Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: ongedierte

ongedierte

wat doen jullie tegen ongedierte in het hout?
    wordt dit in de houthandel/zagerij al preventief behandeld of is het maar gewoon gissen of er niets in zit?
    gisteren een schaal gedraaid van een mooi stuk eiken
    vandaag zag ik dat er een heel deel boormeel onder het werkstuk lag
    wat bleek? een boktor larve zat in een knoest te graven:s

komen deze dieren alleen voor of zitten er nog meer in het hout?

Re: ongedierte

Ik zit met dezelfde vraag.

Laatst een partij ruw eiken gekocht, inmiddels ook een gedeelte van verwerkt, maar nu blijkt er toch boktor danwel houtworm in te zitten. Althans er lag boormeel onder een aantal planken, incl. gaatjes in de planken.

Ik heb ze nog niet gevonden (het het redelijk opengekrast) maar hoe pak ik de bestrijding aan?

hoe groot waren de gaten?
    hier waren het gaten van ongeveer 5mm denk ik
    het beest is er nu uit en heb er geen andere meer gevonden
    heb wel nog 7 ander stukken eik liggen van dezelfde boom
    toch maar even nakijken dus
    owja ik heb hem eruit gekregen door het gaatje iets grote te maken en hem daarna eruit te trekken

klein (tot 2 mm), dus zal wel houtworm zijn.
    Maar heb niets gevonden, ondanks dat ik flink heb gezocht

Ik heb onlangs voor mijn huis twee moerbinten van elk 300*300*5000 gekocht. Omdat dit geen versbezaagd hout kan zijn vanwege krimp en doorzakken (de tegels in de badkamer...) heb ik lang gezocht naar een bedrijf dat dit uit oud hout zou kunnen zagen. Uiteindelijk gevonden en nog om de hoek ook. Toen ik het fijnbezaagde hout vorige week ging schaven en schuren bleek ik ineens meer huisgenoten te hebben dan gewenst. Ik ben bij Lagerwey in Veenendaal Q-care gaan halen. Dit middel is op basis van water en dient 1:9 verdund te worden en vervolgens met een verdelgingsspuit (uit de kluiten gewassen plantenspuit) ruim aangebracht te worden. Op het moment van aanbrengen kroop er al een houtworm uit het hout (eerder een vlieg die dus ws. op het punt stond zijn eitjes op opbehandeld hout te gaan leggen).

Wat ik heb begrepen van een medewerker van Lagerwey is dat in de buitenste laag van het hout een soort barrière wordt aangebracht. De beestjes kunnen diep in het hout nog wel doorgaan, maar sterven binnen vijf jaar omdat ze niet levend langs de barrière komen als ze uitvliegen om eitjes te gaan leggen.

Lagerwey kan de behandeling ook in opdracht uitvoeren. Je krijgt dan 10 jaar garantie op de behandeling. Ik heb het zelf gedaan omdat ik het idee had dat ik het hout natspuiten ook wel zou kunnen.

Overigens is dit middel ook op oliebasis te verkrijgen. Dit is niet geschikt als er later nog moet worden geschilderd.

Overigens schijn je boktor ook met een stethoscoop te kunnen horen.

@lex

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door @lex
    Wat ik heb begrepen van een medewerker van Lagerwey is dat in de buitenste laag van het hout een soort barrière wordt aangebracht. De beestjes kunnen diep in het hout nog wel doorgaan, maar sterven binnen vijf jaar omdat ze niet levend langs de barrière komen als ze uitvliegen om eitjes te gaan leggen.
    Het behandelen van hout waar al houtworm in zit voorkomt vooral extra infestatie; curatieve behandeling (het doden van de reeds aanwezige houtworm of andere knagertjes) is wel mogelijk maar vereist dat niet alleen het hout wordt behandeld maar dat het middel ook rechtstreeks de larven bereikt, via de booropeningen. Larven die nog niet via een opening bereikbaar zijn zullen pas met het middel in aanraking komen als zij zich een weg naar buiten vreten. Hierbij een citaat uit de gebruiksaanwijzing van een (willekeurig) houtwormmiddel op basis van permethrin:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WG/GA van Ctgb site
    Curatieve toepassing
    Het houtwerk eerst van stof, vuil en boormeel ontdoen. Dit moet droog ge*schie*den. Bij aantasting door de huisboktor is het gewenst eerst de boor*gang*en open te steken en het aanwezige boormeel zoveel mogelijk uit te bor*ste*len.
    Boormeel en afvalhout moeten worden verwijderd en bij voorkeur verbrand.
    Alvorens het hout met dit middel te behandelen eerst aanwezige beits, verf of waslagen verwijderen.

