Oude bailey schaaf

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het is een Engelse en die zijn niet al te veel waard... Amerikaanse met de juiste patent data zijn daarentegen wel gewild. Of ze beter zijn of niet doet er niet toe, verzamelwaarde drijft de prijs nu eenmaal op.
Kijk eens bij ducotools wat een Engelse 5 1/2 ongeveer waard is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Qua prijs denk ik dat je deze kwijt kan voor zeker 50 euro. hoe oud het is ? Dan zou ik de schaaf echt even moeten vasthebben , er zijn wat site's die beschrijven waar je opmoet letten met het bepalen van de leeftijd van een schaaf.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik denk dat de waarde sterk is verminderd, omdat de schaaf van Bailey is en de keerbeitel van Stanley. Maar tik me maar op de vingers als ik het mis heb.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bailey is hetzelfde als Stanley. Oorspronkelijk is meneer Bailey de uitvinder van dit type schaaf en heeft Stanley hem toen uitgekocht. Dat speelt allemaal ergens in de 19e eeuw. Sindsdien gebruikt Stanley de omschrijving Bailey voor dit type schaaf. In tegenstelling tot de Bedrock, de Gage, de Handyman, om maar wat andere Stanley types te noemen.

Dit is inderdaad een naoorlogese Stanley uit de UK. Die kan je niet dateren met de dateringstabellen die voor de US made Stanleys bestaan. Ziet er nog best goed uit, het handvat is een beetje mottig en de keerbeitel roestig, maar verder heel aardig. Geen idee wat de waarde is, kijk eens op marktplaats zou ik zeggen.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ergens had ik al het gevoel dat er een addertje onder het gras zat... :mrgreen:
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Maar wat is dan het wezelijke kwaliteit verschil tussen:
Stanley USA
Stanley England
Stanley W. Germany
Stanley Mexico

Op de na oorloge Stanley England en de W.Germany modellen staan soms ook nummers op, bij de greep.
bv: G12-004, G10-001, in beide gevallen een Bailey No.4 de met G12 heeft kunstof grepen, de G10 houten.
Daarmee zou je ze toch mee kunnen dateren?
Weet iemand wat deze nummers betekenen?

De schaaf op de afbeelding heeft 2 schroeven in de achterste greep, volgens mij waren dat oudere modellen. Later hadden ze maar een lange pen schroef.

De Bedrock prijzen verschillen ook heel erg soms kosten ze 80,- euro, sommige meer dan 200,- euro.

De Handyman versies zijn in het algemeen rommel.

Beetje oftopic maar:
Om ducotools aan te houden als waarde, heb ik mijn twijfels over.
Aangezien zij opkopen en door verkopen.
Het is een leuke plek om iets speciaals te kopen, maar er zijn daar ook wel alternatieven voor.
In Engeland en de VS zijn ook soortgelijke bedrijfen, opkopers, actief, en hun prijzen zijn vele malen lager, totdat ze in handen komen van ducotool.
Dat is hun goed recht natuurlijk als handelaar, maar om op die manier waardes te gaan bepalen gaat mij iets te ver. En natuurlijk verkopen ze goede tweedehands spullen.
Het is niet bedoeld om hun af te zeiken. Ik gun iedereen het brood in de mond.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dag zweihaak,

Wat betreft je eerste vraag, kijk eens hier: http://www.hyperkitten.com/tools/stanle ... _study.php

Het kost even tijd om via al die termen en namen je schaaf te dateren, maar dan weet je het ook. Voor jou zijn de laatse typen interessant, mocht je schaaf er niet aan voldoen dan is het een nieuwer model.

Als ik me niet vergis begint Stanley rond 1937 in de UK, dus zou volgens de type study zou je ook nog een 'oude' schaaf kunnen hebben.

Als je wat meer foto's hebt van details en foto's van de onderdelen van de schaaf dan wil ook wel helpen een poging te wagen!

Van wat ik tot nog toe heb gezien zijn type 11 schaven erg populair en mits in goede staat leveren die het meeste geld op, afhankelijk van of het een no 4 of no 5 etc. is.

Succes!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Even voor de duidelijkheid, deze schaaf is niet van mij, ik zag hem bij een handelaar voor 45 euro + porto, en hij is inmiddels daarvoor verkocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.