Kromtrekken laminaat panelen schuifdeurkast

MaartenJ

Nieuw lid
9 mrt 2012
3
0
Beste houtliefhebbers,

Misschien is dit onderwerp hier als vloeken in de kerk, maar ik denk dat jullie materiaalervaring (met echt hout ;) ) hier kan helpen.

Voor een schuifdeurkast BxH = 300 x 195 cm wil ik 2 schuifdeuren samenstellen door laminaat vloerplanken van ordinair IKEA MDF kliklaminaat horizontaal te koppelen en aan de achterkant rondom voorzien van lattenstroken om het geheel stijver te maken en mogelijkheden te krijgen om het schuifdeurbeslag te bevestigen.
Ik zou willen kiezen voor deze constructie omdat
1. Ik de kant-en-klare CanDo panelen te duur vind, en
2. Wanneer ik voor multiplex plaatmateriaal ga ik zelfs met volle platen niet uitkom; deze laminaatplanken zijn net lang genoeg om uit te komen in de breedte.

Bovendien vind ik de "eiken-look in horizontale banen" wel chique staan.

Mijn eerste bouwsel heeft het een week uitgehouden voordat het zowel in horizontale als vertikale richting krom trok (en niet een beetje, zie foto). Hierbij heb ik de kliklaminaat planken met PVA verlijmd in de mes-en-groef en de achterkant langs de 4 zijden opgedikt door 10 mm dikke multiplex stroken van plm 6 cm breed te verlijmen met MSpolymeerlijm.

foto6.jpg


Het kromtrekken is denk ik ontstaan doordat het laminaat meer uitgezet heeft dan het multiplex.

Voordat ik na veel duurdere en bewerkelijkere oplossingen ga kijken: wat zou er gebeuren als ik opnieuw begin maar dan stroken van hetzelfde laminaatmateriaal zaag en rug-aan-rug ga verlijmen? Klopt het dat ik dan dezelfde uitzettingscoëfficienten bereik aan de voor en achterkant waardoor de panelen dan wel stabiel worden? Of geldt dit alleen als ik de gehele panelen dubbel uitvoer?

Ben benieuwd naar jullie advies of eventuele frisse andere ideeën!

groeten Maarten
 

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
heb je het materiaal eerst eens even de tijd gegeven in de ruimte waar het komt te hangen ? Als je laminaat gaat leggen moet je de boel ook eerst even een tijdje in de ruimte laten aclimatiseren.
 

MaartenJ

Nieuw lid
9 mrt 2012
3
0
Klusfoobje, dank je voor je reactie;

Nee ik heb het laminaat geen tijd gegeven te acclimatiseren. Denk je dat het werken (hier: uitzetten) een eenmalig iets is dan? Ik woon op een schip waar sowiezo onregelmatig gestookt wordt omdat ik regelmatig weg ben gedurende de werkweek. Ik ben zelf bang dat het toch enigszins zal blijven werken, hoewel de meeste uitzetting inderdaad wel eens eenmalig zou kunnen zijn geweest.
Daarom was ik benieuwd naar een manier om het geheel robuust te maken door slimme materiaalkeus van de verstevigingslatten.

groeten Maarten
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat je er beter een plaat (MDF of multiplex of zo) achter maakt, en de delen daar op lijmt met een sterke montagelijm.
Weet het ook niet zeker, maar volgens mij heb je dan betere slaagkansen.
Acclimatiseren is natuurlijk ook heel belangrijk, daar begint alles mee;-).

Een kader kan makkelijker kromtrekken dan een volle plaat, een volle plaat is dan weer veel zwaarder...

Succes!
Steven
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
ik zou het laminaat vrijdragend plaatsen. Als je een plaat afhangt, en daar een kader omheen maakt, met een uitsparing waar het laminaat met enige speling in past, dan kan het gewoon blijven werken.. laminaat is naar mijn mening niet gemaakt om vast te leggen/verlijmen op een ondergrond.
 

tuoh

Oud hout
Schuifdeuren trekken altijd krom in het verticale vlak, tenminste als je niks onderneemt om dit te vermijden.
Enkel of dubbel opgebouwd maakt geen verschil, kromtrekken zal ie.

De meeste kans van slagen ga je krijgen door als rug een spaanplaat van 18mm te gebruiken, lijm daar het laminaat tegenaan, maar NOOIT volledig verlijmen, altijd met kleine dotten lijm, liefst Polymeerkit. Eén dot in het midden van de strook, en om de 30à 40cm uit elkaar is ruim voldoende, voorzie ook altijd wat speling tussen twee delen, anders dan bij gebruik op de vloer waar de hele vloer kan werken, moet je bij gebruik als bekleding rekening houden met het werken per strook.

