Hoe berg ik m'n schroeven etc. overzichtelijk op?

WR1944

Oud hout
Ik sta op het punt een opbergmogelijkheid te gaan maken om m'n schroeven en andere bevestigingsmiddelen overzichtelijk en handig op te slaan.
Er zijn diverse mogelijkheden maar ik wil zo'n 50 verschillende maten en soorten bevestigingsmateriaal zodanig opslaan dat de maten in volgorde van grootte blijven. Dat houdt in dat als er een maat bij komt de rest moet kunnen opschuiven.
Je kan plastic bakjes kopen en die op een soort van rail bevestigen. Dan kan je makkelijk de volgorde aanpassen. Maar die bakjes zijn open en dus gaan snel verstoffen.
M'n eerste plan was een ladekast met laatjes van 200x200 en ca 60 hoog. De laatjes hebben 6 vakken en met een kast voor 10 laatjes heb ik 60 vakjes. Het is compact maar ik moet dan met de inhoud gaan schuiven als er een maat tussen komt.
Een andere mogelijkheid is een lade met 6 losse bakjes. Dan gaat het tussenvoegen iets simpeler. Maar het is wel veel meer werk.
Een ladekast met allemaal losse laatjes is compacter maar dit is ook meer werk.
Mogelijkheden te over en misschien is er nog een oplossing die ik over het hoofd gezien heb. Oh ja, de truc met de jampotjes waar het deksel ergens onder geschroefd wordt neemt teveel ruimte in. Dat heb ik in Holland al uitgeprobeerd.
Wie herkent dit probleem en wat zou een goede oplossing zijn?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
WR1944 zei:
Je kan plastic bakjes kopen en die op een soort van rail bevestigen. Dan kan je makkelijk de volgorde aanpassen. Maar die bakjes zijn open en dus gaan snel verstoffen.
En dat niet alleen ik heb in het verleden zo'n systeem van opbergen gehad, maar als je er dan een paar keer een bakje afgestoten heb.... dan is de dikke Van Dale weer een paar nieuwe woorden rijker.
Ik gebruik zelf van die laden kasjes met schuiflaadjes voor het kleine spul en laden met inzet bakjes voor het wat grotere spul. En als je hier en daar wat reserve ruimte ertussen laat kan er later altijd wat nieuws tussen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Wat ik een mooie oplossing vind zijn kantelbakjes. Merken zoals hulliot en andere hebben deze in lengte van 60cm. 9 vaks 6 vaks 5 vaks 4 vaks zijn de gangbaarste Het is niet de goedkoopste op lossing wel een van de mooiste en duurzaamste. Let wel op dat als je ze gebruikt koopt dat de transparante bakje breekbaar worden met name als ze in zonlicht gestaan hebben. Hier een linkje naar mphttp://doe-het-zelf-verbouw.marktpl...707-kantelbakken-van-het-topmerk-hulliot.html
 

KoWrds

Actieve deelnemer
24 apr 2011
100
0
Hoi.Ik had een hoge en smalle badkamerkast over (h1.70xb0,0,30xd,0,30) hier heb ik bakjes bij gezocht, in mijn geval kartonnen magazijn bakjes. drie naast elkaar passen mooi en gaan er bijna helemaal in ( ze zijn langwerpig) , handig met eruit trekken.
Vervolgens de deurtjes er uit en schapjes in het kastje gemaakt zodanig dat de doosjes er mooi in schuiven.
Op de kopse kant staat wat er in zit en ik heb nog steeds meer schapjes als volle doosjes.
Het kastje gaat al zeker 7 jaar mee, en ook de doosjes.
Het verdient geen schoonheidsprijs maar werkt perfect en dat is het belangrijkste in mijn garage/werkplaatsje.

gr Frank
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Schroeven vind ik het handigst te bewaren in de originele doos (zie foto). Een ladekastje zoals in de link hierboven gebruik ik voor bouten, moeren en ringen. Schroeven zijn er teveel en in teveel maten (ook grotere). Als je een grotere doos koopt, moet deze meteen over te kappen zijn in een bak, dat bleek bij mij te omslachtig. Ook staat op het originele doosje het formaat duidelijk vermeld.

