Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

kettingfrees vs vierkantegatenboor

Beste forumgenoten, graag even jullie advies. Voor de bouw van een tuinhuis annex buitenkeuken zal ik een flink aantal pen-en gat verbindingen moeten maken in eikenhouten balken van 15x15. Ik ben van plan er een machine voor aan te schaffen. Kunnen jullie me aangegevn wat de voor en nadelen zijn van een kettingfrees en van een vierkante gatenboor.

alvast bedankt voor jullie hulp, Henri

Re: kettingfrees vs vierkantegatenboor

een vierkantegatenboor is sowieso niet geschikt voor de klus. Een stationaire kettingboormachine zou eventueel wel kunnen, maar dat word een heel gehijs om de zware balken op de machine te krijgen.
    De aangewezen machine is een draagbare kettingfrees, Mafell, Makita, Hitachi en Protool hebben dergelijke machines in het gamma.
    Maar voor een éénmalige klus is dit overkill, de machines zijn niet goedkoop. Veel vlotter werkt een simpele boorstandaard met diepteinstelling, daarin een boormachine uitgerust met een fostnerboor of iets dergelijks, en klaar is Kees.

Per gat enkele gaten overlappend boren en de resten wegsteken met een brede beitel, het werkt redelijk snel, en de investering is minimaal.

Mvg,

André

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Misschien is de nieuwe Festool Domino XL een oplossing? Daar kan je stevige pennen mee in het hout jassen.

Dank voor jullie reacties. Ik zal eerst de methode van André eens uittesten. Dat is inderdaad een goedkope methode. Misschien is er zelfs nog een mogelijkheid om langgatboren te gebruiken om de wanden van de gaten te zuiveren.

Henri

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011

ik ben het eens met Tuoh, ik heb onder andere een vierkantsgatboor, maar hiervoor zou ik ze niet willen gebruiken. Eik van 15x15 voor buitengebruik is waarschijnlijk niet al te droog en met veel knopen, een echte ramp voor de gatenboor.

Forum Rechten