Bovenfrees en/of freestafel

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo,

Mijn "bouwmarkt" bovenfrees is stuk. Destijds gekocht voor het brute werk (bevestigingsogen verzinken enzo).

Ondertussen is houtbewerking een serieuze hobby geworden en heb ik mij een tijd geleden o.a. een Festool TS 55 invalzaag gekocht. Ik ben hier heel erg tevreden van.

Nu wil ik mijn bovenfrees dus vervangen, maar ik denk dat ik voor sommige werkzaamheden beter een freestafel kan gebruiken dan een bovenfrees (bv. lange plinten afronden). Ik ben dus op zoek naar een bovenfrees die prettig werkt (goede diepteinstelling enzo) & eventueel ook in een (zelfbouw) freestafel gemonteerd kan worden.

Festool is niet per sé uitgesloten, maar ik denk niet dat die onder een freestafel kunnen (tenzij met de dure CMS optie) & bovendien denk ik dat dit niet dat dit voor mij de beste keuze is.

Graag had ik dus jullie raadgevingen gehad hierover!

Mvg

Stijn
 

WR1944

Oud hout
Welkom op dit forum.
Er zijn meerdere forummers, waaronder ik, die een freestafel hebben gebouwd. Daar kan je meer informatie over vinden met de zoekfunctie.
In Holland had ik een CMS-tafel met een TS55 en een OF1010 insert. In Amerika ben ik overnieuw begonnen met de aanschaf (andere spanning) en kocht weer een TS55 maar een OF1400. Dit laatste vanwege het aanbod in 1/2" frezen. Omdat in Amerika geen CMS beschikbaar is (veiligheidskwestie met UL en verzekeringen) heb ik m'n eigen freestafel gemaakt. Daarvoor heb ik een Triton 1400 Watt bovenfrees aangeschaft. Die heeft de mogelijkheid om van boven de tafel de hoogte te verstellen. Ik ben daar erg tevreden over.
Ik hoop dat je door de informatie op dit forum de juiste keuze kan maken. Het maken van de freestafel op zich was ook leuk om te doen. Je ziet op die manier een functioneel stuk gereedschap ontstaan.
 

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
144
2
Ik heb ook een frees van triton dit vind ik de ideale frees voor een freestafel. En betaalbaar van prijs.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Allen bedankt voor de hulp met mijn keuze!

Triton lijkt inderdaad een heel interessant. Ik had overigens al een aantal topics over (zelfbouw) freestafels gelezen op het forum.

Zijn er ook mensen die hun Triton gebruiken als bovenfrees (zowel gemonteerd als uit de hand dus). Ik begrijp dat 2 verschillende toestellen nog prettiger werkt, maar dat is voorlopig nog even te veel van het goede :)

Hebben de Benelux leden ook advies over goede (web)winkels die Triton verkopen?

Nogmaals bedankt!

Stijn
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik heb geen Triton maar ben wel aan het zoeken geweest en de silverline.eu webwinkel lijkt voor mij vooralsnog het meest interessant :) .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Silverline : daar komt mijn triton ook weg. De triton valt ook wel mee te werken uit de hand maar onder de freestafel komt hij meer tot zijn recht.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
de OF1400 van Festool kan redelijk makkelijk onder een DHZ freestafel, hier heb je een video die een interessante freestafel toont met deze frees: qUZF3GdSSa4[/MEDIA]]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... UZF3GdSSa4
Het nadeel van festool frezen is dat de fijn instelling van de diepte enkel de diepte aanslag afstelt, en niet zoals bij Bosch waar de afstelling rechtsreeks de hele frees doet bewegen.
De ideale bovenfrees in Europa verkrijgbaar voor freestafels is voor mij de Bosch GMF1400, dat is natuurlijk ook een andere prijsklasse dan triton.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
hier nog een nieuw lid die freestafel gaat bouwen.

Wat ik zelf alleen nog niet snap is wat is de toegevoegde waarde van een router plate?

die mooie rode inleg stukjes kan je zelf ook in het blad leggen?

wat zie ik over het hoofd.
 

tuoh

Oud hout
bartos zei:
hier nog een nieuw lid die freestafel gaat bouwen.

Wat ik zelf alleen nog niet snap is wat is de toegevoegde waarde van een router plate?

die mooie rode inleg stukjes kan je zelf ook in het blad leggen?

wat zie ik over het hoofd.

Je ziet niks over het hoofd, integendeel je gebruikt je hoofd. De meeste van die spullen maak je gewoon zelf. Trespa of Lexan (plexiglas) is daar heel geschikt voor.

Het is niet omdat het een flassy kleurtje heeft dat het ook beter werkt. Dat noemt men nu marketing, de mensen iets doen kopen wat je makkelijk zelf kan vervaardigen. Het internet staat vol met die liefst felgekleurde gadgets.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Je kan die freesmontageplaten makkelijk zelf maken. Je koopt het geschikte uitgangsmateriaal als aluminium of een harde kunststof. Je maakt er een nette rechthoekige plaat van. Je maakt er een gat in waar de frezen later ruimschoots door kunnen. Dat gat voorzie je van een rand met het liefst een soort bajonet groef waar je passende schijven met diverse diameters gaten in vast kan klemmen. Daarmee verbeter je eventuele afzuiging vanaf de onderkant en verklein je de ruimte rondom de frees voor een beter glijoppervlak voor je werkstukken. Ook prettig is een mogelijkheid om de plaat exact gelijk te krijgen met het tafeloppervlak en het nagenoeg spelingvrij in de tafel te kunnen inlaten met stelschroefjes. Verder nog een gatenpatroon voor de freesbevestiging en indien beschikbaar een gat voor de verticale verstelling.
Ik had dit makkelijk allemaal zelf kunnen doen en zeker zo nauwkeurig als ik de geschikte apparatuur in m'n basement had. Daarom koos ik voor een gekochte montageplaat. Voor die $ 65 (nog geen EUR 50) kan ik het zelf niet maken, zelfs niet als ik alleen maar materiaal reken.
Er zijn ook diverse mogelijkheden om aan rails te komen voor de zijgeleider en aanslag maar ik heb de kant-en-klare rails ervoor gekocht. Ik maak wel m'n eigen bouten voor de rail uit slotbouten (5/16") die een slag groter zijn van de 1/4" zeskantboutjes die er meestal voor gebruikt worden. Ik moet dan wel de zijkanten van de koppen wat smaller vijlen maar dan heb wel iets sterkers dan standaard. Niet dat ik die extra sterkte nodig heb maar de grotere knoppen liggen bijvoorbeeld wel wat lekkerder in de hand.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Beste woodworkers,