Ik ken ook iemand die heeft alle originele doosjes in een la van een ladekastje gestopt, dat is ook overzichtelijk.

Attached files
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik had ze altijd los op een plank in de doos.
En later kleinere verzamel bakken.
Nu gebruik ik sinds kort dit, met de info van het doosje er bij in.
Maar ben er wel al achter dat ik een tweede nodig ben.
Één voor schroeven, en één voor bouten, moeren en carrosorie ringen.
Kosten iets van 16,- euro. Bij de Hornbach, die van mij zijn zwart met geel.

15 kleine bakjes, waar bv één doos 4 x 40, 200 stuks in past, kleiner schroef maten passen dan altijd.
3 grotere vaste vakjes.
12 grote bakjes, waar één doos 5,0 x 80, 100 stuks in past

http://www.keter.com/files/Tool_Storage ... er_org.jpg

http://www.keter.com/files/Tool_Storage ... tyling.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
@zwaaihaak, is dit ook een koffer die je op zijn kant kan zetten en dan niet door elkaar gaat? Dit is precies wat ik al een tijdje zoek. Hornbach zei je he? Bedankt! :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Op zijn kant zetten? :)

Het is echt een joekel van een koffer, de bakjes zitten er redelijk strak in.
Echt formaat gereedschapskist (sleepkist).
De uitneembare bakjes vind ik wel handig.

Maar heb geen idee of het een lange levensduur heeft.
De tijd zal het leren.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm ik merk dat hornbach geen webshop heeft. Heeft iemand een idee of deze koffers ook op een site te bestellen zijn?
 

WR1944

Oud hout
M'n eerdere bijdrage is blijkbaar in cyberspace verdwenen.
Iedereen bedankt voor de adviezen. Er zat er helaas niet een bij waarvan ik kon zeggen dat het de ideale oplossing was. Zo te zien is het een universeel voorkomend probleem en verzint iedereen een oplossing die werkbaar is. Of de minst slechte mogelijkheid.
Alles overziend blijf ik bij m'n eerste ingeving, een ladekast met 10 laden en elke lade met 6 vakken. In Holland heb ik zo'n ladekaste maar dan veel kleiner en het werkt redelijk. Van de vader van m'n vrouw heb ik een ladekast geerfd met zo'n 40 kleine laatjes. Dat is te veel versnipperd en zit bovendien nog redelijk gevuld met de spulletjes van schoonpapa. Dat wil ik instant houden want hij was als staalwerker (Bethelehem Steel) een gedreven houtbewerker.
Dus binnenkort een verhaaltje over het ontstaan van een ladekaste.
Bijgaand de huidige situatie.

Attached files
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ik wil ze zelf opgaan bergen in kantel bakjes die ze ook altijd in de bouwmarkten hebben.
moet alleen nog moede voor niet alteduur zien te krijgen.
 

WR1944

Oud hout
Zweihaak zei:
Je zou ook losse bakjes in de lade kunnen zetten?
Of schotjes in je lade maken?

In m'n bijdrage aan het begin van dit draadje heb ik verschillende opties de revue laten passeren en de losse bakjes in de laatjes was een van de mogelijkheden. Maar dat lijkt me teveel werk. Ik overweeg nu toch m'n originele plan uit te voeren met multiplex (1/2") laatjes met schotjes in zessen vedeeld. Afmetingen van elke lade wordt ongeveer 200 x 200 en 60-70 hoog.
En ik wil de laatjes meer op ooghoogte hebben. De beide ladekasten onder de werkbank waren eigenlijk bedoeld voor klein gereedschap en accessoires. Om daar schotjes in te gaan maken lijkt me ook te veel werk in relatie tot het gebruiksgemak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.