Nooitgedagt

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Ola,

Ik heb een mooie set nieuwe Nooitgedagt steekbeitels met houten handvat kunnen bemachtigen, maar enkele handvatten zijn nog ongelakt.

P3020052.JPG


Weet iemand met wat voor soort lak deze handvatten afgewerkt zijn? Ook ben ik wel benieuwd van welk hout deze handvatten gemaakt zijn...iemand een idee?

Bedankt alvast :D
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De hechten zijn van Beuken.
Lak soort of weet ik niet.

Mooie set. Deze zijn denk ik van de laatste serie die ze gemaakt hebben.

Zijn ze nieuw of gebruikt?
Hoe lang is het blad nog? Gemeten vanaf de zwarte ring bij het hecht tot aan de vouw?

Gekocht bij ducotools?
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Dank voor je reactie!

Is het gewoon beuken, of gestoomd, of een andere variant zoals steenbeuken?

Ze zien er als nieuw uit in ieder geval, alles onbeschadigd! Hoe lang ze zijn kan ik je nu even niet vertellen, heb ze nu niet bij de hand.

Inderdaad gekocht bij Ducotools, bleek dat hij bij me in de buurt woonde dus heb ze vanochtend opgehaald :mrgreen:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb ruim 30 jaar nooitgedagt verkocht en ik kan mij niet herinneren ongelakte steekbeitelhandvatten te hebben gezien van Nooitgedagt. Het verkoopargument voor de JNIJ beitel was altijd de lengte het staal wat altijd duidelijk langer was dan van b.v. Bahco (werd destijds door nooitgedacht gemaakt) En nu lijkt het erop dat ze op het laatst toch nog kortere exemplaren leverden.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
DE laatste beitel van Nooitgedacht die ik heb gekocht waren met kunststof handvat. Of waren die gemaakt door Bahco?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik heb idd ook nog geen ongelakte hechten gezien, maar heb geen idee wat er op zit qua afwerking.

Ik was en ben nog steeds blij met de langere lengtes.
Ben inmiddels wat nummers nodig ter aanvulling, maar wat nu nieuw verkocht word vind ik dan dus ook te kort.

De verpakking is ook anders, de oude verpakkingen liepen door onder het blad.
En daarom vroeg ik ook naar de lengte, ze lijken kort. Was het nieuwe blad niet iets van 14 cm lang?

Maar een mooie set.

Ze hebben kunststof en hout gelijktijdig gemaakt, maar er zitten wel afwijkiningen en soort verschillen in het kunststof. De eerste waren licht rood beetje doorschijnend, later egaal donker rood, daarna rood met zwart soft rubber er in. Deze zwart rode waren wel wat korter.
Maar ik zie ook wel eens zwart kunststof online, maar die heb ik zelf in winkels hier nooit gezien.

Er werd meestal gezegd: hout = meubelmaker, kunststof = timmerman.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Oudere verpakking.


Donkerrood hard kunststof.


Rood met zwart softrubber.


De doorschijnend rode liepen tot 1986?
En daarna de donkerrode?

Misschien zijn dit die door Iwrin zijn gemaakt op het laatst?

Misschien zat er gewone blanke lak op de houten hechten?

Attached files
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Ik zal vandaag wel even de beitels opmeten en een paar foto's maken van de gelakte en ongelakte handvatten.

De ongelakte handvatten zijn vrij licht van kleur, de gelakte zijn toch een flink tint donkerder. Of dat alleen met blanke lak is gedaan betwijfel ik.
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Heb ze net nog eens grondig bekeken, de handvatten hebben een lengte van 12 cm, de beitels vanaf onderkant van de ferrule tot einde van de vouw ook 12cm. Inderdaad dus een korte versie van deze beitels.

Kwa lak kan je weleens gelijk hebben, op de lichte handvatten zit wel een vorm van lak op. Zal eens kijken of ze bijkleuren in licht :mrgreen:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ter info nooitgedagt maakte beitels voor bahco (volgens mij maakte ze er meer voor bahco dan voor zichzelf) Valt dan je klant weg ben je pleite. Nooitgedacht heeft ook nog goedkope beitels gemaakt. Eerst met oranje kunstof handvatten en later met zwarte hantvatten. Met een korter stuk "zwart staal". Er was hierin maar een beperkt aantal maten. Mocht iemand ze de 24ste willen zien dan neem ik er wel een mee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.