Draad tappen in hout.

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Dit is wat ik veel gebruik in mijn hobby, zij het dan dat ik in het hout de draadstang vast zet om dan op die draadstang de bevestiging te doen.
SDC12971.jpg

Zo kan je in zachterhout ook dit toepassen.
Boor het gat, tap de draad en verlijm de draadstang erin vast. Zorg wel dat die draadstang lang genoeg is om het stuk te kunnen bevestigen met een moer.
Groeten
Daniel
 

jdeleur

Nieuw lid
20 mrt 2012
8
0
Je hebt ook kunstof busjes met binnendraad die o.a. gebruikt worden in de keukenbouw.
Zal kijken of ik er van de week een foto van kan maken.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Tijdens de renovatie van mijn oude vertrouwde workmate kwam ik de zelfde techniek tegen. Ik denk niet de de bouten waren getapt. Gewoon er in gedraaid. Na 35 jaar was het onmogelijk om ze los te krijgen. Ik denk de combinatie van het houtvocht en de "roest" Met veel vloek en scheld werk alles weg gezaagd :x :x :x
Een ijzersterke verbinding, maar los gaan HO MAAR.


Attached files
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Je kon de bout proberen warm te maken, deze zet dan uit en krimt weer bij het afkoelen. Dan gaat het weer soepeler om ze eruit te draaien.
Daniel.
 

WR1944

Oud hout
Met dat warm maken kan je beter wat voorzichtig aan doen. Hout heeft de nare eigenschap dat het met een vlammetje er op kan gaan branden. Dan bereik je wel het doel dat de schroefdraad verwijderd is. Misschien dat goed natmaken en het eventueel geforceerd te drogen een betere methode is.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik moet regelmatig ,voor herstellingen, de schroefdraad uit een houten keu halen.
Als het een draadstang is dan zoek ik of maak ik een passende bus(buis met passende draad), deze warm ik op met gasbrander en draai ze dan over de schroef. Je merkt het wel wanneer er beweging komt. Uiteraard niet te warm en niet te lang warm maken want het hout gaat dan barsten.
Indien het een bus is met draad in(zie foto bovenaan) dan warm ik de passende draadstang op en draai deze er dan in. Wel zorgen dat je spanning kan zetten op het deel dat moet bewegen.
Zelfs in ebbenhout snake wood of andere hard soorten waar de schroef zelfs verlijmd is kan je ze op deze mannier uithalen.
Als de schreof roest vertoont dan moet je het een paar keer opnieuw proberen en zelfs al eens de vastere richting kiezen.
Daniel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.