Seriewerk op de draaibank

tuoh

Oud hout
Vandaag begonnen aan een klusje om "U" tegen te zeggen. Ik kreeg de vraag om 800 stuks fake koppen van klinknagels te draaien. Moeten dienen voor de inrichting van een winkel, die word dus aangekleed in scheepsstijl. Diameter 22mm op 10mm hoog.

De houtsoort is Grenen, eens gemonteerd komt alles in de metaalverf.
Met een productie van 40 stuks per uur ben ik dus nog even bezig, maar ik heb vandaag toch al 200 stuks klaar gekregen :D

bijgaand wat beeldjes van de klus.

Mvg,

André

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Interessant. Heb je hulpstukken gemaakt om in 1 keer de juiste lengte te steken, of b.v. een profiel beitel om de ronding van de kop in 1 keer zuiver te krijgen?

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tsonge wat een klus. En dat in grenen. Was de houtkeuze een bewuste keuze? Beuken laat zich immers gemakkelijker overschilderen vanwege de fijnere nerf.
vr.gr. Jan Pranger.
 

tuoh

Oud hout
Ja, het is een hele klus. Maar na het dertigste exemplaar draai je een perfecte bolle kop met de ogen toe :D

Het hout is niet bewust gekozen, maar zijn wat restjes die ik staan had, heb alleen gekeken naar een relatief dichte structuur. Deze stukjes Grenen zijn van de zwaardere soort en hebben een gesloten nerf.
Het enige hulpstuk dat ik gebruik is een steekpasser ingesteld op de juiste lengte, het kopje draai ik met een guts van 8mm, dat werkt mooi glad af. Insteken doe ik met een smalle afsteekbeitel van 2mm, afsteken gaat dan weer best met een rechte beitel van 2mm dikte, hoe dunner deze beitels zijn hoe minder houtverlies, of hoe meer koppen ik uit één eindje hout haal.
Nog een paar avondjes werk en de klus is geklaard, eens je aan de gang bent gaat het vlot, verstand op nul en draaien maar. Het langste werk is nog een nieuw stuk inspannen en rond draaien, die kopjes vormen gaat veel sneller.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Ik zou deze run gedaan hebben met m'n ervaring in de metaal. Er van uitgaand dat de klauwplaat en hoofdas een gat heeft waar de dikke deuvel doorheen past zou ik een aanslag gemaakt hebben waar de losse kop zit. Vervolgens een beitel slijpen die rechts vlak is, aan de kopkant een smal vlak voor het afsteken en links de ronding voor de kop. Dan een slede op het bed waarmee de beitel met de hand naar voren bewogen kan worden.
Het draaien gaat dan als volgt. De aanslag staat zo ver van de klauwplaat af dat de slede met beitel zonder schade te veroorzaken heen en weer bewogen kan worden. De eerste keer met de beitel de ronding draaien, de aanslag zo plaatsen dat de juiste dikte afgestoken wordt. De deuvel tot aan de aanslag doorschuiven en met een beweging wordt de kop afgestoken en de nieuwe ronding gedraaid.
Als het hout niet door de hoofdas kan zou je de aanslag en de slede kunnen koppelen en beiden steeds opschuiven en als bovenstaand afsteken.
Het klinkt ingewikkelder dan het in werkelijk is.
 

tuoh

Oud hout
Ja, dat is het verschil tussen hout en metaaldraaien hé. Ik ken geen enkel merk houtdraaibank waar de as voorzien is van een grote boring, meestal stopt het bij 8 à12mm, als er al een boring aanwezig is :cry:
Mijn draaibank heeft zowel in de vaste kop als de losse kop een doorgaande boring van 10mm.

Anders dan bij metaaldraaien waar de draaibeitel steeds mooi horizontaal zijn werk doet, doet de houtdraaibeitel zijn job onder een hoek lager dan het horizontale vlak. Zo krijg je een glad oppervlak, anders kan je nog eens met schuurpapier aan de slag.

De beitel horizontaal geplaatst bij houtdraaien betekend dat je aan het schrapen bent en dit geeft enkel een bevredigend resultaat bij harde houtsoorten.
Zachtere houtsoorten moeten snijdend bewerkt worden om een glad oppervlak te verkrijgen.

De enige manier om deze klus sneller te klaren is door gebruik te maken van een automatische houtdraaibank, dan vallen er een paar honderd kopjes per uur uit de machine. Maar geen enkele beroepsdraaier stelt voor 800 stuks een machine om. Elke klus heeft namelijk een andere geprofileerde beitel nodig, en die kosten aardig wat geld. Het is alleen rendabel als de oplage groot genoeg is. een paar duizenden stuks minimum.

Seriewerk op een gewone houtdraaibank heeft ook zijn voordelen, de draaier word steeds sneller :D vandaag is de productie al gestegen tot 50 stuks per uur. The sky is the limit blijkbaar.

Ik kan elke beginnende houtdraaier aanraden om eens een reeks van tientallen stuks met dezelfde vorm te draaien, je bekwaamheid gaat met sprongen vooruit. Het mooie van de zaak is dat dit bijna onbewust gaat, je eerste stukken daar moet je tegen vechten en het duurt een eeuwigheid alvorens een stuk klaar is, maar na het 20 ste stuk gaat het al heel wat vlotter. Op het eind is je beitelvoering totaal anders dan in het begin en de snelheid van werken is er ook met sprongen op vooruit gegaan:D

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Een oom van me was een van de laatste mannen uit het stoomtijdperk in de regio Den Haag. ;) Een soort van Willem Bever dus. Hij had een werkplaats en deed onderhoud en reparaties aan de stoominstallaties van wasserijen uit de wijde omgeving. Daarnaast deed hij klussen voor derden.
Zo'n opdracht was 5000 houten wielen voor rolschaatsen. Dat waren toen de rolschaatsen voor professionals en wedstrijdschaatsers. Ik heb hem als 15-jarige geholpen bij die klus en wat ik me er nog van herinner was dat alles was ingericht als voor staal draaien. Ik zal je de details besparen (voor zover ik me die nog zou kunnen herinneren) maar het ging met een stevige draaisnelheid en je stond echt kniediep in de krullen. We zijn er een paar avondjes aan bezig geweest en toen kon de fabriek de wielen op komen halen. Het is leuk dat door jouw verhaal me een bijna vergeten herinnering te binnen schiet.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er bestaan houtdraaibanken met een grotere boringen, de Geiger G25 bijvoorbeeld kon met 50 mm boring besteld worden. Daarbij kwam dan een M76 schroefdraad op de spindel. Kreher levert standaard 20 of 25 mm boring, met een M45 schroefdraad en MK4 conus. Mijn oudere Geiger heeft 20 mm, geloof ik. Zeker de Geiger met 50 mm was inderdaad bedoeld voor snel productiewerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.