lijmnaad

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Beste forumlezers,

Bij een aantal gemaakte meubelen voel ik precies een lijmnaad tussen de gelijmde planken.
Deze waren voorheen volledig vlakgeschuurd, en nadien gewoon geolied met osmo hardwax-olie.
Heeft iemand dit ook wel s voorgehad, iemand tips om dit te voorkomen?

Groeten, Kris
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Yep, dit komt bij mij ook voor. Vooral gesegmenteerd draaiwerk heeft daar enorm last van. Wat de oorzaak is weet ik niet. Ben dus ook wel benieuwd naar de eventuele oplossingen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
gebeurt bij mij soms ook, omdat volgens mij het hout niet volledig gedroogd is, krimpt het nog even en dan voel je een trapje tussen de verlijmde delen.
je kan het verminderen door tussen het schuren het hout nat te maken, en opnieuw schuren wanneer droog.
Maar de beste methode is om systematisch met een verlijmfrees een zaagtand profiel aan te brengen op de te verlijmen delen. Ofwel een vochtmeter aanschaffen, "gedroogd" hout van de handelaar zit soms op 14-15%, na een weekje in een verwarmde werkplaats zit die al snel rond 6%.
 

tuoh

Oud hout
Het is meestal de lijm zelf die je voelt en niet zozeer het hout. het komt meest voor bij koud verlijmde delen, en bij het gebruik van Pvac lijm, de zogenaamde witte lijm.
Na de laatste schuurbeurt krimpt het hout soms nog een klein beetje maar de lijm krimpt niet mee, gevolg, je voelt een richel van lijm.

En inderdaad, bij een vingerlasverbinding treed dat euvel niet, of nauwelijks op :D

Remedie, niet te snel afwerken, laat de gelijmde en geschuurde werkstukken enkele dagen nawerken alvorens de laatste schuurbeurt uit te voeren en het werkstuk af te werken. De witte houtlijm laat de lijmnaad wat opzwellen door het vocht in de lijm. Als je dan te snel na het lijmen de afwerking erop smeert krijg je soms bovenstaand fenomeen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.