Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

draw boring (deuvel in een pen en gat verbinding?)

hallo, weet iemand hoe deze techniek in goed Nederlands heet?

hier is een omschrijving van hoe je de pinnen kan maken
    http://www.wkfinetools.com/contrib/c...rawBoring4.asp

weet iemand misschien waar je die pinnen die hier gebruikt worden kan krijgen en hoe die in het Nederlands heten?

trouwens is er ergens een woorden lijst van Nederlands naar Engelse termen. Ik zag hier op het forum dat dat genoemd werd maar waar kan ik die vinden?

Re: draw boring (deuvel in een pen en gat verbinding?)

helaas is er nog geen duidelijke woordenlijst op het forum, maar dit is al wel eens langs gekomen, en in het Nederlands heet dit een getoogde verbinding, waar je met een toogpen de pen vast in het gat trekt

Ha bedankt wat is Nederlands mooi als het op houtbewerking aankomt:

futselplak, horletoet etc.

enig idee waar ik die "alignment tools" kan vinden en hoe metaal bewerkers die dan noemen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroenv
    enig idee waar ik die "alignment tools" kan vinden en hoe metaal bewerkers die dan noemen?
    Pendrijvers, drevels, centerpons, centerpunt. Te koop bij iedere willekeurige bouwmarkt, in veel soorten en maten. Er zitten vast wel geschikten tussen .

bedankt! pendrijvers, dat is wat ik zocht

De afgelopen maanden ben ik voor mezelf begonnen met een woordenlijst Engels-Nederlands. Hierin komen allerlei begrippen die je tegenkomt als je met hout werkt en soms ook iets breder dan dat (doe-het-zelf in algemene zin). Hierbij vinden jullie de lijst in CSV-formaat. Misschien heeft iemand er iets aan of kan hij dienen als startpunt voor een lijst hier op het forum.

Attached files Houtbewerking woordenlijst.csv.zip (3.2 KB)

mooi bedankt is het een idee om hier een apart onderdeel van het forum aan te weiden dan kan iedereen aanvullen?

Toogen, Toognagel, Toogpen?

Jeroen, ik ben ook al een tijdje op zoek naar zoiets. Door jouw vraag ben ik weer eens verder gaan zoeken en ik kwam het volgende tegen: PB Handruimer van Swiss tools. Deze wordt zelfs bij baptist verkocht. Dit ding is in principe om gaten te veruimen. Ik neem aan dat jij het ook wilt gebruiken voor drawboring zoals bv Chris Schwarz dat beschrijft. Dus om de pen strak in het gat te trekken waarna je er deuvels in kan steken.

Het is wel vrij prijzig, maar ik ben zelf al een tijd in bezit van en PB schroevendraaierset en dit is prima spul.

Groet,

Mike

bedankt ik zal vanavond kijken

het gaat inderdaad om de techniek die "the schwartz" in forgotten handtools deed(is ook ergens op youtube te vinden maar kan dat zo snel niet vinden)

ik zoek eigenlijk een goedkope oplossing. "echte" draw boor pins zijn wel te koop voor de meest idiote prijzen. voor kleine gaatjes ga ik een goedkope priem gebruiken voor de grote gebruik ik
    misschien een gewone verfkrabber en haal het krab stukje er af
    dan een beetje conisch maken op de draaibank met wat schuurpapier of zo.

probleem van veel pendrijvers is dat ze niet conisch zijn en dat lijkt me wel handig
    drevels etc. zijn weer wat te conisch.

Forum Rechten