Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Mahonie verwarring

Mahonie verwarring

Van de familieboom Meliaceae heb je een aantal houtsoorten,
    zoals: cederela (loofboomceder), sipo, sapeli, khaya, tiama, honduras, cuba, en (caoba)??

Nu wil ik weten welke soorten onder mahonie vallen.
    Sipo, tiama, khaya, cederala, sapeli etc. die vallen NIET onder Mahonie in mijn ogen,
    maar WEL onder de familie Meliaceae. Toch worden Sipo, Sapeli vaak als Sipo Mahonie etc. benoemd???

Mahonie
    - Cuba
    - Honduras (swietenia)
    - Caoba (mogno, mara, acajou, baywood)

Nu heb ik naast Caoba er een aantal meer benamingen achtergezet, omdat ik Caoba niet ken.
    Op internet kom ik er niet echt uit met Caoba.

Kan iemand mij helpen?

Gr, Ragoen

Re: Mahonie verwarring

zie onderstaande link...
    http://www.metafro.be/xylarium/species/SN12106

Het gaat blijkbaar over de zelfde familie als de andere houtsoorten. De link is de online databank van het xilarium van Tervuren, België. Eén van de grootste collecties ter wereld.

Oke, maar ik kan niet echt info uithalen, als ik naar Caoba ga dan krijgk iets van:

On-line service provided to the community by
    Michel H. Porcher and friends with the cooperation of The University of Melbourne, Australia.
    (no access-charge)

Daaronder weer in het groot: GATEWAY

ik ben er nog niet echt uit....
    Dan vraag ik het maar gewoon

Weet iemand welke 3 soorten onder mahonie vallen?

-honduras(swietenia)
    -cuba
    -....

Ik heb het niet over de andere soorten zoals sipo enz want die vallen niet onder mahonie, maar onder de zelfde familie

Kijk eens naar http://www.scribd.com/doc/27702683/I...an-mahoniehout; misschien kom je er daarmee uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ragoen
    ik ben er nog niet echt uit....
    Dan vraag ik het maar gewoon

Weet iemand welke 3 soorten onder mahonie vallen?

-honduras(swietenia)
    -cuba
    -....

Ik heb het niet over de andere soorten zoals sipo enz want die vallen niet onder mahonie, maar onder de zelfde familie
    Het echte Mahonie, dus "Swietenia macrophilla" komt op de markt in Europa onder de naam Honduras Mahonie, andere benamingen zijn oa. aguano, mogno, coaba, mahagoni, acajou, baywood, Tabasco, chiculte, cobano, gateado, rosadillo, zopilote, San Domingo ..., Mexicaans ..., Nicaragua ..., Tabasco ..., Braziliaans ..., Cuba .., en Peru Mahonie, om er maar enkele te noemen.
    Altijd in gedachte houden dat het hier steeds over één en dezelfde boomsoort gaat, soms vernoemd naar het land van herkomst,of soms plaatselijke benamingen.

Vroeger bleef het ingevoerde Mahonie soms veertig jaar en meer liggen alvorens te verwerken :shock: De vader kocht het hout, de zoon verwerkte het. Over geduld gesproken.

Algemeen kan je stellen dat het echte Mahonie uit Zuid Amerika komt, terwijl het "onechte" mahonie zoals Sipo, Sapeli, en dergelijke uit Afrika afkomstig zijn, verschillende werelddelen dus.

De enige Afrikaanse soort die heel hard gelijkt, en deze in veel gevallen kan vervangen is Kaya, ook wel acajou of Bassam Mahonie genoemd. Botanische naam van deze soort is "Khaya ivorensis"
    Kaya is wel berucht voor aanwezige "valbreuken" in het hout, als je wat pech hebt dan kan het gebeuren dat bij het langszagen van de dosse schalen, je eindigt met wat korte stukken , het hout breekt spontaan op de valbreuken die altijd dwars over de houtnerf lopen.

Mvg,

André

Forum Rechten