Het gaat een Triton worden, maar ik ben er nog niet uit welke: 1400W of 2000W

@WR1944: waarom heb jij voor de 1400W gekozen? Die ontbreekt standaard de zwengel voor tafel inbouw (extra optie) & is ook iets te licht in een tafel (volgens Silverline)

Ik wil hem ook zeker als bovenfrees gebruiken (dus niet enkel onder een tafel) & daar heeft de 1400 een beetje voor mbt handelbaarheid & gewicht

Merçi

Stijn
 

WR1944

Oud hout
Estivie zei:
@WR1944: waarom heb jij voor de 1400W gekozen? Die ontbreekt standaard de zwengel voor tafel inbouw (extra optie) & is ook iets te licht in een tafel (volgens Silverline)

Toen ik de frees kocht was de 1400W de enige van de twee Tritons met een hoogteverstelling die verstelling boven de tafel mogelijk maakte. En omdat ik al een Festool OF1400 had kon de Triton continu onder de tafel blijven. De verstelhendel zat standaard in de leveringsomvang. Door het gebruik van de OF1400 had ik al het idee dat 1400W voldoende was voor de klussen die ik normaliter doe. Ik draai geen productie dus als ik het eindresultaat kan bereiken in meerdere gangen heb ik daar vrede mee. En tot dusverre ben ik heel tevreden.
Of een bepaald vermogen van een frees te licht is staat natuurlijk ter discussie. Dat hangt van je toepasing af. Als je voornaamste freeswerkzaamheden met frezen van 50 mm gedaan moeten worden is 1400W aan de lichte kant. Als je daarnaast ook nog uit de hand wilt frezen is een zwaardere frees dan 1400W lastiger te hanteren. Ik heb de Festool OF2200 even in de hand gehad en die is veel zwaarder t.o.v. van de OF1400 dan de OF1400 is t.o.v. de OF1100. En de Festools voelen veel lichter aan in verhouding tot hun vermogen dan de meeste andere frezen.
De Tritons zijn vrij goedkoop in verhouding tot hun kwaliteit. Mijn advies zou zijn: koop de 1400W. Mocht je later behoefte krijgen aan meer vermogen dan kan je sparen voor de 2000W, die in de tafel houden en de 1400W als een handheld inzetten. En probeer frezen te kopen die in beide machines passen.
 

robert01

Nieuw lid
13 jan 2010
14
0
Zelf gebruik ik al jaren een De Walt freesmachine onder een tafel. Dit een 12mm 2000W machine waarvoor ik ook een 1/2 inch setje van de Walt voor heb besteld. Aanbod van 1/2 inch frezen vanuit US of UK is enorm voor zeer schappelijke prijzen. Middels deze set kan ik beide simpel aan.
De Walt heeft ook voordeel dat er vele opties standaard beschikbaar zijn van andere leveranciers zoals een lift etc. Daarnaast zijn ze niet duur. Populair in een grote markt als US betekent goede beschikbaarheid van allerlei opties.

In de praktijk zal je liever een tweede bovenfrees gebruiken voor het handwerk. Met deze machines kan je er 2 kopen voor de prijs van 1 Festool.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een mafell lo 65, die ik ook onder een (voorlopig heel eenvoudige) freestafel kan hangen. Deze machine heeft een instelwiel voor de diepteinstelling aan de bovenkant (naast de fijnafstelling aan de onderkant). Dit wiel kan als de machine onder een freestafel hangt gebruikt worden om de diepte in te stellen.

De machine is vrij zwaar om uit de hand te fresen, maar daar gebruik ik hem ook veel voor. Hij bevalt mij uitstekend. Ik maak er zelf ook accessoires voor, zoals een hulpstuk om langs een lineaal te fresen.

Voor een freestafel lijkt me een zware machine het geschiktst, want dan kan je ook serieuze fresen gaan gebruiken, om lijmverbindingen en deurtjes te maken enzo.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Beste woodworkers,

Het gaat een Triton worden, maar ik ben er nog niet uit welke: 1400W of 2000W

@WR1944: waarom heb jij voor de 1400W gekozen? Die ontbreekt standaard de zwengel voor tafel inbouw (extra optie) & is ook iets te licht in een tafel (volgens Silverline)

Ik wil hem ook zeker als bovenfrees gebruiken (dus niet enkel onder een tafel) & daar heeft de 1400 een beetje voor mbt handelbaarheid & gewicht

Merçi

Stijn

Ondertussen een tijdje de 1400W in huis en afgelopen week ook voor de eerste keer mee gewerkt. Wat een fijne machine! Bedankt voor het advies, het is echt een toppertje.

Hopelijk snel tijd om een freestafel te bouwen. Er liggen redelijk wat meters plint klaar die afgerond moeten worden :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.