Forum vragen

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Drie vragen over het forum.

1.
Is het mogelijk dat de foto grote in kb word berekend en niet in pixels?
Ik heb regelmatig problemen dat een foto niet kan worden geplaatst om dat hij 5 of 20 pixels te groot is dit terwijl de afbeelding maar 75 dpi is en 115kb.

2.
Is het mooier als het forum wat breeder word het is nu 24,4 cm.
Ik heb nu links 13,6 cm en rechts 14,2 grijs aan beide kanten.
Bijvoorbeeld 35 cm breed? Je krijgt dan eeen beetje breedbeeld effect.
Het lijkt nu een beetje op een 15 of 17 inch vierkante monitor breedte.
De meeste hebben toch allang minimaal een 21 inch monitor of groter?
(Ik heb zelf 24, 27 en 30 inch monitoren.)

3.
Is het veld om te typen kleiner dan wat er in het forum word weergegeven?
 

WR1944

Oud hout
Ik verklein m'n foto's die ik op de diverse fora plaats met Irfanview (gratis) en daar ben ik erg content mee. Ik maak standaard de grootste afmeting 800 pixels en daarmee kan ik op de meeste fora probleemloos terecht. De bestandsgrootte schommelt dan afhankelijk van het uitgangsmateriaal tussen de 200 en 800 kB. Tevens plaats ik m'n foto's bij voorkeur bij de tekst en niet in het foto-album of via een URL op een externe server. Dan heb je bij de tekst ook gelijk beeld.
Een hoogst enkele keer moet ik een individuele foto apart behandelen bij een afwijkende pixeldichtheid of als er een bijzondere restrictie is zoals bij een avatar.
Er zijn diverse gratis beeldbewerkers die elkaar weinig ontlopen. Probeer er een paar en gebruik degene die je het best bevalt. Door je tot een enkele beeldbewerker te beperken leer je die goed kennen en kan je er mee lezen en schrijven. En een populaire beeldbewerker wordt ook regelmatig ge-upgrade en ge-update.
Voor de breedte van het veld moet ik je ook gelijk geven. Ongeveer 2/5 van het scherm is onbenut en dat moet je als zuinige Hollander natuurlijk een doorn in het oog zijn.
Het invoerveld kan groter als de Smilies en overige tekst naar boven of onderen verhuizen. Als je invoerveld even groot als het veld waar je tekst uiteindelijk geplaatst wordt heb je een beter inzicht hoe de tekst er "live" uit komt te zien. En je hoeft minder te scrollen bij niet al te lange teksten.
Ik hoop, met jou, dat deze zaken aangepast kunnen worden maar ik ben al blij dat dit forum indertijd van de grond gekomen is en zich in een nog steeds groeiende belangstelling kan verheugen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ Zweihaak, je schrijft
"Het lijkt nu een beetje op een 15 of 17 inch vierkante monitor breedte.
De meeste hebben toch allang minimaal een 21 inch monitor of groter?
(Ik heb zelf 24, 27 en 30 inch monitoren.)"

Neen dus, ik denk dat er nog vele met mij zijn die nog een kleiner scherm hebben dan 20"

Heb je het programa (tje) PIXreziser al geprobeert?
Kost ook niets en gebruikt nagenoeg geen geheugen en kan steeds uitgezet worden.
Na verkleinen (kan op diverse manieren) de afbeelding op het forum plaatsen en men kan door op het plaatje te klikken het beeld vergroten en met Esc weer terug.
Voor uitleg zie P28Ohiw1roM[/MEDIA]]

