Mahonie verwarring

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Van de familieboom Meliaceae heb je een aantal houtsoorten,
zoals: cederela (loofboomceder), sipo, sapeli, khaya, tiama, honduras, cuba, en (caoba)??

Nu wil ik weten welke soorten onder mahonie vallen.
Sipo, tiama, khaya, cederala, sapeli etc. die vallen NIET onder Mahonie in mijn ogen,
maar WEL onder de familie Meliaceae. Toch worden Sipo, Sapeli vaak als Sipo Mahonie etc. benoemd???

Mahonie
- Cuba
- Honduras (swietenia)
- Caoba (mogno, mara, acajou, baywood)

Nu heb ik naast Caoba er een aantal meer benamingen achtergezet, omdat ik Caoba niet ken.
Op internet kom ik er niet echt uit met Caoba.


Kan iemand mij helpen?

Gr, Ragoen
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
Oke, maar ik kan niet echt info uithalen, als ik naar Caoba ga dan krijgk iets van:

On-line service provided to the community by
Michel H. Porcher and friends with the cooperation of The University of Melbourne, Australia.
(no access-charge)

Daaronder weer in het groot: GATEWAY
 

Ragoen

Nieuw lid
28 feb 2012
20
0
ik ben er nog niet echt uit....
Dan vraag ik het maar gewoon;)

Weet iemand welke 3 soorten onder mahonie vallen?

-honduras(swietenia)
-cuba
-....

Ik heb het niet over de andere soorten zoals sipo enz want die vallen niet onder mahonie, maar onder de zelfde familie;)
 

tuoh

Oud hout
Ragoen zei:
ik ben er nog niet echt uit....
Dan vraag ik het maar gewoon;)

Weet iemand welke 3 soorten onder mahonie vallen?

-honduras(swietenia)
-cuba
-....

Ik heb het niet over de andere soorten zoals sipo enz want die vallen niet onder mahonie, maar onder de zelfde familie;)

Het echte Mahonie, dus "Swietenia macrophilla" komt op de markt in Europa onder de naam Honduras Mahonie, andere benamingen zijn oa. aguano, mogno, coaba, mahagoni, acajou, baywood, Tabasco, chiculte, cobano, gateado, rosadillo, zopilote, San Domingo ..., Mexicaans ..., Nicaragua ..., Tabasco ..., Braziliaans ..., Cuba .., en Peru Mahonie, om er maar enkele te noemen.
Altijd in gedachte houden dat het hier steeds over één en dezelfde boomsoort gaat, soms vernoemd naar het land van herkomst,of soms plaatselijke benamingen.

Vroeger bleef het ingevoerde Mahonie soms veertig jaar en meer liggen alvorens te verwerken :shock: De vader kocht het hout, de zoon verwerkte het. Over geduld gesproken.

Algemeen kan je stellen dat het echte Mahonie uit Zuid Amerika komt, terwijl het "onechte" mahonie zoals Sipo, Sapeli, en dergelijke uit Afrika afkomstig zijn, verschillende werelddelen dus.

De enige Afrikaanse soort die heel hard gelijkt, en deze in veel gevallen kan vervangen is Kaya, ook wel acajou of Bassam Mahonie genoemd. Botanische naam van deze soort is "Khaya ivorensis"
Kaya is wel berucht voor aanwezige "valbreuken" in het hout, als je wat pech hebt dan kan het gebeuren dat bij het langszagen van de dosse schalen, je eindigt met wat korte stukken , het hout breekt spontaan op de valbreuken die altijd dwars over de houtnerf lopen.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.