Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

even hallo en een vraagje

Dag allemaal,

Ik ben hier nieuw, en aan het rondkijken.

Ik heb wel gelijk een vraag:
    Weet iemand een goede leverancier voor Afrikaans Padouk?
    Wat zijn de prijzen?
    Ik werk aan muziekinstrumenten, en heb mij laten vertellen dat dit hout ongekend is qua klank kleur en resonantie.
    Zijn er nog andere aanbevelingen?

Dank,

Jo!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: even hallo en een vraagje

Jo, ik stuur je wel een pb'tje . Heb wel wat hout liggen hier en daar.....

Voor zover ik weet geldt dat alleen voor idiofonen (instrumenten waarbij het materiaal zelf direct in trilling wordt gebracht), zoals xylofoons, marimba's, maar ook claves en woodblocks. Ik gok dat het voor klankkasten van snaarinstrumenten (iig door zijn mechanische eigenschappen) veel minder geschikt is, en blaasinstrumenten heb ik er ook nog nooit van gezien - en dat terwijl met name blokfluitbouwers toch een keur aan houtsoorten gebruiken, inclusief buxus, grenadille, cocobolo, olijfhout (oeh wat zou ik graag eens een altblokfluit van olijf alleen maar vast willen houden...), etc.

Is padouk ook geschikt voor een cajon, die staat nog op mijn wensenlijst om te bouwen. Alles wat je op dat gebied voor zelfbouw tegenkomt wordt van multiplex gemaakt, lijkt me zelf minder geschikt.
    Mvg, Hemmo van der Zaan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hemmo van der Zaan
    Is padouk ook geschikt voor een cajon
    Wat is een cajon? Ik ga gelijk googlen...

Ik zou het zeker proberen - padoek is niet heel duur - maar ik denk dat het, net als bij klankkasten van snaarinstrumenten, niet het meest geschikt is - padoek heeft een hoge heldere indringende toon, kennelijk geassocieerd met een hoge elasticiteitsmodulus (of zoiets; vandaar ook het gebruik voor klankstaaf-instrumenten zoals xylofoons); ik zou me kunnen voorstellen dat een dergelijk instrument van padoek heel 'schel' gaat klinken. Maar ik spreek niet uit ervaring, dus nogmaals, ik zou het gewoon proberen. Ik denk dat je je bij een cajon met minder spijt een 'miskleun' kunt permitteren dan bij een gitaar...

Forum Rechten