kier tussen Mahonie tafel, wat doe ik fout

houthobbyist

Nieuw lid
11 mrt 2012
3
0
Hallo,

Enkele maanden geleden heb ik een Mahonie sipo plank gekocht, 50 cm breed 7 cm dik 400 cm lang. Een enorm ding!

Deze heb ik doormidden gezaagt en dmv 3 stalen geleiders aan elkaar geschroeft (met slobgaten natuurlijk)

Voor de sier zit er een RVS strip tussen de 2 bladen. De tafel heeft een formaat van 1 bij 2 meter.

Toen ik de tafel maakte was het in de loods waar ik werkte ongeveer 10/15 graden en de luchtvochtigheid was stom genoeg onbekend. Toen de tafel af was sloten de 2 planken deze netjes aan, voor de 2 weken dat hij zo gestaan heeft in de loods was hij erg mooi. Helaas is het toen zeer streng gaan vriezen en ontstond er een naad tussen de 2 planken. Nu de tafel in de de woonkamer staat is deze naad heel langzaam aan het dichttrekken maar hij blijft aanwezig.

Is er een methode om dit op te lossen? Ik vind het ook niet erg om de tafel even uit elkaar te halen of om verbindingen te vervangen maar ik wil dat het gewoon netjes aansluit.

Voor de duidelijkheid: het is bij de kopsekant. De planken zijn enkel met de stalen geleiders aan elkaar verbonden met slobgaten, er is dus ruimte voor beweging. De naad zit tussen de 2 planken. Beide planken liggen "regenboog". Het hout heeft 5 jaar gelegen (bij de leverancier) voordat ik het gebruikt heb

Ik hoop dat jullie een tip hebben!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
50cm brede delen ? 400cm lang ? Daar zat vast wel wat spanning in ! Ik denk dat met het doorkorten het hout wat "vrijheid"heeft gekregen en toen begon met werken. De onbekende vochtigheid en temperatuurswisselen zullen zeker niet geholpen hebben.

De tafel staat nu alweer een tijdje binnen ? Persoonlijk zou ik nog even wachten met bewerken en dan na de zomer nog eens kijken.

Echter zijn er vast forumleden die dit probleem wel eens meegemaakt hebben en oplossingen weten.
 

houthobbyist

Nieuw lid
11 mrt 2012
3
0
Hoi!

Ja het zijn enorme delen, erg mooi vlamtekening! Ik laat de tafel nu een paar maanden wennen en ben dan van plan om de tafel uit elkaar te halen en de aansluiting/naad bij te schaven zodat hij goed sluit. Dan weer monteren.

Ik ben geneigd om te denken dat die tafel als hij eenmaal aan de omgeving gewend is stabiel moet worden. Of zie ik iets over het hoofd omdat ik zulk groot materiaal heb gebruikt? Ik wil namelijk niet elke zomer weer de schaaf pakken ;)

Klinkt dit als een goed plan?
 

tuoh

Oud hout
houthobbyist zei:
Hoi!

Ja het zijn enorme delen, erg mooi vlamtekening! Ik laat de tafel nu een paar maanden wennen en ben dan van plan om de tafel uit elkaar te halen en de aansluiting/naad bij te schaven zodat hij goed sluit. Dan weer monteren.

Ik ben geneigd om te denken dat die tafel als hij eenmaal aan de omgeving gewend is stabiel moet worden. Of zie ik iets over het hoofd omdat ik zulk groot materiaal heb gebruikt? Ik wil namelijk niet elke zomer weer de schaaf pakken ;)

Klinkt dit als een goed plan?


Hout leeft, dat moet je steeds voor ogen houden bij gelijk welke houtconstructie. Zolang dit blad uit twee afzonderlijke delen bestaat die enkel worden bijeengehouden door staalprofiel ga je steeds te maken krijgen met een werkende naad. De slobgaten doen hier niks aan.
Het probleem is dat de "omgeving" nooit stabiel is, er zijn steeds schommelingen in de luchtvochtigheid.
De enige manier om die naad dicht te houden is lijmen, lijm de twee delen tegen elkaar zodat er één groot vlak ontstaat, maar doe dit pas als het hout tot rust gekomen is.
Eens de twee delen gelijmd is het tijd om onderaan de staalprofielen opnieuw te bevestigen, wel voorzien van lange slobgaten om de werking van het hout toe te laten. Hoe breder een stuk hout, hoe extremer de waarde van krimp of uitzetting in mm op de totale breedte, je kan hier waarden van 10mm of meer verwachten :shock:

Het staalprofiel heeft als enig doel het blad vlak te houden, krimp of uitzetting mag dit profiel zeker niet belemmeren, daarom de lange slobgaten. Voorzie ook voldoende profiels onder het blad, werkend hout is zeer sterk :D

Mvg,

André
 

houthobbyist

Nieuw lid
11 mrt 2012
3
0
Wat een nuttige reacties! Bedankt hoor.

Ik zal de tafel nog laten rusten en de slobgaten groter maken, deze hebben nu 6 mm speling. Daarna zal ik hem lijmen.

Zijn er bepaalde lijmsoorten beter geschikt dan de andere? zelf gebruik ik vaak bruislijm omdat dat elke ruimte goed opvult. Is dat voor deze situatie ook geschikt?

Mijn dank is groot!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.