Magnolia lidded box (pot met deksel)

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Heb mijn eerste ervaring opgedaan met magnolia.
Kreeg begin januari twee stammen magnolia, heb er direct drie voorwerpen van voorgedraaid, en te drogen gelegd in een papieren zak. Gaat normaal altijd redelijk goed, wil er wel eens eentje van scheuren, die naderhand soms nog te repareren is, maar deze keer zag ik na een paar weken al dat twee van de drie voorgedraaide voorwerpen het niet zouden overleven. Erger ze scheurde zo erg, dat ik ze nu bij het hout voor de kachel heb gedumpt.
Eentje bleef gelukkig heel, zonder enig scheurtje. Hier kun je allerlei filosofien op los laten, waarom er eentje heel bleef en die andere twee niet, iets voor wijsneuzen, maar ik heb in het verleden al zoveel discussies hierover gezien en gelezen, dat ik denk nou het zal wel...)))
Hier in elk geval het eerste resultaat.
Diameter en hoogte, 160mm x 220mm. Knop van meranti gemaakt. Zorgvuldig geschuurd, en afgewerkt met drie lagen Glitsa op waterbasis, met tussen elke laag lichtjes opschuren.
Heb er in elk geval plezier in gehad om dit te maken.
Cheers.
Ad



Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ziet er heel goed uit. Het hout heeft een mooie subtiele nerf en kleur, erg mooi. Ook de vorm van de pot en de deksel vind ik erg mooi. Je stijl valt me trouwens steeds weer op, ik kan me er heel erg in vinden. Ik heb er nog wel wat vragen over. Volg je puur je gedachten en dan komt er "vanzelf" een vorm uitrollen, of ontwerp je eerst en maak je het vanuit een schets of een presieze tekening?

Het kost mij in ieder geval heel veel moeite om echt een ontwerp te maken dat me zint en dat ook nog zoiets als een eigen stijl in zich heeft. Omdat ik nog maar 3/4 jaar draai, kost het strak en glad draaien me al moeite genoeg. Heb je daar nog tips voor??
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Woodworker zei:
Ziet er heel goed uit. Het hout heeft een mooie subtiele nerf en kleur, erg mooi. Ook de vorm van de pot en de deksel vind ik erg mooi. Je stijl valt me trouwens steeds weer op, ik kan me er heel erg in vinden. Ik heb er nog wel wat vragen over. Volg je puur je gedachten en dan komt er "vanzelf" een vorm uitrollen, of ontwerp je eerst en maak je het vanuit een schets of een presieze tekening?

Het kost mij in ieder geval heel veel moeite om echt een ontwerp te maken dat me zint en dat ook nog zoiets als een eigen stijl in zich heeft. Omdat ik nog maar 3/4 jaar draai, kost het strak en glad draaien me al moeite genoeg. Heb je daar nog tips voor??

Hoi Woodworker, bedankt voor je interesse, ik ben eerlijk gezegd erg tevreden met deze pot met deksel, heb er veel draaiplezier aan beleeft. Normaal ontwerp ik wat ik in mijn hoofd heb aan ideeen, op mijn computer, of het nu gaat om een schaal of een lamp of wat anders. Vervolgens als zo'n ontwerp mij aanstaat maak ik er een werktekening van, of het kan ook zijn dat ik niet helemaal tevreden ben, en wijzig dan ook wel het ontwerp na verloop van tijd.
Deze pot met deksel is een copie van wat mijn Amerikaanse vriendin Pam Reilly produceerd.
Zij is erg bekend om haar ''lidded boxes'', en ze verkoopt ze ook. Ze weet dat ik ze zo nu en dan copieer, niet voor 100%, en vindt dat best leuk dat ik dat zo nu en dan doe.
Kijk maar eens op haar website http://turnedoutfantastic.home.att.net/
Pam maakt echt schitterend werk, om je vingers erbij af te likken, ik heb en leer nog steeds veel van haar, en we hebben een erg leuk contact met elkaar, vooral met het uitwisselen van draaiwerk en ideeen.
Ik gebruik voor het draaiwerk een voordraaiguts, die ook erg goed te gebruiken is voor glad draaien, daarnaast gebruik ik een detailguts en doe veel met een afsteekbeitel en skew, de laatste twee voor kleine rondingen, zoals boven aan de pot.
Maar ik had ook moeite in het begin (2002) om strak en glad te draaien, maar na verloop van tijd krijg je er meer vertrouwen in, en draai je niet zo krampachtig wat ik vroeger ook deed, en gaat het allemaal wat gemakkelijker.
Een goede bron is youtube, kun je zo op kijken, zie je leerzame video's over schalen draaien, langsdraaien enz. Tik in zoeken maar eens woodturning of woodturner in, en je komt vanalles tegen.
Beste groeten.
Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ad

wederom een mooi potje. je adviezen voor het gesegmenteerde draaien zijn goed geweest. mijn laatste werkstukje is weer een stukje nauwkeuriger geworden.nog wel ruimte voor verbetering hoor!! ik heb net de site van Pam gekeken. dit lijkt weer een hele nieuwe vorm van houtbewerking met het branden en kleuren. heb haar een mailtje gestuurd met de vraag hoe
dit allemaal tot stand komt.

ik wil toch binnenkort gaan "natdraaien", ze waren een prunus aan het kappen in de straat en nu ligt er een stukje in mijn tuin.

hou je op de hoogte

rick
 

Horst

Actieve deelnemer
6 mrt 2009
41
0
Hallo Ad!

Ik zou ook wel zeggen dat jou potje erg mooi eruit ziet.
Maar ik hou niet zo erg van de vorm van het knopje.
Ik vind dat de vorm niet goed bij de vorm van de pot past.
Maar het is ook moeilijk te zeggen hoe het zou eruit zien.
Men moet een beetje gaan experimenteren....
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Horst zei:
Hallo Ad!

Ik zou ook wel zeggen dat jou potje erg mooi eruit ziet.
Maar ik hou niet zo erg van de vorm van het knopje.
Ik vind dat de vorm niet goed bij de vorm van de pot past.
Maar het is ook moeilijk te zeggen hoe het zou eruit zien.
Men moet een beetje gaan experimenteren....
Bedankt Horst.
Nou deze knop was een experiment om eens een ander type knop te maken, dan dat ik gewend ben. Normaal maak ik meer ronde knoppen in de vorm van een omgekeerde vaas.
Zoals altijd de een vindt het een leuke knop andere vinden hem minder geslaagd. Tja, gewoon een kwestie van smaak. In elk geval deze knop kwam goed over bij mijn penvriendin.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.