Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

2 gaten evenwijdig boren in rondhout

Een vraagje, ik heb een stukje rondhout van 15 doorsnee en daarin moeten aan het uiteinde 2 gaatjes a 5mm aan beide uiteinden komen. Nou moeten deze precies evenwijdig van elkaar komen te zitten. Weet iemand hoe je dit het beste kan doen en of hier een mal oid voor is?

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

Renault, ik denk dat je het gemakkelijkst met een smetkoord ( ik ken de officiële benaming niet ops: )werkt.
    Met 2 personen het lijntje spannen, even optillen en je hebt een mooi blauw krijtstreepje op je rondhout of buis of wat dan ook
    gr,
    Danny

Het gereedschap wat je bedoelt is een slaglijnmolen en je krijgt dan een spatlijn of slaglijn.

Dan krijg je inderdaad wel een rechte lijn. Maar zit die lijn dan ook evenwijdig. maw als ik dan haaks met de kolomboor er een gat inboor zit het andere gat dan precies in dezelfde lijn? Als je die twee touwtjes iets uit midden hout heb je als eindresultaat geen evenwijdige boorgaten meer. Bovendien, het zijn zo een 10 stukjes die ik moet doen, dus 20 gaten

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Heb het zelf nog niet gebruikt, maar ik zou denken aan 2 blokjes waar je een gat in boor waar het rondhout strak in past. Bovenin de blokjes weer een gat, waar je door kan boren.
    Als je de blokjes erop schuift en ze beiden richt op een vlakke ondergrond moeten de gaten bovenin in lijn staan.

Dat is wel een goede. Ik ga het eens proberen

Of gewoon een plankje waar je het rondhout op legt en het gat tot in het plankje doorboort.
    Daarna een staafje (je hebt vast wel een spijker of iets dergelijks met de goeie diameter) in het gat, zodat het rondhout er over past. Dan blijft je stuk ook mooi liggen;-).

Als je meerdere gaten moet boren kan je die plank dan vastleggen en telkens refereren naar het laatst geboorde gat.

Succes!
    Steven

Je hebt het over 15 doorsnee, hoe groot is dat? 15 mm, 15 cm?

Dit werkt alleen bij cirkels met een grote diameter.
    Als je een cirkel-winkelhaak maakt.
    En daarmee een lijn uitzet, en dan de maten uitzet met een aangepaste schuifbare stokpasser, waar je de spijkertjes niet in het kopsehout zet. Maar in de binnenkant naar elkaar toe, volgens mij moet je dan aardig uitkomen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Een schetsje van het werkstuk zou hier wel op z'n plaats zijn. Als ik het verhaal een beetje volg dan heb je een stukje rondhout van (waarschijnlijk) 15 mm doorsnede en van een zekere lengte. Daar moeten twee gaten in geboord worden van 5 mm, evenwijdig aan elkaar en (waarschijnlijk) haaks op de lengterichting van het rondhout en door het midden van het hout.
    Daar zou ik een simpele mal voor maken. Neem een plankje van voldoende lengte, Maak twee V-blokjes. Lijm die op de gewenste tussenafstand op het plankje. Boor met de tafel/kolomboormachine de 5 mm gaten op de juiste tussenafstand door het midden van beide V-blokjes. Klem de mal met een gat onder de boor. Boor het eerste gat in het rondhout. Maak een deuvel of neem een andere boor van 5 mm. Fixeer het rondhout met de deuvel in het gat van het andere V-blokje. Boor het tweede gat. Klus geklaard.

Het gaat inderdaad over 15mm doorsnede. Een schetsje heb ik niet, en is ook niet nodig.

WR, dat is een goede manier. Bedankt, deze ga ik toepassen.

Forum Rechten