Op het te behandelen oppervlak tenminste 200 gram per m² (dit is ca. 250 ml per m²) van het middel opbrengen d.m.v. bespuiten onder lage druk met gro*ve druppel.
    De vereiste hoeveelheid zo nodig in meer dan één bewerking opbrengen, zo*da*nig dat per bewerking de vloeistof juist niet afdruipt.
    Voor het bestrijden van de grote houtworm (Xestobium rufovillosum) moet het houtwerk plaatselijk onder druk worden geïnjecteerd.

Opmerking
    Het verdient aanbeveling periodiek en in elk geval ca. 1 jaar na de toe*pas*sing te controleren of de behandeling afdoende is geweest. Wordt weer boor*meel aangetroffen, dan het hout, eventueel plaatselijk, opnieuw met dit middel behandelen.

Preventieve toepassing
    Op het te behandelen houtoppervlak moet tenminste 100 gram middel per m² hout (dit is ca. 125 ml per m²) worden aangebracht. Het middel dient te wor*den toegepast d.m.v. dompelen, drenken of vacuümmethoden.

De opnamen die kunnen worden bereikt zijn:
    dompelen
    : tenminste 20 liter per m³ hout
    drenken en dubbelvacuüm
    : 30-40 liter per m³ hout
    vacuüm/druk
    : 40-75 liter per m³ hout

Alvorens te verduurzamen dient het hout alle benodigde bewerkingen te heb*ben ondergaan, zoals boren, kepen, e.d. Indien dergelijke bewerkingen na het verduurzamen worden uitgevoerd, dient een nabehandeling met dit mid*del plaats te vinden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door @lex
    Lagerwey kan de behandeling ook in opdracht uitvoeren. Je krijgt dan 10 jaar garantie op de behandeling. Ik heb het zelf gedaan omdat ik het idee had dat ik het hout natspuiten ook wel zou kunnen.
    Als zij 10 jaar garantie geven dan doen ze niet hetzelfde als wat jij doet - met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt het hout dan onder druk geïmpregneerd. Dat betekent dat er meer product, dieper in het hout zit, en dat ze daarom idd 10 jaar garantie kunnen geven. Als je het zelf doet, met de plantenspuit of kwast (kan ook), dan is de doordringing en dosering duidelijk minder, en zul je het elke paar jaar moeten blijven herhalen, althans om aan die garantie van 10 jaar te komen. Als je zeker weet dat het hout, eenmaal geïnstalleerd, niet meer aan nieuwe infestatiehaarden wordt blootgesteld, en je dus alleen behandelt om de reeds aanwezige houtworm te bestrijden cq herinfestatie door deze houtworm te voorkomen, dan is 'niet-professionele' toepassing voldoende.

Let wel, als je een grote plaag in huis hebt is zelf behandelen van houtconstructies niet meer voldoende, dan moet je echt professionele hulp inroepen...

Als het om kleine stukjes hout gaat, dan is een half uurtje in de oven op ca. 60 graden een probaat middel.

Vroeger kon je meubels die bevolkt werden door allerlei ongedierte laten "gassen". Dit werd ook gebruikt om struiken en bomen bedoelt voor de export te ontdoen van ongedierte. Ik weet niet of deze methode nog toegepast wordt/mag worden.

Paul

bij de museum waar mijn schoonvader werkt leggen ze hout ook volgens mij 2 weken in de diepvries

@ Paul
    in de oven is geen optie
    het hout zou dan totaal gespleten zijn en onbruikbaar worden
    heb het dus over nat hout he

Alle mogelijkheden voor bestrijding zijn al genoemd. Mag ik er nog wel aan toevoegen, dat de werkzame stof permethrine werkt via de beschadiging van het zenuwstelsel van de beestjes en dus ook van grotere beestjes zoals wij. Dus als je geen last wilt krijgen van zenuwen wees dat voorzichtig en neem beschermende maatregelen.
    TEST:
    Mijn houtleverancier die zelf hout inkoopt in Frankrijk test bij twijfelachtige planken met een spuitbus lak.
    Spuit er even over - de drijfgassen dringen in de gaatjes - sommige beestjes kruipen er dan uit op zoek naar frisse lucht - het bewijs dat het hout inderdaad is aangetast door houtworm en de partij dus minder waard is.
    vr.gr. Jan Pranger.

Forum Rechten