Veel succes.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@ Zweihaak - Ben het wel een beetje met je eens qua indeling van de breedte. Aan de andere kant, te brede regels tekst lezen veel moeilijker dan te smalle. Kijk maar naar een krant. Dat leest makkelijk.
Toch sluit ik me graag bij je aan met betrekking tot een aantal extra vragen.
= Wat ik veel hinderlijker vind is dat er niet een of andere instelling bestaat (of bereikbaar is) waarmee je de grootte van het lettertype altijd vanaf het moment van inloggen op een vaste gekozen grootte instelt. Met Ctrl en + kun je het beeld vergroten. Maar elke volgende pagina moet je dat weer opnieuw doen.
Het knopje 'verander lettergrootte' helpt (in mijn geval) alleen voor de kopjes, niet voor de tekst.
= De uitleg over de manier waarop je een plaatje aan je verhaal toevoegt is zo duidelijk als een zak vol zaagsel. Ik heb heel wat computerervaring, maar van dat standaardverhaal snap ik nog steeds geen hout. RTFM heeft hier echt helemaal geen zin. Dat zal niet alleen mij, maar ook een aantal anderen er mogelijk/waarschijnlijk van weerhouden hun verhaal visueel met plaatjes te verduidelijken. Dat vind ik spijtig.
= De faq vertelt veel. Maar tijdens het gebruik van het forum is de uitleg via de faq ver weg. Tegen de tijd dat ik ontdekt heb waar ik ergens een of andere uitleg vinden kan, of niet, ben ik de vraag zo'n beetje kwijt.
De opzet van dit forum is prima. Ben ik helemaal met de laatste alinea van WR1944 eens: een prachtige bron van kennis en stimulering. De uitvoering kan denk ik inderdaad wel iets vriendelijker. Misschien is 'toegankelijker' daar een veel beter woord voor.
Maar stel je gerust, ooit zet ik het eerste plaatje bij een verhaaltje of vraag.
Ooit...
Ga alsjeblieft lekker door met je/jullie kennis spuien. Ik geniet er van. Binnen de beperkte tijd die ik er voor beschikbaar heb. Maar ben zo verrekt leergierig.
Groet.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
@Zweihaak, man wat een moeilijke vragen :) !
1. Kan ik niet veranderen. Zelf gebruik ik nu een tijdje een apple macbook en vanuit iphoto klik ik exporteren en standaard grootte en dan is het altijd goed.
Voor de foto's hebben we vorig jaar een extra fotoalbum geinstalleerd maar de verwachtingen zijn niet helemaal uitgekomen. Er is inmiddels weer een upgrade van phpbb en misschien dat daar wat in verbeterd is.
2.We gebruiken een standaard template in phpbb, de forum software, en die is niet schaalbaar, maar heeft een vaste breedte. Ik heb wel eens geexperimenteerd met andere templates, maar de leesbaarheid wordt er vaak niet beter op en sommige hebben niet alle functies bij het plaatsen van berichten. Deze templates waren overigens ook niet schaalbaar. Ik kan me voorstellen dat als je het te breed maakt dat de regels te lang worden en dat dat de leesbaarheid niet vergemakkelijkt. Maar het is in deze vorm ook niet te veranderen, dus we moeten het er maar mee doen. Brede schermen zijn gemakkelijk omdat je dat 2 a4 pagina's naast elkaar kunt tonen. Ik werk bijna altijd vanaf mijn 13 inch laptop scherm maar soms achter een breed scherm als ik dingen wil vergelijken of aan moet passen en dan is het wel handig.
3.Geen idee, het is allemaal standaard phpbb en ik ben in de instellingen ook nog geen parameters tegen gekomen om dat te veranderen. Pphpbb is met voorsprong de meest gebruikte forum software, waar continue aan ontwikkeld wordt en gebruikerservaringen in worden verwerkt. Daarmee krijg je wel een oplossing waar je je persoonlijke voorkeuren niet altijd in terug vind, maar wel de grootst gemene deler van allerlei wensen en gebruikerservaringen.

@wr1944 dank voor de info, irfanview wordt veel gebruikt. Voor het overige zie hierboven.

@spaander, ook een leuke image resizer met videohulp.

@duvelzaag, als je de standaard upload methode voor een foto of bijlage gebruikt, dan kun je, als je je bericht in getypt hebt, iets naar beneden scrollen, en zie je "opties, bijlagetoevoegen" verschijnen. Klik op bijlage toevoegen, kies op je eigen harde schijf het bestand wat je op het forum wil posten, klik op bestand toevoegen en daarna kun je nog kiezen om het bestand in de tekst in te voegen. Het is heus te leren, geloof me. Voor het veranderen van de grootte van het schermfont zie je meer bovenin het scherm "Forumoverzicht ‹ Over het forum, FAQ en HELP! ‹ Forum, Faq en mededelingen" helemaal rechts in dezelfde balk een A staan met links en recht een pijltje (of zo iets). Als je daar op klikt verandert de grootte van het letterype en blijft zo als je van pagina wisselt. Dus nu alles wat leesbaarder wordt hoop ik gauw een mooie posting met foto's te zien ;) .

jaap
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@ jaap
Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Helpt wel degelijk. Ik ben gewend om iets wat ik wil doen eerst eens te bekijken hoe het moet en het dan te proberen. (bijv. een plaatje toevoegen).
Zoals je het nu beschrijft, zie ik die mogelijkheid van het toevoegen van een plaatje pas terwijl ik al bezig ben met het schrijven. Voor mij is dat vergelijkbaar met eten koken en pas tijdens het koken het recept voor de eerste keer doornemen. Dat geeft niet; het maakt het allemaal gewoon nog iets verrassender. Zeker als het eetbaar zal zijn.
Dat met die lettergrootte heb ik geprobeerd, maar werkt niet zoals gehoopt. Zoals ik al zei: alleen de kopjes krijgen een iets grotere tekst. Maar dat kan ook aan mijn instelling van FireFox liggen.
Bedankt, nogmaals, en ik hoop binnenkort weer met een vraagje langs te komen.
Misschien zelfs wel met een plaatje erbij.
Groeten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik bewerk mijn fotos in Adobe Photoshop, gebruik daar een script voor om foto's te wijzigen of te verkleinen. Maar als ik de pixel grote instel, dat meld het forum dat het bestands formaat te groot is.
Ben gewent dat via dat script grote hoeveelheden foto's te selecteren en dan in een keer alles omzetten.
Maar zie nu wat er misgaat, de dpi word nl niet veranderd, dan kan dus een foto op 300 dpi van 800 x 900 pixels wel 2 mb zijn, :)

Ik verklein ze nu in windows paint, tot 25% van het origineel, en dan gaat het goed, als ik de foto's knip op medium formaat.
 

duvelzaag

Nieuw lid
8 jan 2012
16
0
@ Zweihaak - het ligt me bij dat je een bestaand script van photoshop met een nieuw onderdeel kunt uitbreiden. Op die manier lijkt het me mogelijk om die 300 dpi om te zetten in 72 of 96 dpi. Dan ben je in elk geval af van het gebruik van nog weer een extra programma. Kun je lekker bezig met leuke dingen. Laat die komputters het domme werk maar doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.