige info bedankt allemaal

(en zo snel)

OB in Zaltbommel heeft wel plat staf in O1 (1.2510).
    http://www.obgereedschapstaal.nl/ima...gs500-1000.pdf

he ik keek zeker met mijn neus

zo te zien kan ik een lekkere dikke schaaf beitel hiervan maken

Meerdere malen bij OB gereedschapsstaal besteld. Allervriendelijkste mensen die je graag van dienst zijn.

Forum Rechten