schaafmessen licht rond slijpen

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Bij handschaven die flink wat materiaal moeten verwijderen is het de gewoonte om de beitel een lichte ronding te geven zodat in het midden meest afgenomen wordt, en aan de randen niets. Dat werkt goed en vermijdt de lelijke strepen die je zou hebben als je het mes volledig recht slijpt.

Ik wil een elektrische schaaf (82 mm breed) gebruiken om een grote hoeveelheid planken vrij snel een eerste beurt te geven - daarna verder gaan met handschaven. Mag ik de messen van een elektrische schaaf ook afgerond proberen te slijpen - standaard zijn ze kaarsrecht, en geven dus de vuile strepen en geen controle als je ze op een brede plank gebruikt. Of is dit nu verschrikkelijk dom ?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
optie 2 is om de beitel recht te laten en de scherpe hoeken een 2 mm a 3 mm af te ronden, dan heb je ook geen last van deze strepen. dit zou je ook bij de beitels van een elektrische schaaf kunnen doen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Bij een vroegere baas maakten we soms 'antieke' schouwbalken uit oude dwarsliggers.
Sommigen moesten echt ruw worden gemaakt.
Daartoe had hij de messen van zo'n schaafmachientje golvend ?!? geslepen.
'k Moet zeggen, dat ging zonder problemen. Denk wel dat hij na verloop van tijd z'n kogellagers verpestte, maar het resultaat was er;-).

Denk dat het vooral belangrijk is dat alle messen even bol worden geslepen, verder lijkt het me een goed idee.

't Is misschien ook een goed idee nog enkele reacties af te wachten, er zitten er hier verschillende met veel meer ervaring dan ik :mrgreen: .

Succes!
Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Willem wat voor elektrische handschaaf heb je?
Wat voor schaafmessen zitten daar in, en hoeveel?

Wat voor schaaf ga je gebruiken voor het vlakken, een reischaaf?

Over wat voor hout afmetingen heb je het?

Sommige fabrikanten hebben zogenaamde rustieke schaafmessen, of een speciaal beitelblok daar voor.

In het algemeen ontraden de meeste fabrikanten zelf schaafmessen na te slijpen, ik denk dat dit voor bijslijpen dan ook veiliger is dit niet te doen.

De meeste elektrische handschaven kunnen 2 tot 4 mm dik schaven, zeker de grotere bouwschaven.
Dan ben je denk ik toch wel met 1 of 2 halen van 2 mm van je ruwe hout af?
Mocht je een opstaande streep krijgen kun je die weghalen door die er met een N0.4 die weg te nemen.

Zoals Designer-John al zegt:
De hoeken afronden of afschuinen van je reischaaf werkt makkelijker dan dat je ze afrond.
Deze hoekjes afslijpen of alleen de hoekjes 2 tot 3 mm afronden werd wel veel gedaan bij de houten schaven.

Dit afschuinen of afronden werd meestal al gedaan om de schaafbeitel niet te laten schaven op de plek waar de punten van de klemspie zat.
Die punten van de klemspie veroorzaken nl verstoppingen in de schaafbek, vaak is dat al te zien aan getrapte krullen.
Het totaal afronden werd vaak alleen maar met de voorloper (ouder woord: Roffel) gedaan, en niet met de reischaaf.

Het afronden of de hoekjes er afhalen bij een stalen reischaaf is niet nodig.

In jou geval zal dit niet nodig zijn omdat je de elektrische handschaaf als voorloper gebruikt.
Want waarom zou je een 50mm schaafbeitel gebruiken als je na het totaal afronden een oppervlakte overhoud van 25 of 30 mm???
Het doel van een reischaaf is vlakken, en dat wil niet met een ronde schaafbeitel.

Vaak werd dit afgerond schaven wel gedaan om het zogenaamd rustiek effect eind effect te geven zoals Steven al zegt.
Dit werd veel gedaan bij schouwbalken die als versiering werden gebruikt of bij bv eiken salon tafels.

Dit voor schaven met de elektrische handschaaf is een goede methode denk ik.
Ik heb laast zelf een festool EHL gekocht en er de dag er na 65 meter balkjes van 30 x 40 mee afgereid, en daarna met een No.4 gevlakt. Ik heb wel na het reien, het hout vast met overlengte gezaagt, koste stukken zijn makkelijker te vlakken dan lange stukken ;)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Bij stalen schaven worden de beitel hoeken ook vaak afgerond, dit om de boven bedoelde strepen te voorkomen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ok, zelf nooit gedaan bij de stalen versies. Net even aantikken zodat er 1 mm van de hoek af is, maar niet zo veel als bij de oude.
Of slijp jij de stalen net zo scherp af als de houten versies?

Maar krijg je die strepen niet, doordat je te diep schaaft?
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik slijp inderdaad net de hoek eraf 1 a 2 mm, mij is verteld dat je dit doet om die strepen te voorkomen.
De reden van de hoek eraf slijpen bij een houten schaaf heb ik net van Jouw (Zweihaak) geleerd, dit wist ik niet.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier hebben we al vaker over gediscusieerd :twisted:

Er zijn twee "scholen". De een zegt dat je de beitelsnede recht moet houden en alleen de hoeken licht afschuint. De ander vindt dat je de hele snede in een boog moet slijpen, bij een zoetschaaf een nauwelijks waarneembare boog, bij een voorloper een flinke boog met een radius van 20cm of zo. Dit heeft te maken met de schaafdiepte. Bij een zoetschaaf neem je hele lichte krulletjes af, hoef je de hoek dus maar minimaal op te lichten, bij een voorloper maak je dikke spanen.

