Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15
  1. #1

    boren met de draaibank.

    Zo nu en dan moet ik met de draaibank boren. Meestal gebruik ik hier gewone houtboren voor. Moet ik door een lengte van ongeveer 10 cm boren, met een gat van ongeveer 12mm, dan wordt het hout behoorlijk warm. Ook al draai ik op de meest langzame stand.
    Het boorsel wordt niet goed afgevoerd. (Natuurlijk haal ik de boor regelmatig terug om wrijving te voorkomen)
    Kan ik met een slangenboor dit warmlopen voorkomen?

  2. #2

    Re: boren met de draaibank.

    Volgens mij maakt bij die diepte de soort boor niet meer uit voor warmteontwikkeling. Wel is het in mijn ervaring beter om juist niet een langzame snelheid te gebruiken.

  3. #3

    Re: boren met de draaibank.

    Ik heb pasgeleden een voorsnijboor gekocht en er is mij verteld om met minimaal 1000 toeren te boren.

  4. #4

    Re: boren met de draaibank.

    Ik zal eens wat vaker met snelheid experimenteren.

    Wel merk ik, dat ik nog verschrikkelijk veel moet leren wat gereedschap betreft. Vooral ook het juiste gereedschap voor de juiste klus. Vaak red ik me er wel mee hoor, maar met een beetje gereedschapskennis zou toch wel makkelijk zijn.

    Geen idee bijvoorbeeld waar een voorsnijboor voor gebruikt wordt. ops:

  5. #5

    Re: boren met de draaibank.

    Boren met een slangenboor in de draaibank is niet geheel gevaarloos. Door de draad in het puntje van de slangenboor wordt de boor in het hout getrokken. Dit kan resulteren in het los komen van de boorkop uit het tegencenter. Het gevolg bij zo'n dunne boor dat de boorkop gaat slingeren en uit het hout geslingerd wordt. Een kennis van mij heeft op die wijze de boorkop tegen zijn hoofd aan gekregen, wat gelukkig vrij goed is afgelopen. Ik boor zulke dunne gaten vrijwel altijd met een speedboor met daarbij het regelmatig lossen van de boor om het boorsel af te voeren. Let er op dat je de boorkop bij het terugtrekken van de boor vast houd om te voorkomen dat deze weer los komt uit het tegencenter. Grotere gaten (vanaf 15 mm) boor ik met een (scherpe) fostnerboor met ook weer regelmatig lossen van de boor.

  6. #6

    Re: boren met de draaibank.

    Dan ga ik maar geen slangenboor geen slangenboor gebruiken. Tot nu toe is het boren prima met speedboren en gewone houtboren gelukt. Maar ik twijfel zo nu en dan of het ook beter kan.

    Bedankt voor de info.

  7. #7

    Re: boren met de draaibank.

    Voorsnijboor of fostnerboor, ik denk als je dat op Google invoer je genoeg gegevens hiervoor krijg.
    Bij mij zit de vierklauw trouwens met een imbusboutje geborgd

  8. #8

    Re: boren met de draaibank.

    Maar de boorkop zit dan los in het tegencenter en kan dus los komen.

  9. #9

    Re: boren met de draaibank.

    Is een morseconus, daar maakt het toch niet voor uit of je links of rechts draaid?

  10. #10

    Re: boren met de draaibank.

    Het is niet uitgesloten dat bij het terugtrekken van de boor de boorkop ondanks de morsekonus los komt. Vandaar de opmerking als je de boor terugtrekt hou dan de boorkop vast zodat die in het tegencenter blijft zitten.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top