Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
  1. #1

    2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Een vraagje, ik heb een stukje rondhout van 15 doorsnee en daarin moeten aan het uiteinde 2 gaatjes a 5mm aan beide uiteinden komen. Nou moeten deze precies evenwijdig van elkaar komen te zitten. Weet iemand hoe je dit het beste kan doen en of hier een mal oid voor is?

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Locatie
    Heist o/d Berg
    Berichten
    277

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Renault, ik denk dat je het gemakkelijkst met een smetkoord ( ik ken de officiële benaming niet ops: )werkt.
    Met 2 personen het lijntje spannen, even optillen en je hebt een mooi blauw krijtstreepje op je rondhout of buis of wat dan ook
    gr,
    Danny

  3. #3

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Het gereedschap wat je bedoelt is een slaglijnmolen en je krijgt dan een spatlijn of slaglijn.

  4. #4

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Dan krijg je inderdaad wel een rechte lijn. Maar zit die lijn dan ook evenwijdig. maw als ik dan haaks met de kolomboor er een gat inboor zit het andere gat dan precies in dezelfde lijn? Als je die twee touwtjes iets uit midden hout heb je als eindresultaat geen evenwijdige boorgaten meer. Bovendien, het zijn zo een 10 stukjes die ik moet doen, dus 20 gaten

  5. #5
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Locatie
    Zeeuws-Vlaanderen
    Berichten
    239

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Heb het zelf nog niet gebruikt, maar ik zou denken aan 2 blokjes waar je een gat in boor waar het rondhout strak in past. Bovenin de blokjes weer een gat, waar je door kan boren.
    Als je de blokjes erop schuift en ze beiden richt op een vlakke ondergrond moeten de gaten bovenin in lijn staan.

  6. #6

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Dat is wel een goede. Ik ga het eens proberen

  7. #7

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Of gewoon een plankje waar je het rondhout op legt en het gat tot in het plankje doorboort.
    Daarna een staafje (je hebt vast wel een spijker of iets dergelijks met de goeie diameter) in het gat, zodat het rondhout er over past. Dan blijft je stuk ook mooi liggen;-).

    Als je meerdere gaten moet boren kan je die plank dan vastleggen en telkens refereren naar het laatst geboorde gat.

    Succes!
    Steven

  8. #8

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Je hebt het over 15 doorsnee, hoe groot is dat? 15 mm, 15 cm?

    Dit werkt alleen bij cirkels met een grote diameter.
    Als je een cirkel-winkelhaak maakt.
    En daarmee een lijn uitzet, en dan de maten uitzet met een aangepaste schuifbare stokpasser, waar je de spijkertjes niet in het kopsehout zet. Maar in de binnenkant naar elkaar toe, volgens mij moet je dan aardig uitkomen.

  9. #9
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.472

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Een schetsje van het werkstuk zou hier wel op z'n plaats zijn. Als ik het verhaal een beetje volg dan heb je een stukje rondhout van (waarschijnlijk) 15 mm doorsnede en van een zekere lengte. Daar moeten twee gaten in geboord worden van 5 mm, evenwijdig aan elkaar en (waarschijnlijk) haaks op de lengterichting van het rondhout en door het midden van het hout.
    Daar zou ik een simpele mal voor maken. Neem een plankje van voldoende lengte, Maak twee V-blokjes. Lijm die op de gewenste tussenafstand op het plankje. Boor met de tafel/kolomboormachine de 5 mm gaten op de juiste tussenafstand door het midden van beide V-blokjes. Klem de mal met een gat onder de boor. Boor het eerste gat in het rondhout. Maak een deuvel of neem een andere boor van 5 mm. Fixeer het rondhout met de deuvel in het gat van het andere V-blokje. Boor het tweede gat. Klus geklaard.

  10. #10

    Re: 2 gaten evenwijdig boren in rondhout

    Het gaat inderdaad over 15mm doorsnede. Een schetsje heb ik niet, en is ook niet nodig.

    WR, dat is een goede manier. Bedankt, deze ga ik toepassen.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top