verschil profileergust en schaaldraaiguts

Een profieleerguts wordt meestal gebruikt om tussen de centers holle en bolle vormen snijdend te draaien.
Ze hebben een scherpe snijhoek tussen 20 en 35 graden en zijn gesmeed (Duits) of uit een ronde staaf (engels) gevormd.
Een schalenguts wordt zoals de naam het al zegt gebruikt om schalen uit te hollen,(ijldraaien) en komen uit een ronde staaf,en zijn lang en erg sterk. De snijhoek ligt tussen de 45 en 70 graden.
Dit is in het kort het grote verschil, want iedere draaier heeft weer zijn eigen manier om deze beitels te gebruiken en te slijpen.
Vr.gr. Nico Oosthoek
http://www.ambachtelijkhoutdraaien.com
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ja, maar hoe gaat dat verder met cryogenics?
Op een gegeven moment wordt een beitel bot en moet geslepen en gewet worden. In het slijpproces onstaat warmte. Wordt hierdoor het cryogeen effect weer teniet gedaan of is de moleculaire structuur van de beitel niet veranderd en blijft de standtijd na herslijpen weer 3x zo lang?
Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Pieter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
O Peatey zei:
Ja, maar hoe gaat dat verder met cryogenics?
Op een gegeven moment wordt een beitel bot en moet geslepen en gewet worden. In het slijpproces onstaat warmte. Wordt hierdoor het cryogeen effect weer teniet gedaan of is de moleculaire structuur van de beitel niet veranderd en blijft de standtijd na herslijpen weer 3x zo lang?
Wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Pieter
Het effect van hitte doet het cryogeen 'effect' niet teniet - dat wil zeggen zolang het staal niet verhit wordt tot boven de Curietemperatuur (de curietemperatuur heeft formeel niks met de kristalstructuur te maken, maar ligt bij een aantal staalsoorten min of meer toevallig op de zelfde plek als de temperatuur waarbij de overgang van martensitisch naar austenitisch staal plaatsvindt).
Een cryogeenbehandeling is in feite niks meer dan een geforceerde 'completering' van de overgang naar martensitisch staal. Of je staal nu zeg 80 of 95% martensitisch is maakt voor het effect van hitte bij het slijpen niet uit: het staal blijft hard tenzij het TE heet wordt. En al die snelstalen hebben nou juist de eigenschap dat ze een hoge temperatuur nodig hebben om ontlaten te worden. Overigens hebben ze daarbij ook allemaal de eigenschap dat ze een grovere kristalstructuur hebben, en dus per definitie minder scherp te slijpen zijn dan gereedschapsstaal...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Henk,
Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik heb nu wel weer een paar woorden toegevoegd aan mijn vocabulaire, waarvan ik wel even de juiste betekenis en uitleg moet opzoeken.
Als ik het nu goed begrijp is gewoon gereedschapstaal (bijv.de oude Nooitgedagt beitels) scherper te slijpen en wetten dan de moderne stalen die dan wel een hogere temperatuur kunnen hebben in het gebruik zonder blauw te worden.
Pieter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
O Peatey zei:
Als ik het nu goed begrijp is gewoon gereedschapstaal (bijv.de oude Nooitgedagt beitels) scherper te slijpen en wetten dan de moderne stalen die dan wel een hogere temperatuur kunnen hebben in het gebruik zonder blauw te worden.
Niet helemaal ;-) Ze worden namelijk wel blauw (oppervlakte-oxidatie), maar niet 'zacht'. Bij gereedschapsstaal ligt de temperatuur waarbij 'spontane' oppervlakte-oxidatie tot blauwverkleuring leidt in dezelfde range als waarbij het materiaal ontlaten wordt. Bij snelstaal ligt de ontlaattemperatuur veel hoger, maar de oppervlaktechemie is vrijwel identiek aan die van gereedschapsstaal. Bij een HSS beitel is de blauwkleuring dus niet onmiddellijk een teken dat het onderliggende staal ontlaten is.
Ik hoop overigens dat je beitels nooit 'in het gebruik' blauw worden, maar alleen (en dan ook nog bij voorkeur niet) op de slijpbank...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.