draw boring (deuvel in een pen en gat verbinding?)

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
hallo, weet iemand hoe deze techniek in goed Nederlands heet?

hier is een omschrijving van hoe je de pinnen kan maken
http://www.wkfinetools.com/contrib/cSchwarz/z_art/drawBoring/drawBoring4.asp

weet iemand misschien waar je die pinnen die hier gebruikt worden kan krijgen en hoe die in het Nederlands heten?

trouwens is er ergens een woorden lijst van Nederlands naar Engelse termen. Ik zag hier op het forum dat dat genoemd werd maar waar kan ik die vinden?
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
helaas is er nog geen duidelijke woordenlijst op het forum, maar dit is al wel eens langs gekomen, en in het Nederlands heet dit een getoogde verbinding, waar je met een toogpen de pen vast in het gat trekt
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ha bedankt wat is Nederlands mooi als het op houtbewerking aankomt:

futselplak, horletoet etc.

enig idee waar ik die "alignment tools" kan vinden en hoe metaal bewerkers die dan noemen?
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
De afgelopen maanden ben ik voor mezelf begonnen met een woordenlijst Engels-Nederlands. Hierin komen allerlei begrippen die je tegenkomt als je met hout werkt en soms ook iets breder dan dat (doe-het-zelf in algemene zin). Hierbij vinden jullie de lijst in CSV-formaat. Misschien heeft iemand er iets aan of kan hij dienen als startpunt voor een lijst hier op het forum.

Attached files Houtbewerking woordenlijst.csv.zip (3.2 KB)
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
mooi bedankt is het een idee om hier een apart onderdeel van het forum aan te weiden dan kan iedereen aanvullen?
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Jeroen, ik ben ook al een tijdje op zoek naar zoiets. Door jouw vraag ben ik weer eens verder gaan zoeken en ik kwam het volgende tegen: PB Handruimer van Swiss tools. Deze wordt zelfs bij baptist verkocht. Dit ding is in principe om gaten te veruimen. Ik neem aan dat jij het ook wilt gebruiken voor drawboring zoals bv Chris Schwarz dat beschrijft. Dus om de pen strak in het gat te trekken waarna je er deuvels in kan steken.

Het is wel vrij prijzig, maar ik ben zelf al een tijd in bezit van en PB schroevendraaierset en dit is prima spul.

Groet,

Mike
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
bedankt ik zal vanavond kijken

het gaat inderdaad om de techniek die "the schwartz" in forgotten handtools deed(is ook ergens op youtube te vinden maar kan dat zo snel niet vinden)

ik zoek eigenlijk een goedkope oplossing. "echte" draw boor pins zijn wel te koop voor de meest idiote prijzen. voor kleine gaatjes ga ik een goedkope priem gebruiken voor de grote gebruik ik
misschien een gewone verfkrabber en haal het krab stukje er af
dan een beetje conisch maken op de draaibank met wat schuurpapier of zo.


probleem van veel pendrijvers is dat ze niet conisch zijn en dat lijkt me wel handig
drevels etc. zijn weer wat te conisch.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb dit een aantal keren toegepast en het levert een prachtige vaste verbinding op. Na de pen-gat gemaakt te hebben, boor ik een gat in het deel waar het gat in zit. Even de splinters aan de binnenkant verwijderen en het deel met de pen er insteken. Dat druk ik gewoon de boor nog een keer in het gat, zodat dat deze draait, en het puntje maakt dan een mooie afdruk in de pen. Op gevoel een dikke mm naar de borst van de pen, met dezelfde boor een gat in de pen boren. Als je boel weer in elkaar zet zie dat het gat in de pen iets verschoven zit. Een deuvel pakken, of maken, en aan de kant waar gat van de pen naar binnen komt een schuine kant steken aan de deuvel, met een beitel. De boel weer uitelkaar, lijm erop, in elkaar schuiven en de deuvel of toogpen er in slaan. Zit als een huis.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.