Zelf volg ik de tweede school. Dat is uitgesproken makkelijk. Bij het wetten leun je gewoon een beetje zwaarder op de zijkant voor een paar streken, bij een zoetschaaf, afwisselend links en rechts. Dat hou je een paar streken op de wetsteen vol. Bij een rijschaaf kan je iets meer boog hebben, dus doe je het gewoon iets langer. Desnoods leun je nog een paar streken met je vinger tussen midden en hoek in, om een iets geleidelijker boog te creeren. Ook weer links en rechts. Alleen de voorloper (roffel) maak je echt boogvormig op de slijpmachine. Daarna tijdens het wetten de zo geslepen boog volgen.

Mijn wetstenen zijn echt niet altijd perfect vlak, dus dan krijg je haast automatisch al iets van een boog in de snede. Daarna is het een kwestie van bijhouden. Wordt de boog te groot, dan wet je een tijdje met de vingers druk houdend in het midden.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
De vraag is geloof ik, mag ik schaafmessen van een elektrische schaaf afronden.
Persoonlijk denk ik dat je dit niet moet doen.
De meeste fabrikanten raden ook af ze te herslijpen of aan te passen, omdat ze kunnen breken.

Met dit soort hoogtoerige machines, wil je denk ik niet mee maken dat schaafmessen gaan rond vliegen.
Of je machine beschadigen, met daarna hoge reparatie kosten.
 

willem

Nieuw lid
8 feb 2009
16
0
Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.

Mijn vraag gaat inderdaad over een elektrische schaaf, maar ik had het hier bijhandgereedschap geplaatst omdat ik dacht dat hier toch wat meer expertise ivm beitels afgerond slijpen was.
Als ik hetzelfde werk met de hand doe, dan gebruik ik achtereenvolgens:
- eerst een nr 5 met een beitel met zeer grote ronding om de zaagsporen te verwijderen en de grootste oneffenheden eruit te halen - diagonaal op de draad werkend. Het resultaat ziet er dan hobbelig uit, inderdaad een beetje als de 'rustieke balken' hierboven beschreven. (met dan nog een lekker dikke laag vernis op meestal ;o)
- dan een nr 7 met klein beetje ronding om het heuvellandschap plat te maken.
- dan komt alle verbindingswerk
- dan een nr 4 met klein beetje ronding, heel fijn afsteld

Ik wil nu het grootste deel van het werk met een lawaai-machien doen. Standaardhebben die rechte beitels, met bovendien rechte hoeken :eek:( Als ik daarmee aan de slag ga, win ik eigenlijk weinig omdat het brede mes ook daar hapt waar ik hetniet wil, waardoor ik met de handschaven toch weer alle schade moet opkuisen. Ik denk dat een ronde beitel veel beter, properder en gemakkelijker zou werken. Herslijpen wordt zeker niet afgeraden, Makita verkoopt er zelfs een houder/slijphulp voor. Ik vroeg me af of nog iemand dat ooit gedaan had. Met wat ik lees krijg ik toch wat schrik om het te proberen. Rondvliegende messen heb ik met handschaven nog nooit voorgehad ...


planken zijn iets van 300mm*2m
schaaf is een Makita 1902K (82 mm breed) met HSS herslijpbare mesjes
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
willem zei:
Herslijpen wordt zeker niet afgeraden, Makita verkoopt er zelfs een houder/slijphulp voor. Ik vroeg me af of nog iemand dat ooit gedaan had.

planken zijn iets van 300mm*2m
schaaf is een Makita 1902K (82 mm breed) met HSS herslijpbare mesjes

Even je bericht wat geknipt. :eek:
Dit is precies de reden waarom ik gelijk vroeg wat voor schaaf heb je. ;)
En om welke hout formaten het gaat.

De grotere HSS beitels zijn inderdaad goed naslijpbaar.
De kleinere HM-wisselbeitels vaak niet.

Er zitten dus twee messen in, die moeten dan wel exact gelijk afgerond worden, anders gaat de schaaf behoorlijk hobbelen of happen.

Op de Makita site staat: Max. schaafdiepte 1 mm.
http://www.icmsmakita.eu/cms/custom/nl/ ... l/1902.pdf
Het is dus een lichte schaaf, en daarmee zou ik niet te veel gaan expirimeteren met rondslijpen van schaafmessen.

Breken gebeurt met die grote schaafbeitels niet vaak.
De kleiner kunnen breken door spijkers, of door dat ze er scheef in zitten.
Maar meest al slaan die in de machine weg. Dus dat valt heel erg mee.
Niet druk om maken als je geen rare dingen doet met scherpen.
Rond vliegende messen :cry: heb je niet bij normale schaven, wel rug en schouder klachten. ;)

Maar toch denk ik dat je je zelf wat werk kunt besparen om een paar halen met de Makita te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.