Noodstop gezocht maar welke?

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Ben voor een collega een oude scheppach vlak vandikte bank aan het repareren, alleen nou is de huidige schakel unit kapot, (is waarschijnlijk een 0-spannings schakeling door middel van een relais)
nou zoek ik dus een schakelaar, het liefst een noodstop, die ook voor deze 230v machine te gebruiken is,

nou zat ik zelf aan de schakelaar links te denken,:
full5940069.jpg


echter krijg ik hem los maar niet gevonde (ik zoek puur en alleen een noodstop aan uit schakelaar, zonder mee geschakeld stopcontact voor een eventuele afzuiging)

Weten jullie waar ik een dergelijke schakelaar kan vinden? of iets anders wat net zo goed werkt?

Groetjes, Woody / Gert-Jan


p.s. misschien niet heel onbelangrijk, het mag maximaal 50 euro kosten (liever goedkoper natuurlijk)
 

WR1944

Oud hout
Jouw noodschakelaar is waarschijnlijk een aan/uit schakelaar met nulspannings beveiliging. Je kan apparatuur aan en uit schakelen en bij spanningsuitval schakelt de schakelaar het apparaat uit. Daardoor kan je machine niet onverwachts weer gaan draaien als de spanning door welke oorzaak dan ook tijdelijk onderbroken is geweest. Dat is wel zo prettig.
De getoonde schakelaar is naar mijn idee kwa functie de gezochte schakelaar. Nu alleen kijken of het past op de plaats van de oude schakelaar of passend te maken is.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
En als je het gele dekseltje dicht klikt, zit dan de nood stop er niet bovenop?
Daniel
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Bungdacue zei:
En als je het gele dekseltje dicht klikt, zit dan de nood stop er niet bovenop?
Daniel

Ja pricies vandaar dat ik ook naar zo een schakelaar op zoek was

WR1944 zei:
Jouw noodschakelaar is waarschijnlijk een aan/uit schakelaar met nulspannings beveiliging. Je kan apparatuur aan en uit schakelen en bij spanningsuitval schakelt de schakelaar het apparaat uit. Daardoor kan je machine niet onverwachts weer gaan draaien als de spanning door welke oorzaak dan ook tijdelijk onderbroken is geweest.

dat is exact wat ik uit probeerde te leggen :)

nyckle zei:

die komt een heel eind in de buurt ja, zag op de site van baptist er ook een staan met een klepje/noodstop denk dat ik die ga bestellen, een klein doosje maken lukt me dan zelf nog wel,

bedankt voor alle hulp, nu kan ik strax weer (veilig) verder met de picknick tafels :D



Attached files
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Persoonlijk haat ik dat soort schakelaars, er stond zo één op mijn robland afzuiging. Alles behalve praktisch, het dekseltje bedekt de schakelaars, die bedekt zijn met een taai doorzichtig plastiek waardoor ze moeilijk in te drukken zijn. En door het dekseltje zie je de schakelaars niet goed, dus had ik de neiging om ze met de noodstop uit te schakelen, waarna alles vast toe zit en je eraan moet prutsen om die weer open te doen. Een week later vloog hij eraf en heb ik hem vervangen met een stevige draaiknop waarmee ik hem op afstand aanzet.
Nu staat er zo ook één op mijn quantum kolomboor, omdat die op ooghoogte staat is het iets meer praktisch, maar nog steeds als het koud is zijn de knoppen erg moeilijk om in te drukken.

Het is gewoon een goedkope optie die fabrikanten gevonden hebben omdat er nu per se overal een noodstop op moet staan, maar handig is het zeker niet.
 

lextriplex

Nieuw lid
25 jan 2012
7
0
Als het even kan altijd een schakelaar met een 0 spanning beveiliging gebruiken, het probleem van die dingen met die gele klepjes zijn gewoon heel goedkope schakelaars en werken waardeloos.
Ik maak ze meestal zelf met een relais twee drukknopjes en een grote rode paddenstoel nootknop dat is veel goedkoper dan kant en klaar kopen, maar goede componenten zijn al snel veel duurder dan zo'n goedkope schakelaar je kan even bij Conrad kijken www.conrad.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.