Eens de deur volledig klaar moet deze voorzien worden van minimum twee deurrechters per deel, deze dienen om schuifdeuren vlak te houden en kromtrekken in het vertikale vlak tegen te gaan. (foto bijgevoegd) Daarom ook de noodzaak van een voldoende dikke plaat als drager.

Het kromtrekken in het horizontale vlak is vermoedelijk te wijten aan het onvoldoende climatiseren, maar het kan evengoed aan een verschil in temperatuur liggen tussen voor en achterzijde, of een wisselende vochtigheidsgraad voor en achter de deur. Schuifdeuren zijn berucht hiervoor, die reageren op de minste schommeling in vochtgehalte, of een afwijkende afwerking tussen voor en achterzijde.

Het is altijd wat bang afwachten wat die dingen gaan doen eens ze geplaatst zijn

Ps: zie nu pas dat die deuren op een schip komen te hangen, ja dan is een verschillende vochtigheid tussen voor en achterzijde vermoedelijk de boosdoener bij het kromtrekken van de deuren. Ik zou de achterzijde van de deuren dan ook waterdicht aflakken, dat verhinderd de vochtopname. Dit in combinatie met de deurrechters zou dan een vlak geheel moeten opleveren.

Mvg,

André

Attached files
 

MaartenJ

Nieuw lid
9 mrt 2012
3
0
Mensen,

Hartstikke bedankt voor jullie inzichten, ik ben een boel wijzer geworden! Moet nog wel even laten bezinken wat het precies wordt; de boven-geleiding is namelijk al afgewerkt (en gebaseerd op 17 mm dikte); als het 18+7 wordt zal ik de geleiderollen moeten infrezen om de onderlinge afstand te waarborgen...

Die "deurrechters", zijn dat een soort trek/duwstangen om interne spanningen weg te calibreren!? Als die speciaal voor dit doel bestaan dan geloof ik ook wel dat dit kromtrekken een typisch probleem is van vrijhangende deuren!

Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang; nu eerst wat andere klussen...

groeten Maarten
 

peterselie

Actieve deelnemer
30 nov 2010
26
0
ik vind het laminaat op een deur een heel mooi idee en heb het vaker gezien.
Je kan ook Storemax pakket kopen waar je ook aan de randen van de deuren een aluminium of wit kleurige rand heb. Daar past een 8 mm plaat( laminaat) in dit hoef je niet te verlijmen dus vrij om te werken.
Deze Storemax pakketten zijn gewoon bij de bouwmarkt praxis te koop dus makkelijk om aan te komen

succes
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
peterselie zei:
ik vind het laminaat op een deur een heel mooi idee en heb het vaker gezien.
Je kan ook Storemax pakket kopen waar je ook aan de randen van de deuren een aluminium of wit kleurige rand heb. Daar past een 8 mm plaat( laminaat) in dit hoef je niet te verlijmen dus vrij om te werken.
Deze Storemax pakketten zijn gewoon bij de bouwmarkt praxis te koop dus makkelijk om aan te komen

succes

Goed idee!! :D
 

tuoh

Oud hout
Met het gebruik van een deurrechter kan je de deur inderdaad hol of bol zetten. Ze trekken of duwen dus.
Ze zijn inderdaad speciaal ontwikkeld om schuifdeuren in de juiste vorm te dwingen en zijn meestal te verkrijgen bij de beter gesorteerde ijzerwarenhandel.

Mvg,

André
 

Paul Sip

Nieuw lid
18 apr 2012
1
0
Wellicht is mijn reactie als mosterd na de maaltijd. Als ervaren verkoper in zowel kasten als laminaat en parket even het volgende. Ten eerste 2x 24 uur materiaal laten acclimatiseren in gesloten verpakking in de ruimte waar het gaat komen is uitstekend, maar heeft meer met de temperatuur dan met het massavochtpercentage te maken. Het is kortom een utopie om te verwachten dat wanneer iets te nat of te droog is het in zo'n korte periode terug naar zijn evenwicht gaat. Het tweede is dat laminaat dat dunner dan 8 mm is eigenlijk voor een Nederlands binnenklimaat ongeschikt is, omdat het te zwak is om spanningen vanwege schommelingen in de RV te verdragen. Anders dan in de ons omringende landen kennen wij een te grote wisseling in de relatieve luchtvochtigheid, in de winter wanneer het vriest dat het kraakt soms 20-25% en in de nazomer wanneer we over klam weer spreken 80-85%. Mens en dier voelen zich happy rond de 55%. Enkel mensen met astma prefereren meestal een iets drogere lucht. Ten derde zou ik laminaat uitsluitend vol verlijmen met een elastische lijm en me hierover door de fabrikant laten voorlichten, bijv. Schönox, Henkel(Thomsit)of Unipro.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.