even hallo en een vraagje

Jo!

Nieuw lid
12 mrt 2012
2
0
Dag allemaal,

Ik ben hier nieuw, en aan het rondkijken.

Ik heb wel gelijk een vraag:
Weet iemand een goede leverancier voor Afrikaans Padouk?
Wat zijn de prijzen?
Ik werk aan muziekinstrumenten, en heb mij laten vertellen dat dit hout ongekend is qua klank kleur en resonantie.
Zijn er nog andere aanbevelingen?

Dank,

Jo!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor zover ik weet geldt dat alleen voor idiofonen (instrumenten waarbij het materiaal zelf direct in trilling wordt gebracht), zoals xylofoons, marimba's, maar ook claves en woodblocks. Ik gok dat het voor klankkasten van snaarinstrumenten (iig door zijn mechanische eigenschappen) veel minder geschikt is, en blaasinstrumenten heb ik er ook nog nooit van gezien - en dat terwijl met name blokfluitbouwers toch een keur aan houtsoorten gebruiken, inclusief buxus, grenadille, cocobolo, olijfhout (oeh wat zou ik graag eens een altblokfluit van olijf alleen maar vast willen houden...), etc.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Is padouk ook geschikt voor een cajon, die staat nog op mijn wensenlijst om te bouwen. Alles wat je op dat gebied voor zelfbouw tegenkomt wordt van multiplex gemaakt, lijkt me zelf minder geschikt.
Mvg, Hemmo van der Zaan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hemmo van der Zaan zei:
Is padouk ook geschikt voor een cajon

Wat is een cajon? Ik ga gelijk googlen...

Ik zou het zeker proberen - padoek is niet heel duur - maar ik denk dat het, net als bij klankkasten van snaarinstrumenten, niet het meest geschikt is - padoek heeft een hoge heldere indringende toon, kennelijk geassocieerd met een hoge elasticiteitsmodulus (of zoiets; vandaar ook het gebruik voor klankstaaf-instrumenten zoals xylofoons); ik zou me kunnen voorstellen dat een dergelijk instrument van padoek heel 'schel' gaat klinken. Maar ik spreek niet uit ervaring, dus nogmaals, ik zou het gewoon proberen. Ik denk dat je je bij een cajon met minder spijt een 'miskleun' kunt permitteren dan bij een gitaar...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.