boren met de draaibank.

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Zo nu en dan moet ik met de draaibank boren. Meestal gebruik ik hier gewone houtboren voor. Moet ik door een lengte van ongeveer 10 cm boren, met een gat van ongeveer 12mm, dan wordt het hout behoorlijk warm. Ook al draai ik op de meest langzame stand.
Het boorsel wordt niet goed afgevoerd. (Natuurlijk haal ik de boor regelmatig terug om wrijving te voorkomen)
Kan ik met een slangenboor dit warmlopen voorkomen?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb pasgeleden een voorsnijboor gekocht en er is mij verteld om met minimaal 1000 toeren te boren.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik zal eens wat vaker met snelheid experimenteren.

Wel merk ik, dat ik nog verschrikkelijk veel moet leren wat gereedschap betreft. Vooral ook het juiste gereedschap voor de juiste klus. Vaak red ik me er wel mee hoor, maar met een beetje gereedschapskennis zou toch wel makkelijk zijn.

Geen idee bijvoorbeeld waar een voorsnijboor voor gebruikt wordt. :oops:
 
Boren met een slangenboor in de draaibank is niet geheel gevaarloos. Door de draad in het puntje van de slangenboor wordt de boor in het hout getrokken. Dit kan resulteren in het los komen van de boorkop uit het tegencenter. Het gevolg bij zo'n dunne boor dat de boorkop gaat slingeren en uit het hout geslingerd wordt. Een kennis van mij heeft op die wijze de boorkop tegen zijn hoofd aan gekregen, wat gelukkig vrij goed is afgelopen. Ik boor zulke dunne gaten vrijwel altijd met een speedboor met daarbij het regelmatig lossen van de boor om het boorsel af te voeren. Let er op dat je de boorkop bij het terugtrekken van de boor vast houd om te voorkomen dat deze weer los komt uit het tegencenter. Grotere gaten (vanaf 15 mm) boor ik met een (scherpe) fostnerboor met ook weer regelmatig lossen van de boor.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Dan ga ik maar geen slangenboor geen slangenboor gebruiken. Tot nu toe is het boren prima met speedboren en gewone houtboren gelukt. Maar ik twijfel zo nu en dan of het ook beter kan.

Bedankt voor de info.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Voorsnijboor of fostnerboor, ik denk als je dat op Google invoer je genoeg gegevens hiervoor krijg.
Bij mij zit de vierklauw trouwens met een imbusboutje geborgd
 

tuoh

Oud hout
Jan van der Ploeg zei:
Het is niet uitgesloten dat bij het terugtrekken van de boor de boorkop ondanks de morsekonus los komt. Vandaar de opmerking als je de boor terugtrekt hou dan de boorkop vast zodat die in het tegencenter blijft zitten.

Bovenstaande is een gouden tip!!!!!!

Ik zou de draaiers niet te eten willen geven die dit al tegengekomen zijn. Het is een heel goede gewoonte die je heel wat ergernis en kosten kan besparen.

Als er geen welbepaalde diameter nodig is boor ik nogal eens gaten met een smalle "profileerguts" die werkt als een lepelboor, de spanen komen vlotter te voorschijn, en het proces veroorzaakt ook minder wrijving = warmte.

Speedboren op de draaibank om kopshout uit te boren is ook geen goed idee, je boort zelden rechte gaten, de schacht is te licht en plooit omdat de punt van de boor de houtvezel volgt.

Fostnerboren zijn wat dat betreft veel beter, zware schacht en de boor heeft weinig, of geen neiging om weg te lopen. Nadeel is er ook, de relatief korte schacht beperkt de diepte van het gat. Een verlengstuk is dan noodzakelijk, maar niet elk merk heeft die in het gamma.

Mvg,

André
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
wat ik altijd doe als ik een boorkop in de tegencenter heb zitten (morse conus) dan doe ik het sleuteltje in de kop en positioneer deze zo dat die op de leunspaan rust zodat de kop nooit rond kan gaan draaien in het tegencenter, als hij toch los komt kun je hem dan makkelijk terugduwen. dit werkt natuurlijk alleen met een boorkop met tandkrans dus niet niet bij een snelspan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ben blij dat Jan van der Ploeg heel duidelijk op het gevaar van de slangenboor wijst. Hij is bedoelt voor het boren met de hand en het gevaar is absolut niet denkbeeldig. Eventueel op te lossen door de schroefdraad op de punt weg te slijpen. Hier even een linkje naar forstnerboren, machinehoutboren beslagboren of hoe ze maar wilt noemen. http://www.hellertools.com/node/38636 Het voordeel van deze boren is dat heel nauwkeurig kunt boren. Speedboren geven vaak ovale gaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.