Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Bovenfrees en/of freestafel

Hallo,

Mijn "bouwmarkt" bovenfrees is stuk. Destijds gekocht voor het brute werk (bevestigingsogen verzinken enzo).

Ondertussen is houtbewerking een serieuze hobby geworden en heb ik mij een tijd geleden o.a. een Festool TS 55 invalzaag gekocht. Ik ben hier heel erg tevreden van.

Nu wil ik mijn bovenfrees dus vervangen, maar ik denk dat ik voor sommige werkzaamheden beter een freestafel kan gebruiken dan een bovenfrees (bv. lange plinten afronden). Ik ben dus op zoek naar een bovenfrees die prettig werkt (goede diepteinstelling enzo) & eventueel ook in een (zelfbouw) freestafel gemonteerd kan worden.

Festool is niet per sé uitgesloten, maar ik denk niet dat die onder een freestafel kunnen (tenzij met de dure CMS optie) & bovendien denk ik dat dit niet dat dit voor mij de beste keuze is.

Graag had ik dus jullie raadgevingen gehad hierover!

Mvg

Stijn

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: Bovenfrees en/of freestafel

Welkom op dit forum.
    Er zijn meerdere forummers, waaronder ik, die een freestafel hebben gebouwd. Daar kan je meer informatie over vinden met de zoekfunctie.
    In Holland had ik een CMS-tafel met een TS55 en een OF1010 insert. In Amerika ben ik overnieuw begonnen met de aanschaf (andere spanning) en kocht weer een TS55 maar een OF1400. Dit laatste vanwege het aanbod in 1/2" frezen. Omdat in Amerika geen CMS beschikbaar is (veiligheidskwestie met UL en verzekeringen) heb ik m'n eigen freestafel gemaakt. Daarvoor heb ik een Triton 1400 Watt bovenfrees aangeschaft. Die heeft de mogelijkheid om van boven de tafel de hoogte te verstellen. Ik ben daar erg tevreden over.
    Ik hoop dat je door de informatie op dit forum de juiste keuze kan maken. Het maken van de freestafel op zich was ook leuk om te doen. Je ziet op die manier een functioneel stuk gereedschap ontstaan.

Ik heb ook een frees van triton dit vind ik de ideale frees voor een freestafel. En betaalbaar van prijs.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Yep,ook hier hangt er een triton onder de freestafel......Je bent meer dan welkom om die eens te komen proberen.

Allen bedankt voor de hulp met mijn keuze!

Triton lijkt inderdaad een heel interessant. Ik had overigens al een aantal topics over (zelfbouw) freestafels gelezen op het forum.

Zijn er ook mensen die hun Triton gebruiken als bovenfrees (zowel gemonteerd als uit de hand dus). Ik begrijp dat 2 verschillende toestellen nog prettiger werkt, maar dat is voorlopig nog even te veel van het goede

Hebben de Benelux leden ook advies over goede (web)winkels die Triton verkopen?

Nogmaals bedankt!

Stijn

Ik heb geen Triton maar ben wel aan het zoeken geweest en de silverline.eu webwinkel lijkt voor mij vooralsnog het meest interessant .

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Silverline : daar komt mijn triton ook weg. De triton valt ook wel mee te werken uit de hand maar onder de freestafel komt hij meer tot zijn recht.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

de OF1400 van Festool kan redelijk makkelijk onder een DHZ freestafel, hier heb je een video die een interessante freestafel toont met deze frees: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=qUZF3GdSSa4[/video]]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... UZF3GdSSa4
    Het nadeel van festool frezen is dat de fijn instelling van de diepte enkel de diepte aanslag afstelt, en niet zoals bij Bosch waar de afstelling rechtsreeks de hele frees doet bewegen.
    De ideale bovenfrees in Europa verkrijgbaar voor freestafels is voor mij de Bosch GMF1400, dat is natuurlijk ook een andere prijsklasse dan triton.

hier nog een nieuw lid die freestafel gaat bouwen.

Wat ik zelf alleen nog niet snap is wat is de toegevoegde waarde van een router plate?

die mooie rode inleg stukjes kan je zelf ook in het blad leggen?

wat zie ik over het hoofd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bartos
    hier nog een nieuw lid die freestafel gaat bouwen.

Wat ik zelf alleen nog niet snap is wat is de toegevoegde waarde van een router plate?

die mooie rode inleg stukjes kan je zelf ook in het blad leggen?

wat zie ik over het hoofd.
    Je ziet niks over het hoofd, integendeel je gebruikt je hoofd. De meeste van die spullen maak je gewoon zelf. Trespa of Lexan (plexiglas) is daar heel geschikt voor.

Het is niet omdat het een flassy kleurtje heeft dat het ook beter werkt. Dat noemt men nu marketing, de mensen iets doen kopen wat je makkelijk zelf kan vervaardigen. Het internet staat vol met die liefst felgekleurde gadgets.

Mvg,

André

Forum Rechten