slijpen met stenen.

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een dag slijpcursus in Riemst

Gisteren was het dan eindelijk zover, een dagje slijpen met waterstenen. Deze dag is georganiseerd door Mathieu ( kodoma) in de werkplaats van Mathieu in Riemst (België) vlak over de grens bij Maastricht. We waren totaal met 10 man in een ruim opgezette werkplaats. Om 10 uur starten we met eerst een introductie rondje. Mathieu heeft enkele jaren in Japan gewerkt en had zijn uitgebreide verzameling schaafmessen meegenomen. De tafel lag bezaaid met slijp en wetstenen in alle soorten een maten. Mathijs had ook een aardig verzamelingen meegebracht. Het grootste deel van de ochtend is besteed aan de theorie van het slijpen, de stenen en het te slijpen staal. Voor de lunch kwam het materiaal van de aanwezigen op tafel, draaibeitels, schaafbeitels en steek beitels en een aardige verzameling stenen.. Tussen de middag was er een prima verzorgde lunch (Mathieu bedankt)S' Middags hebben we de theorie in de praktijk gebracht, het valt niet mee om het uit de vrije hand te doen. Maar onder begeleiding van Mathieu en Mathijs hadden de meesten toch al snel de slag te pakken. Ook zie je wie er al ervaring hebben met het uit de hand slijpen , 10 halen over de steen en (scherp) Ik zet dit maar tussen haakjes om dat er veel verschillende interpretaties zijn van SCHERP. Ik denk dat ik voor de groep spreek als ik zeg dat het een leerzame dag is geweest Mathieu bedankt voor je bevlogen uitleg. Ook wil ik onze gastheer nogmaals hartelijk danken voor het onderdak.
Onderstaande de foto’s zijn een impressie van de aanwezige en hun slijpkunsten. Mocht je je naam er bij willen PB mij dan even
HG Hugo[attachment=4]IMG_6821.jpg[/

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hardstikke gaaf !!! Het is dat het wat ver rijden vanuit Zwolle was anders was ik graag langsgekomen. Mooi eigenlijk dat we zo kennis kunnen delen met elkaar!!

De machines in de werkplaats doen mij wel watertanden......Hebbuh....helaas passen ze niet op mijn zoldertje....
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Mathieu en Kodama,

Nogmaals bedankt voor deze leerrijke en super plezante dag! Ik laat nog zeker weten wat de vooruitgang is als ik heb kunnen oefenen.

Scherpe groeten
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ziet er hoe dan ook allemaal gezellig uit ! Denk dat de heren zich wel vermaakt hebben .
Maar hoeveel vrouwen zijn er nu bezig met de houtjes op het Forum die moeten er toch ook zijn ?

Dames / meiden Laat van U horen !!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Gisteren was het dan eindelijk zover: de langverwachte slijpcursus!

Allereerst wil ik beide Mathieu's bedanken voor hun inzet bij deze cursus.
'k Zal om verwarring te vermijden de nicknames gebruiken;-).

Mathieu om het ter beschikking stellen van zijn werkplaats, de warmte van de snorrende kachel en de prima catering. Koffie bij het binnenkomen, reeds belegde sandwiches als middagmaal. Het ging allemaal heel vlot, zodat we optimaal gebruik konden maken van de tijd die we hadden.

Kodama om het ter beschikking stellen van zijn kennis, die op z'n minst uitvoerig te noemen is. ;)
Denk dat we met z'n allen enorm veel hebben bijgeleerd, onder andere dat 'scherp' een relatief begrip is.

Eigenlijk was de dag veel te kort om alles te kunnen bevatten, maar ik ben er zeker van dat iedereen die aan de cursus meedeed vanaf nu ook betere resultaten behaalt. En dat was uiteindelijk toch de bedoeling.

Wat ik ook heel erg waardeerde aan de lesgever was z'n houding ten opzichte van het onderwerp.
Hij pretendeert niet alles te weten over slijpen en de verschillende methodes.
Verkondigt zijn methode niet als de beste, maar als de voor hem best werkende methode.

Ik denk dat dit het soort houding is waar een mens uiteindelijk het verst mee raakt qua leren.
Als je openstaat voor elke methode, en daar de voor jezelf relevante elementen uit puurt creëer je mettertijd een eigen unieke manier, die zo dicht de perfectie nadert als voor jezelf mogelijk (of nodig) is.
Natuurlijk is dit een proces van vele jaren, maar het resultaat is erg bevredigend.

Je kan eigenlijk al heel snel een goed resultaat behalen (wat gisteren weer bewezen werd), maar het verfijnen en aanpassen vergt zo'n subtiele wijzigingen dat het jaren duurt voor je je er maar enigszins bewust van wordt.

Het sleutelwoord is dus eigenlijk gewoon: oefenen!

Eigenlijk kan ik iedere houtbewerker, prof of hobbyist , aanraden een cursus als deze te volgen.

Steven
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik was er ook bij en had een aantal van mijn draaibeitels mee. Het grootste deel van de middag heb ik besteed aan het scherpen van mijn 4 cm brede Kirschen platte beitel. Ik had een extra handicap vergeleken met de rest omdat mijn beitel tweezijdig geslepen is. Uiteindelijk kreeg ik mijn beitel zeer scherp (maar kan nog scherper). Beginnend op een King 1000, naar een Shapton 4000 en daarna een Coticule 8000 resulteerde in een fraai spiegelende vouw.
Vandaag heb ik deze even uitgeprobeerd op een stukje kornoelje dat ik van Mathieu meekreeg. In no-time had ik het stuk tak rond gedraaid en spiegelglad gesneden. Nog nooit was glad bij mij zo glad als nu.
Het was de moeite waard om 2x3 uur te rijden naar en van Riemst.
Chapeau voor Mathieu en zijn belangeloos initiatief waar we allemaal zo van geleerd en genoten hebben.
Pieter
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Iedereen die er was: bedankt. Het was fijn om kennis te maken met iedereen.
Bedankt aan Mathieu voor het delen van de kennis.
Ik heb veel opgestoken, maar besef nog maar eens hoeveel ik nog kan leren.
Mathieu
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik heb vanmiddag in het zonnetje de technieken nog maar eens flink geoefend. Als je de techniek je een beetje eigen maakt dan gaat het als het ware vanzelf. Ik kan zeggen dat ik in 1 zaterdag meer heb opgestoken dan al de slijpfilmpjes op YouTube bij elkaar.
HG Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.