Herzagen (resaw) van planken

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Ik probeer al een tijdje een antwoord te vinden op de volgende vraag. Ik zou graag planken van 18 tot 25mm over de lengte in tweeen willen zagen (tot een dikte van met iets minder dan 10mm) om zo panelen en kleine kistjes van massief hout te kunnen maken. Na wat zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dit dit normaal gesproken met een lintzaag gebeurd. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en die tips hebben (capaciteit lintzaag, welk blad). Uiteraard zijn alternatieven om tot hetzelfde resultaat te komen ook zeer welkom.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
scherpe lintzaag, minimale zetting, goed de zeigeleiders aan het blad zetten net niet rakend ( een papiertje en de achtergeleider 2 papiertjes van de zaag. langzaam doovoeren en de zaag het werk laten doen.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
RocknRolla,

Welkom op ''ons'' forum.
Om planken dunner te maken kun je ze natuurlijk door de vandiktebank halen :D .
Maar nou even serieus;
Zelf doe ik dit op de cirkelzaag, maar dan kun je maar 2 keer de zaagdiepte als maximale breedte gebruiken. Als je kistjes wilt maken, hoeft dit geen probleem te zijn met bv een zaagdiepte van 55 mm. Heb je toch plankjes van 110 mm breed.
Af en toe, als het breder moet, zaag ik het restant wat in het midden blijft staan met de hand weg.

Ben wel nieuwsgierig wat je maakt, kun je meer vertellen of misschien foto's plaatsen?

Succes en groet,

Kor
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
cikelzaag kan minder goed met de spanningen omgaan in het hout en de zaagsneden zal daarom minder scherp zijn bovendien is de zaag zovieso dikker dus als je herzaagd voor een mooie spiegeling verlies je veel meer van je hout op cirkelzag dan op lintzaag.

het kan natuurlijk wel... kan ook met een kettingzaag!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
Caspar Labarre zei:
cikelzaag kan minder goed met de spanningen omgaan in het hout en de zaagsneden zal daarom minder scherp zijn bovendien is de zaag zovieso dikker dus als je herzaagd voor een mooie spiegeling verlies je veel meer van je hout op cirkelzag dan op lintzaag.

het kan natuurlijk wel... kan ook met een kettingzaag!

er zijn cirkelzagen van 1 mm deze worden gebruikt om te herzagen
de machines die dit doen hebben waarschijnlijk wel een zeer goed geleidingsysteem
ik zou zo'n dun blad niet zomaar op mijn machine zetten in ieder geval
 

arjan

Nieuw lid
1 mrt 2009
13
0
goedendag,

Ik gebruik de lintzaag voor het herzagen van houten planken.

een aantal tips zijn wel te geven.

- zorg voor een grof getand zaagblad (3 tot 4 TPI (teeth per inch")), dit zorgt voor een goede afvoer van houtstof en voorkomt hierdoor verhitting van het blad en verkleuring op het hout (vooral bij eiken en esdoorn (maple)

- zorg dat je geleider is aangepast aan de drift afwijking van het zaagblad (even googelen)
- zaagblad haaks met de tafel.
- goede hoge langsgeleider.

Ook kan ik je het gebruik van een hardmetaal getand zaagblad aanraden. perfect geschikt is de TRI-MASTER serie van LENOX ( http://www.eknmachines.com).
wel een dure optie, maar gaat eeuwen mee.

succes,

Arjan
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Het is al even geleden dat ik al jullie waardevolle suggesties mocht ontvangen. Ondertussen een lintzaag aangeschaft en een beetje met de verschillende linten en instellingen gestoeid. Heb het ondertussen aardig onder de knie, een mooie rechte zaagsnede die makkelijk af te werken is op de vlakbank.

Heb toch nog een vraag, m'n zaaglinten (via ebay in Duitsland besteld voor een euro of 10 per stuk) worden redelijk snel bot en gaan dan snel slechter zagen. Nu zag ik reeds suggesties voor betere linten, maar kan deze niet op internet vinden. Iemand suggesties en een idee over de prijs (voor een lint van 2240mm)
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Mekking gereedschapslijperij veemarkt amsterdam Oost

Vijlmachine vraag om minimale zetting tandsteek 9 30mm breed lint voor herzagen.

Je kan zelf dit lint een paar keer opfrissen met vijl, houd een slijpsteen tegen de tanden in lopende machine, dan vijl je de facetten weg met een 2e vouw tot 15 graden van de rug, niet verder. Gebruik schapenvet of parafine voor het lint zodat hij lekker gleid. wig je machine vast voor trillingen, houd de wielen schoon, zet de geleiders bovenop het lint.
 
A

Anonymous

Guest
Ik gebruik zelf ook een Trimaster van LENOX (zie bovenstaande link) en dat is echt een ideaal lint, kost wel het nodige. Als je EKN even belt dan kunnen ze je de prijs zo opgeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.